סוכני המכס: על האוצר ללמוד מלקחי מלחמת לבנון השנייה

דורשים מהאוצר להיערך למצב בו נמל אשדוד יימצא תחת איום התקפת טילים ולהנחות את מינהל המכס להיערך בהתאם. יו"ר ארגון התאגידים, אמיר שני: על משרד האוצר לקבל אחריות מיידית לשורת הבעיות שהועלו ויפה שעה אחת קודם


00:00 ,29.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

דורשים מהאוצר להיערך למצב בו נמל אשדוד יימצא תחת איום התקפת טילים ולהנחות את מינהל המכס להיערך בהתאם. יו"ר ארגון התאגידים, אמיר שני: על משרד האוצר לקבל אחריות מיידית לשורת הבעיות שהועלו ויפה שעה אחת קודם
 
אמיר שני, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים באיגוד לשכות המסחר, התריע הבוקר  בפנייה לשר האוצר, רוני בר-און, כי אם פעולות צה"ל ברצועת עזה תימשכנה לפרק זמן ארוך יחסית, גוברים הסיכונים כי נמל אשדוד יכנס לטווח טילי החמאס. כתוצאה מכך, חברות הספנות תמנענה מלפקוד את הנמל מחד, ומאידך יוטלו על האוניות וצוותיהן פרמיות ביטוח גבוהות, לאור הסיכון הרב הכרוך בכניסה לנמל.
 
לדעת שני, העלאת תעריפי הביטוח לגוף האוניות ולצוותיהן, על ידי חתמי הביטוח, יגרור לייקור דמי ההובלה הימית בעשרות אחוזים. בעיה נוספת שתתעורר היא האם נמל חיפה יוכל לקלוט ולפרוק את כל האוניות שיוסטו מנמל אשדוד או שמא חברות הספנות יכריזו על "תום מסע" ויפרקו את המטען בנמלים ידידותיים סמוכים, למשל בנמל פיראוס שביוון.
 
בכדי למנוע נזקים למשק הנאמדים במיליוני דולרים, שני מבקש משר האוצר להנחות את מינהל המכס כי עלויות הביטוח הנוספות וגם עלויות הכרזת "תום מסע", במידה ואכן יהיו כאלה, לא תיכללנה בערך לצורכי מכס. כמו כן, מבקש שני להנחות את מינהל המכס לפטור מטענים המיועדים לישראל, מארצות עמן יש לישראל הסכמי סחר חופשי, ואשר יפרקו בנמלים סמוכים, מחובת הישט ישיר. (בהתאם להסכמי הסחר, הטבה במכס ניתנת כתנאי להשטה ישירה של הסחורה לארץ היעד).
 
עוד מציין שני כי כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה, התחייב שר האוצר הקודם מר הירשזון, כי הממשלה תקבל על עצמה את תשלום נטל ביטוח גוף האונייה, בעיתות מלחמה, באמצעות מתן בטוחה על ידי ממשלת ישראל. בעקבות המלחמה האחרונה פורסם דו"ח וועדה בראשות רו"ח יריב נחמה שתמך בהענקת פתרון ממשלתי לגיבוי פוליסת הביטוח של חברות הספנות על ידי הממשלה. "למיטב הבנתנו, "כותב שני לשר האוצר בר – און, "למרות שמסקנות אלה פורסמו עוד באפריל 2007, הן לא הגיעו לכלל יישום".
 
"ציבור סוכני המכס והמשלחים צברו ניסיון רב בטיפול ובפתרון בבעיות אשר התעוררו במהלך משברים כגון אלה ולכן, מניסיוננו, כדי לצמצם את היקף הנזקים על משרד האוצר לקבל אחריות, מיידית, לשורת הבעיות שהועלו ויפה שעה אחת קודם", מציין שני בפנייתו.
 
יצוין כי ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים באיגוד לשכות המסחר, מונה כ-50 חברות מהמובילות בענף השילוח ועמילות המכס בישראל, באמצעותן מנותבת, בשלביה השונים, כ- 85% מכלל פעילות סחר החוץ של ישראל.