ארגון הגג של סוכני המכס קיים יום עיון מקיף בנושא הסכמי הסחר של ישראל

יום העיון, שהתקיים ביום חמישי, 25 למרץ, בהשתתפות מאות עמילי מכס ומשלחים בינלאומיים, כלל הרצאות מאד מקיפות של אינג' דוד חורי, מנהל תחום יצוא וכללי מקור באגף המכס ושל ראובן מלצר, מנהל


00:00 ,28.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ההחלטה לקיים את יום העיון נתקבלה לאור פניות רבות בנושאים שונים הקשורים בהסכמי הסחר של ישראל, אותן קבלה מזכירות הארגון וה"עימותים" הבלתי פוסקים עם הנהלת האגף בסוגיות שונות הקשורות להסכמי הסחר.

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים קיים יום עיון בנושא הסכמי הסחר של ישראל. יום העיון, שהתקיים ביום חמישי, 25 למרץ, ב"פינה הירוקה" בתל אביב, בהשתתפות מאות עמילי מכס ומשלחים בינלאומיים, כלל הרצאות מאד מקיפות של אינג' דוד חורי, מנהל תחום יצוא וכללי מקור באגף המכס ושל ראובן מלצר, מנהל תחום בכיר בהנהלת המכס.

אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ניהל את יום העיון. אמיר שני פתח בדברי ברכה לחברים והדגיש כי מטרת יום העיון היא לקיים הידברות מתוך כוונה להתמקד בבעיות קיימות על מנת שיימצאו פתרונות.

לאחריו נשא אינג' דוד חורי סקירה שעסקה בסוגיות הקשורות עם הסכמי הסחר של ישראל. הוא ציין כי מטרת ההרצאה היא ליישר קו בכל הקשור להסכמי הסחר של ישראל. חורי פתח את סקירתו בדברי מבוא קצרים שבהם ציין מדוע ישראל חותמת על הסכמי סחר (גלובליזציה, מחסור בחומרי גלם, כניסה לשווקים חדשים). לדבריו, צריך להבטיח יצוא ברמה גבוהה ככל שניתן, למרות שזה גורם לירידה בהכנסות המדינה מיבוא, וכי כ- 70% מהיצוא הישראלי יוצא לארה"ב ולאיחוד האירופי – יש יתרון יחסי בזכות הסכמי הסחר. עוד ציין כי לישראל שורה של הסכמי סחר, כשהחשובים בינהם הם ההסכמים עם ארה"ב ועם האחוד האירופי. חורי הציג בפני הנוכחים את עיקרי הסכמי הסחר של ישראל עם ארה"ב, קנדה והאיחוד האירופי וציין דגשים חשובים שעל עמילי המכס והמשלחים לתת את הדעת עליהם.

בהקשר להסכמי הסחר עם ארה"ב ציין חורי כי לאחרונה מתקיימים דיונים עם השגרירות האמריקאית ועם נציג האמריקאיים ברומא מתוך מטרה לבטל את תעודת המקור. לדבריו, אמיר שני מאד דוחף את הנושא ואגף המכס תומך בביטול התעודה וכתחליף שתהיה הצהרה על החשבונית. "זה יוריד את הסירבול ואני מקווה שהדבר יבוא לידי ביטוי".

חורי ציין תופעה חמורה שלפיה סחורה, בעיקר מתוצרת סין, "משוטענת" מישראל, על ידי גורמים ישראלים, ומגיעה לארה"ב. הוא ציין כי סחורה תוצרת סין, מגיעה לנמל חיפה כשעליה מצויין Made in Israel. "כל היצואנים עשויים להיפגע מכך בגלל שמספר אנשים רוצים קצת כסף ו"לסייע" לתעשייה הסינית. הסכמי הסחר נועדו לסייע לתעשייה בישראל. זה פוגע בהסכמי הסחר עם ארה"ב ובעוד שבועיים צפוייה לבוא משלחת אמריקאית בכדי לבדוק את תעשיית הטקסטיל בישראל".

בהקשר להסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ציין חורי כי ב- 1 למאי יצטרפו 10 מדינות נוספות לאיחוד. לדבריו, המכס "מחלק" את קבוצת 10 המדינות לקבוצת מדינות שהיו להן הסכמי סחר עם ישראל וכאלו שלא היה להם הסכמי סחר עם ישראל. חורי ציין כי במידה וסחורה שהגיעה למדינת ישראל ושמקורה מאחת מ- 10 המדינות המצטרפות, אך לא שוחררה לפני ה- 1 במאי, הרי שניתן יהיה להציג תעודת מקור בדיעבד שתוכר על ידי המכס.

מר ראובן מלצר, ממונה תחום בכיר בהנהלת אגף המכס, הציג בפני הנוכחים, לאחר מכן, סקירה קצרה על ניסיון ההנהלה בעקבות הפעלת מערכת ה"פרופיילינג" שהושקה לאחרונה. לדבריו, המערכת עדיין סובלת מ"מחלות ילדות" אבל בהחלט מוגדרת על ידי אנשי המכס כהצלחה גדולה בכך שבמקום להחזיק שורת התניות שלפיהן נקבע אילו מטענים יישלחו לבדיקה רישומית ואפילו פיזית, הרי שב"פרופיילינג" יש קריטריונים ארציים שאליהם ניתן להוסיף קריטריונים שנקבעים "מקומית" בכל תחנת מכס, ובכך המערכת "גמישה" בהרבה וכבר הוכיחה את עצמה בכך שאגף המכס הצליח לתפוס שורה של הברחות, מה שלא התאפשר באמצעות המערכת ה"ישנה". מר מלצר פנה אל הנוכחים בבקשה כי עמילי המכס הם "משרתם של שני אדונים" – הלקוחות מצד אחד ואגף המכס מצד שני, ועל כן עליהם להבטיח שלא נעשים שום נסיונות "להקל" על הלקוח, מה שעלול לפגוע בחוקי מדינת ישראל.

לקריאה זו הצטרף אמיר שני וציין, באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי הנהלת ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים תוקיע מתוכה, במידה ויימצאו, "עשבים שוטים" שבמעשיהם לטובת הלקוחות, יפגעו בצורה זו או אחרת בחוקי מדינת ישראל ובאופן עקיף גם בבטחונה.