כנס בנושא מכרזים ציבוריים: ביקורת חריפה על רשויות המדינה

לטענת המשתתפים בכנס שקיים בנושא איגוד לשכות המסחר, עורכי מכרזים במגזר הציבורי מערימים במכוון קשיים כדי למנוע מעסקים קטנים ובינוניים להשתתף במכרזים שהיקפם נאמד ב-60 מיליארד שקל בשנה


13:26 ,26.01.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר קיים בתל אביב כנס שעסק בשאלה: האם רשויות המדינה והמגזר הציבורי מונעים במכוון השתתפות עסקים קטנים ובינוניים? בכנס הציגו הדוברים את הקשיים המרכזיים שחווים עסקים קטנים ובינוניים במכרזי המגזר הציבורי ומה צריך לעשות כדי לשפר את המצב.

 

בשנת 2008 עבר בכנסת תיקון 19 לחוק חובת המכרזים, ביוזמת לשכת המסחר, שאותו הוביל בכנסת ח״כ לשעבר סטס מיסז׳ניקוב, ביחד עם עוד 22 חברי כנסת שהיו חתומים על הצעת החוק. התיקון נועד למנוע הדרת עסקים קטנים ובינוניים על הסף ממכרזי המגזר הציבורי.

 

התיקון קבע סטנדרטים עקרוניים שעורך מכרז יכול לדרוש במכרז כמו למשל היחס בין היקף מכרז לבין המחזור הכספי הנדרש מהמציעים ועוד. התיקון הציב קריטריונים ברורים של דרישות סף. כך למשל, דרישת מחזור כספי לא תעלה על כפל היקף העבודה שבמכרז; הוותק הנדרש יהיה שווה למשך ההתקשרות ובכל מקרה לא יעלה על חמש שנים; הניסיון הקודם יהיה בהיקף כספי או כמותי לזה הנדרש במכרז או שלוש עבודות קודמות בהיקף של מחצית; היקף ייצור או אספקה לא יעלה על כפל היקף השנתי הנדרש במסגרת ההתקשרות.  למרות זאת, עשור מאוחר יותר, עדיין קיימת תקרת זכוכית במכרזים אלו - שהיקפם נאמד ב-60 מיליארד שקל בשנה - שעסקים קטנים ובינוניים לא מצליחים לנפץ.

 

לדברי עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ״היחס במדינה לעסקים קטנים ובינוניים מהווה הונאה של הציבור והונאה עצמית. עסקים קטנים ובינוניים משלמים את מלוא המסים ואין להם שום הטבות מס. להיפך, המדינה מפלה אותם לרעה ובאופן מכוון ומודע לעומת ספקים זרים, ושוללת מהם אפשרות אמיתית להשתתף במכרזי המגזר הציבורי״.

 

על פי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, 58% מהעסקים הקטנים והבינוניים כלל לא ניגשים למכרזי המגזר הציבורי. מנתוני האוצר על היקף הרכש הממשלתי לשנת 2018 - העסקים הגדולים מהווים 62%, הבינוניים 20%, העסקים הקטנים 12% ואילו הזעירים רק 6%.

 

עו״ד שלומי לויה, סמנכ״ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר: ״התיקון שעבר ב-2008 היה שינוי מבורך, אבל כנראה שלא מספיק ויש צורך בתיקון נרחב נוסף כדי לפרוץ את התקרה ולשלב כמות רבה יותר של עסקים קטנים ובינוניים במכרזי המגזר הציבורי.  מדברים ללא הרף על חשיבות עסקים קטנים ובינוניים למשק, וכאן העת למעשים. מדובר באינטרס לאומי, שיגביר תחרות, יעודד יצירת מקומות עבודה וגם יוזיל מחירים ברכש הציבורי, הממומן מהכיס של כולנו. הצעת החוק שיזמנו יש בה כדי להשיג יעדים אלו והיא קלה לביצוע״.

 

לויה הציג את הצעת החוק שיזמה לשכת המסחר, לתיקון נוסף בחוק חובת המכרזים שיסייע לעסקים קטנים ובינוניים לנגוס נתח גדול יותר מעוגת המכרזים הציבוריים ולמנוע מעורכי מכרזים ציבוריים להכשיל עסקים אלו על הסף.  

 

בתום הכנס הוחלט על שיתוף פעולה מלא בין שלושת הארגונים – איגוד לשכות המסחר, לשכת רואי החשבון והתאחדות המלאכה והתעשייה - בקידום חקיקה שתפתור חלק חשוב בבעיות שהועלו בכנס, ותביא למצב שיאפשר לעסקים זעירים, קטנים ובינוניים להגדיל את הנתח מעוגת המכרזים הציבוריים.