מזכ"ל המכס העולמי: להניח היסודות להצטרפות אפשרית של הרש"פ לארגון

מר מישל דנט ציין כי רק תהליך מדיני יביא לשיפור הליכי העבודה מול הרשות. ציין לרגל סיום תפקידו כי על ארגון המכס העולמי להתמודד עם הצעת החוק לשיקוף 100% מהמכולות הנכנסות לארה"ב ולנסות לבטלה


00:00 ,05.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מר מישל דנט ציין כי רק תהליך מדיני יביא לשיפור הליכי העבודה מול הרשות. ציין לרגל סיום תפקידו כי על ארגון המכס העולמי להתמודד עם הצעת החוק לשיקוף 100% מהמכולות הנכנסות לארה"ב ולנסות לבטלה

 
במסגרת קבלת פנים רשמית שערך ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים למזכ"ל ארגון המכס העולמי, מר מישל דנט, במרכז האירועים וקונגרסים אווניו באיירפורט סיטי נערכה אמש ארוחת ערב חגיגית בהשתתפות עשרות בכירים מהארגון והמכס הישראלי בהם שלמה השרון, יו"ר ארגון התאגידים ודורון ארבלי, ראש מינהל המכס.
 
שלמה שרון, יו"ר הארגון, אמר באירוע כי אנשי המכס בישראל עוקבים מקרוב אחר הישגיו המרשימים של ארגון המכס העולמי והחמיא למר דנט על הכנסת סטנדרטים גבוהים, אכיפתם ופישוט הליכים רבים נוספים. לדבריו, גישת "שיתוף הפעולה" בה נוקט ארגון המכס העולמי הינה מפתח להצלחה בבניית קשר טוב בין מוסדות המכס בעולם והגופים מולם הוא עובד. שרון אף ציין כי הוא גאה בקשרים הטובים שיש בין אנשי הסקטור בישראל לעמיתיהם בארגון העולמי ובשיתוף הפעולה היום-יומי שקיים ביניהם.
 
שרון דיבר גם על שיתוף הפעולה הקיים בין אנשי המכס הישראלים לרשות הפלסטינית (רש"פ) וציין כי בין הארגונים קיים שיתוף פעולה טוב במהלך 15 השנים האחרונות, ואף ציין כי לאחרונה נפתח קורס בסחר בינלאומי עבור סוכני מכס פלסטינים.
 
שרון ביקש בסיום דבריו להזכיר את ההוצאות הרבות הקשורות בהפעלת מערכות אבטחה חדשות וביקש כי ארגון המכס העולמי יפעל בקרב ממשלות העולם על מנת לקבל מהן מימון להטמעת מערכות מתקדמות אלו.
 
דורון ארבלי, ראש מינהל המכס, הודה בדבריו למזכ"ל ארגון המכס העולמי על שיתוף הפעולה הרב בין המכס הישראלי למכס העולמי.
 
מר מישל דנט (Danet), אשר זהו לו סיור עבודה אחרון במסגרת תפקיד מזכ"ל ארגון המכס העולמי, ביקר בישראל במסגרת בחינת הצטרפותה של הרשות הפלסטינית לארגון המכס העולמי בדרכה לעצמאות כלכלית. המזכ"ל מגיע לארץ במסגרת החלטה שהתקבלה במועצת ארגון ה-WCO בחודש יוני השנה לבחון את האפשרות לסייע למכס ברשות הפלסטינית בבניית יכולות אופרטיביות.
 
נציין כי במהלך ביקורו סייר מר דנט במעברים המסחריים בין ישראל והרשות וקיבל סקירה מקיפה על הפעילות המכסית, הכלכלית והביטחונית במעברים.
 
כידוע לכל, המכס של הרשות הפלסטינית פועל תחת מעטפת המכס הישראלי, ומר דנט ציין בנאומו שנעשה בשפה הצרפתית כי לאורך כהונתו כמזכ"ל הארגון, אשר נמשכה קרוב לעשר שנים, קיווה כי הסכמים מדיניים יביאו להבנות כלכליות ומכסיות בין ישראל לרשות הפלסטינית.
 
מר דנט, אשר הודה למארחיו על קבלת הפנים החמה, ציין כי נולד באלג'יר לאם יהודיה ואף סיפר כי סבתו נספתה בצרפת בזמן מלחמת העולם השנייה על ידי הנאצים. מר דנט הודה כי הביקור בישראל השפיע עליו ונגע ללבו.
 
בהמשך דבריו התייחס מר דנט לימיו האחרונים בתפקיד מזכ"ל הארגון וסיכם את התקופה כבעלת התקדמות משמעותית בהתייחסות המכס העולמי לטיפול בטרור מבחינת תקנים שהוכנסו, שיטות עבודה מתקדמות וטכניקות חדשניות, אך הוסיף ואמר כי הוא עוזב את התפקיד כשבלבו דאגה כלפי האתגרים הגדולים שעדיין ניצבים בפני הארגון.
 
אחת הדאגות הגדולות עליהן דיבר מר דנט הינה כוונת ארה"ב לבצע שיקוף של 100% מהמכולות הנכנסות לשטחה, דבר אשר יהיה בעל השפעה מהותית על תנועת הסחר העולמי. לדברי דנט, בכוונת ארגון המכס העולמי להשתמש בכל הכלים המקצועיים העומדים בידיו על מנת להביע את מחאתה בפני הרשויות האמריקאיות על כוונה זאת, אך הוא הוסיף כי לעניות דעתו הדרך להתמודד מול הכוונה האמריקאית הנ"ל הינה דרך פוליטית, ועליה להיעשות בדרכים פוליטיות ולא בדרכים מקצועיות שכן בסיס ההצעה הינו פוליטי.
 
מר דנט אף התייחס אמש לבחירות בארה"ב וציין כי הסיכוי שחוק שיקוף המכולות הנכנסות יעבור בסנאט גדול יותר אם ייבחר המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ברק אובמה, שכן הצעת החוק הוגשה על ידי המפלגה הדמוקרטית.
 
מר דנט אף התייחס לאתגר נוסף העומד בפני ארגון המכס העולמי והוא איומי הטרור שאינם פוסקים אלא הולכים ומחריפים משנה לשנה. לדבריו, הארגון ייאלץ להתמודד מול איום זה תוך פיתוח טכנולוגיות חדשות.
 
בהתייחסו למטרת ביקורו אמר מר דנט כי מאחר ואין ומדובר במדינה הרשות הפלסטינית אינה יכולה לקחת חלק בארגון המכס העולמי בו חברות מדינות בלבד. מר דנט הוסיף כי הוא מקווה שתהליך מדיני שיתקיים בשנים הקרובות בין ישראל והרשות יביא להקמת צוותי עבודה של המכס הישראלי, המכס העולמי והרשות הפלסטינית, וזאת על מנת להניח את היסודות לתשתית של נוהלי עבודה, וזאת לטובת ימים בהם ימומש התהליך המדיני והרשות הפלסטינית תוכל לממש את עצמאותה ולהתנתק ממעטפת המכס הישראלי.