אמיר שני: נזקים כבדים צפויים למשק נוכח הכבדה ניכרת במדיניות היבוא

יו"ר ארגון הגג קובל על ההנחיות החדשות בדבר המועד הקובע לעניין תוקף אישורי היבוא וטוען כי יישומם יהווה מהווה גזירה שציבור התעשיינים ומגזרי היבוא המסחרי לא יוכל לעמוד בה. רשות המסים בתגובה: תפקידו של המכס הינו לאכוף את ההנחיות כפי שנקבעו על ידי הרשויות המוס


00:00 ,26.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ארגון הגג קובל על ההנחיות החדשות בדבר המועד הקובע לעניין תוקף אישורי היבוא וטוען כי יישומם יהווה מהווה גזירה שציבור התעשיינים ומגזרי היבוא המסחרי לא יוכל לעמוד בה. רשות המסים בתגובה: תפקידו של המכס הינו לאכוף את ההנחיות כפי שנקבעו על ידי הרשויות המוסמכות
 
מינהל המכס ברשות המסים פרסם בשבוע שעבר בהשראת משרד התמ"ת, הבריאות, התחבורה ואיכות הסביבה, הנחיות חדשות המכבידות באופן ניכר את תהליך היבוא למדינת ישראל.
 
על פי ההנחיות החדשות, הצפויות להיכנס לתוקף ב-1 במרץ 2009, דורשים משרדי הממשלה כי המועד הקובע לעניין התוקף של אישורי יבוא הניתנים מטעם משרד התחבורה, אגף הרוקחות, משרד הבריאות הממונה על יבוא אביזרים ומכשירים רפואיים והגנת הסביבה יהיה בטרם הגעת הטובין לנמל בארץ.
 
לטענת שני, המשמש כיו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ויו"ר ועדת הכספים של איגוד לשכות המסחר, יישום ההנחיות החדשות מהווה גזירה שציבור התעשיינים ומגזרי היבוא המסחרי לא יוכל לעמוד בה והדבר יחשוף אותם לתשלומי קנסות כבדים.
 
שני פנה בפנייה דחופה לעו"ד בועז הירש, המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת, ולמר דורון ארבלי, ראש מינהל המכס ברשות המסים, בדרישה כי המשרדים יפעלו למניעת האכיפה, ולהיכנס מיידית לדיונים בנושא. לטענת שני, פקודת המכס המהווה הבסיס החוקי עליה נשענות ההנחיות הינה פקודה מנדטורית אשר הותאמה לתנאי השוק במאה הקודמת ואילו כיום, כאשר משלוחים מגיעים בפרקי זמן קצרים ולעיתים תוך שעות, הדרישה להשגת אישור אינה מציאותית כלל וגובלת בחוסר הבנה של תהליכי הסחר המודרניים.
 
שני אף הדגיש בפנייתו למשרד הבריאות כי אכיפת ההנחיות עלולה לסכן חיי אדם, הן אלה המטופלים בבתי חולים וחולים סופניים. בפנייתו הבהולה לראש אגף הרוקחות במשרד הבריאות, הגב' בתיה הרן, העלה שני שורה של בעיות אשר להערכתו המשרד לא שקל, כגון: מה דינם של משלוחי תרופות מיוחדות/חריגות אשר הוזמנו בדחיפות, מיצרן בחו"ל לחולים בבתי חולים בישראל או  לחולים כרוניים / סופניים? האם במקרים כגון אלה יוחזק היבואן אשר נתבקש לייבא התרופה כמפר חוק? מה דינם של חומרים רפואיים המיובאים בדחיפות למעבדות מחקר ופיתוח בישראל? האם חומרים אלו, המיועדים לאוניברסיטאות או מכוני מחקר, יידרשו להתמודד עם החוק הפלילי או לשלם כופר בתמורה? ועוד: מה דינו של מכשיר אשר הוזמן בבהילות על ידי בית חולים לחולה ברמת סיכון גבוהה. האם ייחשב בית החולים, בהעדר האישור, לעבריין? האם יימנע בית החולים מלייבא המוצר, נוכח הדרישה הנ"ל? או חלקי חילוף למכשיר רפואי מושבת אשר הופכים בגינם עולמות על מנת להשמיש את המכשיר במהירות?
 
שני הביע מורת רוח נוכח העובדה שמשרדי הממשלה לא טרחו כלל לקיים דיון עם הגורמים המייצגים את מגזרי המשק השונים ונקטו בצעד חד צדדי המקשה על התנהלות המסחר. לדעת שני, הקשיים עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לשמה של מדינת ישראל המצטיירת בעולם כמדינה ליברלית הדוגלת בסחר חופשי ומזעור החסמים הבלתי מכסיים. להערכת שני הקשיים אותם מערימים משרדי הממשלה יתקבלו בעולם בחוסר הבנה בולט.
 
תגובת רשות המסים: רוב האישורים אינם נדרשים אלא לפני השחרור
 
מרשות המסים נמסר במענה לפניית port2portכי "מר שני מלין על הדרישה להמציא אישורים של ארבע רשויות מוסמכות ספציפיות טרם הגעת הטובין לארץ, דרישת הרשויות המוסמכות הללו מתבססת על שיקולים מקצועיים, לגיטימיים, וזכותו של מר שני להעלות את טענותיו כלפי רשויות אלה".
 
עוד נמסר מרשות המסים כי "באשר לטענותיו על העדר תיאום מראש עם גורמי המסחר, הדבר איננו מדויק, בלשון המעטה. בזמנו התקיים דיון במשרד התמ"ת בהשתתפות המכס, נציגי התאחדות התעשיינים ונציגי איגוד לשכות המסחר, לליבון הנושא ובעקבות דיון זה פורסמה בזמנו ההוראה הזמנית", וכי "לגורמי המסחר ניתנה האפשרות להביע את עמדותיהם בע"פ ובכתב. ההוראה הנוכחית היא תוצאת הדיונים והבדיקה הנוספת ברשויות השונות".
 
עוד נמסר מרשות המסים כי ההוראה לגבי הגשת אישורים ורשיונות לייבוא טובין, שתיכנס לתוקפה ב-1 במרס 2009, הינה פרי החלטה של הרשויות המוסמכות ובראשן משרד התמ"ת ומטרתה להקל עם ציבור היבואנים ולפשט את תהליכי הסחר. לפיכך, שאלות בנושא יש להפנות לרשויות אלו. תפקידו של המכס הינו לאכוף את ההנחיות כפי שנקבעו על ידי הרשויות המוסמכות.
 
בניגוד לנטען, ההוראה החדשה באה להקל מבחינת מתן אפשרות לאחסן את הטובין עוד לפני קבלת הרשיון וזאת בניגוד למה שהיה מקובל עד כה. שינוי זה יאפשר לציבור היבואנים לחסוך בעלויות האחסנה בנמל. הקלה נוספת היא כי האישורים של רוב הרשויות המוסמכות אינם נדרשים, לפי ההוראה החדשה, לפני היבוא או לפני האחסנה, אלא רק לפני השחרור, פרט לאישורים של משרד התחבורה, אגף הרוקחות, אישור אמ"ר (אביזרים ומכשירים רפואיים) והגנת הסביבה. היבואנים יהיו רשאים להמציא את האישור לפני הגשת רשימון השחרור מבלי שהדבר יעכב את התהליך או יחשב לעבירה. זאת בהחלט הקלה לעומת מה שהיה נהוג עד כה.