סוכני המכס שוקלים פנייה לבג"ץ בעניין מילוי תעודות בריאות

מוחים על יישום תהליך חדש במשרד החקלאות במסגרתו סוכני המכס ימלאו תעודות בריאות עבור היצואן ויישאו באחריות במקרה של טעות; "משרד החקלאות לא העביר סמכות כלשהי לעמילי המכס", נמסר בתגובה


00:00 ,27.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מוחים על יישום תהליך חדש במשרד החקלאות במסגרתו סוכני המכס ימלאו תעודות בריאות עבור היצואן ויישאו באחריות במקרה של טעות; "משרד החקלאות לא העביר סמכות כלשהי לעמילי המכס", נמסר בתגובה
 
בעקבות השתלמות שערך משרד החקלאות בנושאי מילוי תעודות בריאות ב-15 בפברואר השנה הוציא חנן ויסמן, סגן יו"ר ארגון סוכני המכס בחיפה והצפון ונציג ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, מכתב למר יוסי ישי, מנכ"ל משרד החקלאות. במכתב מסתייגים סוכני המכס ממדיניות משרד החקלאות וכותבים בו כי "חל שינוי מחשבתי בלתי ברור אצל עובדי משרד החקלאות", וכי עובדי משרד החקלאות "מבקשים להטיל על סוכני המכס את האחריות המוטלת כיום על היצואנים" בעניין מילוי תעודות בריאות.
 
"מסתבר כי אנשי משרד החקלאות נטלו יוזמה, בלא שביקשו כלל את ידה של הכלה החסודה והחליטו לראות בסוכני המכס כגורם האחראי על מילוי נכון של תעודת הבריאות Phytosanitary Certificate", אמר ויסמן.
 
"עם כל הרצון להבין את כוונות אנשי משרד החקלאות לא ברורה לנו כלל הסיבה מדוע מבקש המשרד להסמיך את סוכן המכס, אם את האחראיות הם דורשים מהיצואן כאשר סוכן המכס כלל לא חותם על התעודה. יש פה נסיון לקשור את סוכן המכס והיצואן כגוף אחראי אחד, משפט שחזר על עצמו כמה פעמים במהלך ההשתלמות. להזכירך, תפקידו של סוכן המכס הינה לבצע את פעולות המכס של היצואן ולשם כך הוא מקבל ייפוי כח ממנו".
 
על פי המכתב, סוכני המכס מתנגדים בתוקף ליישומו של התהליך החדש ומוחים על אי הזמנתם לפגישה כדי לבחון את עמדתם בנושא. הם אף שוקלים פנייה לבג"ץ על מנת למנוע את יישומו של התהליך.  
 
מחלוקת נוספת בין אנשי המכס למשרד החקלאות נוגעת לאופן העברת תעודת הליווי של המשלוח. סוכני המכס מתנגדים לנוהל שמשרד החקלאות רוצה להנהיג, במסגרתו התעודה המקורית תועבר לגורמי המשרד בתוך 72 שעות לפני שיצוא הסחורה ייצא לפועל.
 
בנוסף, מוחים סוכני המכס על קנס בגובה של 30 ₪ אשר יוטל על סוכן המכס במקרה ונתגלתה טעות במילוי תעודה שהוחתמה, גם במקרה שהטעות נעשתה על ידי היצואן.
 
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה:
בעקבות בקשות חוזרות ונשנות של סוכני מכס להקל עליהם בתהליך הנפקת תעודות משלוח, משרד החקלאות עורך מאז 1999 השתלמויות וולונטריות למילוי תעודות פיטוסניטריות. מטרת ההשתלמות הנה להקל על סוכני המכס, לחסוך להם בירוקרטיה ולקצר תורים.
כאמור, ההשתלמות הנה וולונטרית ואכן סוכני מכס רבים נהנים ממנה ואחריה חוסכים זמן רב בעבודתם.
משרד החקלאות לא העביר סמכות כלשהי לעמילי המכס.