החל מהבוקר החמרה חריפה בעיצומים שנוקטים עובדי המכס

החל מהבוקר אין שחרורים של סחורות למעט מטענים "הומניטריים", אין העברה של מכולות למסופים עורפיים, אין הנפקה של סגרים, אין קבלת קהל ; אבי אדרי יו"ר ועד עובדי המכס: " העיצומים הוחמרו לזמן בלתי מוגבל, עד שמשהו יתעשת ויחזור לדבר איתנו"


00:00 ,02.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
החל מהבוקר אין שחרורים של סחורות למעט מטענים "הומניטריים", אין העברה של מכולות למסופים עורפיים, אין הנפקה של סגרים, אין קבלת קהל ; אבי אדרי יו"ר ועד עובדי המכס: " העיצומים הוחמרו לזמן בלתי מוגבל, עד שמשהו יתעשת ויחזור לדבר איתנו"

החל משעות הבוקר החמירו עובדי המכס את העיצומים שהם נוקטים. על פי הידוע, החל מהבוקר יש עצירה מוחלטת של פעולות המכס ושחרור מטענים בנמלי הים והאוויר. כמו כן, אין העברה של מכולות אל המסופים העורפיים, אין הנפקה של סגרים ולכן אי אפשר להוציא מטענים אל מחסני הערובה, אין קבלת קהל. עדיין לא ברור האם עצירת השחרורים תתבטא באמצעות יירוט מסרים דרך תהליך ד' האוטומטי, או בדרכים אחרות.

מר אבי אדרי, יו"ר ועד עובדי המכס מאשר : "נקטנו החרפה מוחלטת של העיצומים למעט טיפול בכל הנוגע להצלת חיי אדם, כלומר מטעני תרופות, ציוד לבתי חולים וכד'. הסיבה להחרפה היא בעצם תגובה שלנו לכך שיש נתק מוחלט ואף אחד לא מדבר איתנו. העיצומים הוחמרו לזמן בלתי מוגבל, עד שמשהו יתעשת ויחזור לדבר איתנו".

מר יוסי שוסטק (בתמונה), מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, פנה הבוקר בענין אל מר איתן רוב :
החל מהבוקר החמרה חריפה בעיצומים שנוקטים עובדי המכס" יש להוציא צווי ריתוק לאלתר. ההשבתה הזו היא סטירה בפרצופו של ביה"ד לעבודה. זוהי למעשה השבתה מוחלטת של נמלי הים והאוויר. אנו מבקשים שיפעל סעיף 160 לפקודת העונשין. סעיף זה מאפשר הכרזת מצב חירום בנמלים והענשת אלה המסייעים או מעודדים השבתה פראית זו. העיצומים נמשכים זה למעלה מחודשיים והשביתות המלאות אינן מאפשרות יותר ניהול נורמלי של תהליכי יצוא ויבוא וגורמים לאנרכיה מוחלטת של סחר החוץ ".

שוסטק הוסיף ואמר : " יש לאסור בחקיקה אפשרות להשבתה של שירותים חיוניים דוגמת נמלי הים והאוויר והמכס. חקיקה כזו קיימת במדינות "מפגרות" דוגמת ארה"ב והיא תימנע את אותם הנזקים ומסכת היסורים שעוברים היצואנים, היבואנים וסוכני המכס חדשות לבקרים ".

אייל מלמוד, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית התבטא בענין ואמר : "לא ייתכן שבמשך חודשיים וחצי המכס ינהל עיצומים. זה ממש מצב מטורף ".


"להחזיר את הפעילות ללא פקידי המכס כפי שנעשה בהעברת מכולות מהנמלים למסופי המטען"

בהמשך להחמרת העיצומים שעליהם החליט ועד עובדי המכס, מר אריאל אזולאי, מנכ"ל חברת טרנסוורלד לוגיסטיקה, שיגר הבוקר מכתב אל מנהל אגף המכס והמע"מ, מר איתן רוב, בו דורש אזולאי כי ינקטו צעדים מידיים שיאשרו קיום שטעונים במעבר הגבול נהר הירדן, מירדן לנמל חיפה, אשדוד ונתב"ג.

מר אזולאי מציין במכתבו כי מאז תחילת העיצומים של עובדי המכס עברו תהפוכות אין ספור בנושא השטעונים, מעצירה מוחלטת דרך חזרה לכמות מצומצמת ופתיחה לכמות רגילה לאחר שועד עובדי המכס קיבל עצומה חתומה בידי העובדים בגשר וניאות לבקשתם על אף התנגדות ההסתדרות.

עוד נכתב כי אתמול בערב הודיע מנהל התפועל של רש"ת בגשר לכל סוכני המכס, שבעקבות הודעת ועד עובדי המכס במקום ובמסגרת החרפת העיצומים, יופסקו כליל השטעונים מהבוקר ועד הודעה חדשה.

עפ"י מר אזולאי הרי שבעלי חברת ניצנה ייזום ושינוע בע"מ, שהם הזכיינים בתפעול הגשר, מתכננים להפר חוזה עם רש"ת ולהוציא את הכלים והעובדים מהמקום באם לא תתחדש העבודה לאלתר. "אין ספק כי אם כך יקרה, סגירת הגשר קרובה וסגירה זו תגרום להפסקה מידית של כל הפעילות גם אחרי גמר השביתה עד קיום מכרז חדש וקביעת זכיין חדש", כתב.

לדבריו, הפסקת השטעונים תגרום הפעם להפסקה כוללת של הפעילות הכלכלית בין ירדן דרך ישראל לארה"ב ואירופה, והדבר יגרום לפיטורי מאות עובדים באזור מוכה אבטלה וביצירת מתח לא בריא, מדיני וכלכלי עם ירדן.

"הבוקר, בשיחה עם מר אבי אדרי הבעתי מחאה נמרצת והודעתי לו חד משמעית כי הפעם אנו עומדים לנהל מלחמת חורמה על פרנסתנו כפי שעושים עובדי המכס לפרנסתם וננקוט בכל צעד חוקי העומד לרשותנו", סיים אריאל אזולאי את מכתבו.

מר אזולאי מבקש את התערבות המכס והעומד בראשה, מר איתן רוב, על מנת להחזיר את הפעילות ללא פקידי המכס כפי שנעשה בהעברת מכולות מהנמלים למסופי המטען, וזאת בתיאום עם רש"ת שמפעילים את המסוף ובעזרת חברת הליווי שמלווה את המכולות מהגשר לנמלים (מלבד לנתב"ג).