יום העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת

לציון היום ידונו כל ועדות הכנסת בנושא. ח"כ אראל מרגלית: "60 אלף עסקים קטנים נסגרו בשנה האחרונה בישראל. המשק במשבר ונמצא בהאטה. על הממשלה לאמץ לאלתר את מסקנות דוח מבקר המדינה ולא לחמוק מאחריות"


11:11 ,03.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

כנסת ישראל מציינת היום (ג') את יום העסקים הקטנים והבינוניים, שיזמו חברי הכנסת אראל מרגלית ורועי פולקמן,  במטרה לקידום והעלאת המודעות לתרומתו של מגזר עסקי זה לכלכלה.

 

במסגרת ציון היום יקדישו כלל ועדות הכנסת את דיוניהם לנושא העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. כך ידונו בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכלים ומודלים לעבודה משותפת של עסקים קטנים ובינוניים עם הרשויות המקומיות; בוועדת הכלכלה ידונו בהצעת חוק לקידום עסקים קטנים ובינוניים; בוועדת הפנים יעסקו בנושא רישוי עסקים; בוועדה לקידום מעמד האישה ידונו בנשים בעולם העסקים הקטנים והבינוניים; בוועדת החינוך ידונו ביזמות וחינוך כלכלי; בוועדת המדע ידונו במסחר מקוון של עסקים קטנים ובינוניים; ובוועדה לענייני ביקורת המדינה ידונו בטיפול בעסקים הקטנים והבינוניים.

 

פולקמן: "מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל הוא ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק הישראלי ומקור תעסוקה מרכזי במרכז בכלל ובפריפריה בפרט. העצמת העסקים אלו מייצרת מקומות תעסוקה, מצמצמת אבטלה, ומחזקת את כלל את המשק הישראלי. אינטרס הממשלה הוא להפחית רגולציה על עסקים עצמאיים, לייצר תמריצים לפתיחת חדשים ולעודד את הקיימים. על ידי כך גם נפתח את התחרות במשק ונוריד את היוקר המחיה וגם נקטין פערים בין פריפריה למרכז. עלינו מוטלת האחריות לחזק אותם, להקל עליהם ולהוריד חסמים, כמקור לחיזוק המשק והצמיחה הכלכלית של מדינת ישראל".


מרגלית, המכהן כיו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים: ״לצד המלחמה בטרור, צריך להילחם למען העסקים הקטנים והבינוניים בישראל והפרנסה של האנשים. ממשלה שמפקירה את עמוד השדרה העסקי שלה, היא ממשלה שפוגעת במשק כולו. 60 אלף עסקים קטנים נסגרו בשנה האחרונה בישראל. המשק במשבר ונמצא בהאטה. על הממשלה לאמץ לאלתר את מסקנות דוח מבקר המדינה לגבי העסקים הקטנים ולא לחמוק מאחריות. הרשות לעסקים קטנים ובינוניים צריכה לצאת מהבוידעם במשרד הכלכלה, וכמו בארצות הברית לעבור לבית הלבן, קרי לעמוד בראש סדר העדיפויות של ישראל״.

 

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש: "על הממשלה להשקיע כמה שיותר משאבים בטיפוח ועידוד עסקים קטנים ובינוניים. הצלחה של מגזר זה תוביל לצמיחת הכלכלה במשק, תזרים כספים לקופת המדינה ותיצור מקומות עבודה חדשים במשק".

 

יצוין כי התאחדות התעשיינים פועלת לחיזוק מפעלים קטנים ובינוניים, לשם הגדלת התחרות במשק. הפעילות כללה בשנה החולפת הקמה של קרן הלוואות לטווח ארוך למטרות השקעה בשדרוג טכנולוגי, קידום הקמת קרנות השקעה בעסקים בינוניים, הנגשת כלי סיוע בתחום חדשנות למפעלים קטנים ובינוניים מהתעשייה המסורתית ועוד. המהלכים נועדו להגדיל את הפריון במפעלים הקטנים והבינוניים, שנמוך כיום ב-50% מהפריון במפעלים הגדולים.

 

לאחרונה יזמה ההתאחדות פניה לחשבת הכללית, בהצעה להקצות 20% מכלל הרכש הציבורי ליצרנים קטנים ובינוניים.

 

יו"ר המפעלים הקטנים והבינוניים בהתאחדות התעשיינים ליאור לוי ציין שבמסגרת יום העסקים הקטנים והבינוניים תושק האמנה שיזם, להגדלת רכש של חברות גדולות מספקים קטנים ובינוניים: "הגדלת חלקם של ספקים קטנים ובינוניים במכרזים במגזר הציבורי והעסקי מהווה יעד עיקרי עבור התאחדות התעשיינים".

 

המפעלים הקטנים והבינוניים (מפעלים המעסיקים 20-99 עובדים) מהווים כ-75% מכלל מפעלי התעשייה. במפעלים אלו מועסקים כ-90,000 עובדים וסך מכירותיהם נאמד בכ-70 מיליארד שקל, המהווים כ-20% ממכירות כלל התעשייה.