בג״ץ דחה את העתירה נגד הטלת המס על תחליפי דלק ושמני סיכה

נדחתה העתירה שהגישו איגוד לשכות המסחר, איגוד המוסכים ויבואני שמנים נגד רשות המיסים וועדת הכספים של הכנסת, כנגד הטלת מס בלו ומס קנייה על תחליפי דלק ושמני סיכה. רשות המסים: מוצרים אלו משמשים כתחליף לסולר לבעירה או מהילה עם סולר ובנזין


09:50 ,27.04.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט העליון בשבתו כבג״ץ דחה אתמול עתירה שהגישו איגוד לשכות המסחר, איגוד המוסכים ויבואני שמנים נגד רשות המיסים וועדת הכספים של הכנסת, כנגד הטלת מס בלו ומס קנייה בשיעור של 3,978 שקל על טון תחליפי דלק ו- 2,983 שקל על אלף ליטר שמני סיכה.

 

במסגרת העתירה דרשו העותרים את ביטול מיסוי שמני הסיכה בכללותו ולחילופין תיקון מתווה הפטור לשמני סיכה מתוספים. במסגרת הדיון שנערך הבהיר בית המשפט העליון לעותרים על דעת כל השופטים כי נסיבות המקרה אינן מגלות עילה להתערבות של בג״ץ בחקיקה האמורה והמליץ להם למשוך את העתירה. בהתאם משכו העותרים את עתירתם והעתירה נדחתה.

 

רשות המסים: בתופעת מהילת הדלקים מעורבים עבריינים

 

מרשות המסים נמסר בהמשך למשיכת העתירה של איגוד לשכות המסחר, איגוד המוסכים ויבואני שמנים כי: ״בשנים האחרונות חלה עלייה חדה ביבוא וייצור ממסים ושמני סיכה, מוצרים אלו משמשים בפועל גם כתחליף לסולר לבעירה או מהילה עם סולר ובנזין, לרבות לשם שימוש בכלי רכב. תופעה זו גורמת לפגיעה בהכנסות המדינה בסכום מוערך של מיליארד שקל, לפגיעה בכלי הרכב המונעים בתערובות אלו לזיהום אוויר ואף מהווה סכנה חמורה לבריאות הציבור ובטיחותו. בתופעה של מהילת החומרים האלו בדלקים מעורבים גורמים עבריינים שמרוויחים סכומי עתק על חשבון המדינה, ובנוסף התופעה גורמת להשפעות שליליות בתחומים רבים: תחרות בלתי הוגנת לעוסקים לגיטימיים מעולם הדלק, מקור הכנסה לארגוני פשיעה ועוד. אשר על כן, גובשה ברשות המסים החקיקה האמורה יחד עם משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה ובתאום עם משרד הכלכלה. חקיקה זו אושרה על ידי ועדת הכספים של הכנסת לאחר קיום מספר דיונים והכנסת תיקונים.

 

לאור העובדה שחומרים אלה משמשים גם כחומר גלם לייצור מוצרים בתעשייה, הוחלט להעניק פטור מהמס לתעשיות המפורטות בצו העושות שימוש בתחליפים אלה. בנוסף, הוחלט לפטור ממס שמני סיכה מתוספים, אשר כוללים חלק גדול משמני המנוע, העומדים במספר פרמטרים קבועים, כמו רמת צמיגות, נקודת הבזקה ועוד. כל זאת, על מנת מצד אחד לצמצם ככל שניתן את הפגיעה בשימושים לגיטימיים בחומרים אלה ובתעשיות המשתמשות בהם שלא לצרכי אנרגיה, ומצד שני לשמור על תכלית המהלך למנוע את אפשרות ל׳זליגת׳ חומרים אלו לשימושים בלתי לגיטימיים״.