החל מפברואר ייכנס נוהל "יבוא מזון רגיל – רשום מוקדם ושחרור מהנמל"

הנוהל החדש יהיה זמני לארבעה חודשים, ובתאריך 01/06/2004 יעביר שרות המזון הארצי שאלונים בין היבואנים וסוכני המכס במטרה לקבל היזון חוזר על התהליך החדש, מבנה הנוהל ומידת שביעות הרצון של היבואנים


00:00 ,18.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בתחילת פברואר 2004 ייכנס לתוקפו נוהל "יבוא מזון רגיל – רשום מוקדם ושחרור מהנמל".
 
ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, מדווח כי הנוהל החדש יהיה זמני לארבעה חודשים, ובתאריך 01/06/2004 יעביר שרות המזון הארצי שאלונים בין היבואנים וסוכני המכס במטרה לקבל היזון חוזר על התהליך החדש, מבנה הנוהל ומידת שביעות הרצון של היבואנים. עם השלמת שלב ההרצה הקצר ושלב ההיזון החוזר, ישנה שירות המזון הארצי את הדרוש שינוי כך שבתחילת חודש יולי 2004 יכנס לתוקף נוסח אחרון.

ברי פינטוב ציין כי שרות המזון הארצי השקיע זמן ומאמץ רב בבניית הנוהל החדש, אשר אמור להקל במידה רבה על אופי יבוא המזון ארצה.

להלן העקרונות של הנוהל החדש :

- הדגשת אחריותו של היבואן לבטיחותו ואיכותו של המזון אותו הוא מייבא תוך הגברת ההתמקדות של שירותי המזון והתזונה באבטחת האמינות של היבואן ומוצריו.

- תנאי לשחרור מזון רגיל מתחנות ההסגר יהיה רישום מוקדם של המזון ביחידת היבוא של מטה שירותי המזון והתזונה .

- הרישום ביחידת היבוא של מטה שירותי המזון והתזונה יתבצע על כל מוצר רגיל המיועד ליבוא בישראל ע"י יבואן רשום.

- בעת הרישום המוקדם יידרש היבואן למסור את שמו המקובל של המוצר שברצונו לייבא, שמו המסחרי בלועזית ואת שמו בעברית .

- באחריות היבואן לשמור מסמכים/תעודות/אנליזות /ספציפיקציות וכ"ו המעידות על איכות ובטיחות המוצר אותו הוא מייבא זמינות לבקשת הגופים המפקחים. כמו כן, באחריות היבואן לשמור את רשימת הרכיבים ותוספי המזון המשמשים לייצור המוצר שברצונו לייבא , את התווית בעברית ובמידה וניתן גם את התווית המקורית מהיצרן.

- היבואן הנו אחראי לקיום כל דיני המזון המיובא על ידו . אחריות זו הנה לכל אורך חיי המדף של המזון המיובא על ידו גם אם הפסיק היבואן את פעילותו ו/או החליף את שם העסק או החברה.

- לפחות 5% מהבקשות ליבוא מזון רגיל שיוגשו לש.מ.ת ידגמו והיבואן יידרש להציג את המסמכים (או חלק מהמסמכים) אותם הוא נדרש לשמור זמינים לבקשת הגופים המפקחים. לפחות 10% מהבקשות לשחרור מזון רגיל שיוגשו לתחנת המעבר ידגמו והיבואן יידרש להציג את המסמכים (או חלק מהמסמכים) אותם הוא נדרש לשמור זמינים לבקשת הגופים המפקחים. לפחות 5% מהמזונות הרגילים ידגמו בתחנות ההסגר ויבדקו פיזית ו/או מעבדתית בהתאם להתאמתם לדרישת החקיקה החלה על המוצרים. דגימות נוספות תתבצענה גם בדרכי השיווק . המצאות חריגה , בכל שלב, תעיד על חוסר אמינות ומכאן שיישקל שינוי סטטוס היבואן ליבואן בלתי אמין וכן תישקל הורדת המזון מהמדפים ונקיטת הליכים בהתאם לנסיבות.
ההחלטה על שינוי סטטוס היבואן תעשה דרך ועדת ערר .

- הדבקת התווית בעברית תהא בהתאם לנדרש בתעודת "רישום מוקדם ליבוא מוצר רגיל" ( נספח ד').

- יבוא מזון רגיל יעשה ע"י יבואן רשום בלבד לאחר שהונפק לו רישום מוקדם ליבוא מוצר רגיל שבכוונתו לייבא.

- מוצרים עליהם לא קיים רישום מוקדם והגיעו למעברים לא ישוחררו עד לגמר ביצוע הרישום ביחידת היבוא של ש.מ.ת. הרישום בש.מ.ת יתבצע באופן שבו נבדקת בקשה של מוצר רגיל שעלה במדגם. כמו כן, יישקל שינוי סטטוס היבואן ל"יבואן בלתי אמין".

- במקרה של ספק לסיווג המזון לקבוצת המזונות הרגישים או הלא רגישים על היבואן לפנות בכתב למנהל מח' יבוא ולקבל תשובתו בכתב.

- משלוח שיכיל מוצרים רגישים עם מוצרים לא רגישים (רגילים) ולא ניתן להפריד בין הפריטים מידית ייחשב כל המשלוח כמכיל מוצרים רגישים.

- מזון שהוגדר כחשוד יעוכב עד לאחר בדיקת המסמכים ,המוצרים וקבלת החלטה לגביו.

- במשך התקופה בה יבואן מוגדר כ"בלתי אמין" יבדקו כל המוצרים המיובאים על ידו באופן מחמיר.

- חל שינוי כלשהו במוצר המיובא לגביו ניתנה תעודת רישום מוקדם ליבוא מזון, יראו את המוצר כמוצר חדש לגביו לא קיים רישום מוקדם ליבוא מזון.

- יבוא מזון רגיל אפשרי רק במידה והוא נעשה ישירות מהיצרן או באמצעות ספק ישיר/ספקים ישירים או בורסה.

- בבקשה ליבוא מוצר רגיל יש להצהיר על כל צורות המוצר השונות כגון: שמות מסחריים, טעמים וכ"ו.