ברי פינטוב: דרושה התערבות ממשלתית כדי להקל על המעבר ל׳שער עולמי׳

מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל דיבר ביום עיון מיוחד שארגנה לשכת התעשייה חיפה והצפון: צפויים לחצים. ממליץ ליבואנים להקדים את המשלוחים או לעכב אותם לאחר תקופת המעבר של העלייה לאוויר


10:08 ,12.11.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ערכה לאחרונה יום עיון מיוחד שעסק בעליית מערכת שער עולמי לאוויר ובהשלכותיה על העוסקים בסחר הבינלאומי - יבואנים, יצואנים, עמילי מכס, משלחים ועוד. נזכיר כי מדובר במערכת מידע דיגיטלית חכמה שתקשר בין כל גורמי סחר החוץ ומבוססת על תהליכים ללא נייר. עם הפעלת המערכת כל יבואן, ולא רק המשלח ועמיל המכס, יחויב לנהל את הליכי היבוא דרך מערכת זו. המערכת הקודמת, מערכת "סחר חוץ", תפסיק לפעול ב-10 בינואר בשעה 19:00. בין שני התאריכים לא יהיו שירותי מכס.

 

בין הדוברים המרכזיים ביום העיון היה ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, שהתייחס לעלייתה הצפויה של המערכת לאוויר ב-14 בינואר 2018 בשעה 10:00 בבוקר.

 

פינטוב ציין כי כניסתה לפעולה של המערכת ב-14 בינואר תיצור בימי המעבר לחצים כבדים מאוד על המערכת והעריך כי יהיה קושי לשחרר מטענים שיגיעו כבר בתאריכים 7 עד 9 בינואר, וכי הם ישוחררו רק ב-15 עד 17 בינואר. "פנינו לנמלים ולרשות שדות התעופה  בבקשה שיתחשבו וייתנו פטור מאחסון לתקופה זו. עדיין לא נענו לפניותינו ועל היבואנים להיערך לספוג את העלויות הנוספות. דרושה התערבות ממשלתית כדי שהיבואנים לא יצטרכו לממן מכיסם את השינויים במערכת. פנינו לשר התחבורה ישראל כץ כדי שיתערב״, ציין פינטוב.

 

"זהו מהפך, שינוי מהותי בקונספט. אני מקווה שהמערכת תעבוד. גם אם היא תעבוד, יהיו לחצים 'מטורפים' ב-14 בינואר, והמערכת תעבוד באיטיות״ פינטוב קרא ליבואנים שהיו נוכחים ביום העיון לעשות מאמץ ולהקדים את משלוח המטענים, או לעכב אותם לאחר תקופת המעבר.

 

מנכ"ל לשכת המסחר חיפה והצפון, רו"ח שמוליק וטנשטיין, ציין כי יום עיון זה הוא חלק מהשירותים המקיפים שנותנת לשכת המסחר חיפה למגזר העסקי בכלל ולעוסקים בסחר חוץ בפרט.

 

צביקה גלילי, מנהל תחום בכיר במנהל המכס, שדיבר גם הוא במהלך היום הבטיח כי המערכת החדשה עובדת. "אנחנו עוסקים בהטמעה של ׳שער עולמי׳ כבר זמן רב. החלטת הקבינט החברתי-כלכלי בנושא הייתה עוד ב-2005. הצעת החוק עבר ביולי 2017. היו 15 גירסאות שונות כדי להבטיח את הסרת ה׳באגים׳ מהמערכת, ובחודשיים האחרונים אנחנו עובדים על המערכת הסופית והאמינה. זהו שינוי בתפיסת עולם. כל מי שלא הכין עצמו לעלייה לאוויר של ׳שער עולמי׳ ולא למד איך להשתמש במערכת – לא יוכל לעשות דבר. המערכת הישנה אינה קיימת מבחינתו. הכל שונה. אני קורא ליבואנים לבדוק עם סוכני המכס שלהם ולוודא איתם שהם ערוכים לכניסת ׳שער עולמי׳״.

 

גלילי הוסיף כי מערכת ׳סחר חוץ׳ תצא אמנם לחלוטין מפעילות אבל אם יקרה משהו בלתי צפוי ומערכת שער עולמי תקרוס, תוכנס שוב מערכת שער חוץ לפעילות – אך זאת כאלטרנטיבה במקרה חירום בלבד.

 

אבירם אברמוביץ, מנהל תחום בכיר של תהליך השחרור והערכת סיכונים ברשות המסים, אשר הירצה במהלך היום, הציג את המערכת לפרטיה וענה שאלות היבואנים וסוכני המכס.

 

שולי חסיד, חבר הנהלת לשכת המסחר ונציג לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל בחיפה ובצפון, סיכם: "אנחנו רואים ב׳שער עולמי׳ אבן בניין נוספת שתשפר את השירות במערכת הסחר הבינ"ל של מדינת ישראל״.