אמיר שני לשר החקלאות: התערבותך בדחיית אכיפת התקנות בחיטוי ב-6 חודשים לפחות

מציין במכתבו לשר כי מתן התראה של פחות מחודש וחצי לדרישה כה גורפת קצרה מדי ובבחינת גזירה שציבור היבואנים והספקים בחו"ל אינו יכול לעמוד בה. יחזקאל דסקל: נדרשת היערכות משמעותית של ציבור היבואנים


00:00 ,13.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מציין במכתבו לשר כי מתן התראה של פחות מחודש וחצי לדרישה כה גורפת קצרה מדי ובבחינת גזירה שציבור היבואנים והספקים בחו"ל אינו יכול לעמוד בה. יחזקאל דסקל: נדרשת היערכות משמעותית של ציבור היבואנים
 
אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, פנה הבוקר אל שר החקלאות שלום שמחון בנושא דחיית האכיפה של תקן ISPM15 המחייב חיטוי אריזות עץ ביבוא לישראל. מר שני ביקש משר החקלאות את התערבותו בדחיית מועד כניסת התקנה לתוקף בחצי שנה לפחות.
 
עותקים ממכתבו של שני הועברו אל אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, דורון ארבלי, ראש מינהל המכס, ראובן מלצר, מנהל תחום בכיר, מינהל המכס ואל חברי הנהלת ארגון הגג של סוכני המכס הבינלאומיים.
 
כידוע, השירות להסגר צמחים במשרד החקלאות פרסם ב-10 במאי כי התקנה החדשה לחיטוי באריזות ומשטחים העשויים מעץ, תיכנס לתוקף ב-23 בחודש יוני
 
בפנייתו לשמחון כותב שני כי "אנו מודעים היטב לחשיבות הטמעת התקנה בעולם בכלל ובישראל בפרט אולם לצערנו, מתן אתראה זו, של פחות מחודש וחצי לדרישה כה גורפת המחייבת התארגנות מתאימה, הינה קצרה מדי ובבחינת גזירה שציבור היבואנים והספקים בחו"ל אינו יכול לעמוד בה".
 
נציין כי התקנה קובעת שכל חלקי עץ המלווים משלוח מסחרי ביבוא חייבים לעבור טיפול איוד או טיפול חום לפני כניסתם לישראל. הטיפול עצמו ייעשה בחו"ל ובפיקוח הגוף המוסמך לאשר אותו במדינת היצוא.
 
יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מציין בפנייתו לשר החקלאות כי "בכל זמן נתון מצויים במחסנים לוגיסטיים בעולם עשרות ואולי מאות משלוחים המיועדים לשוק הישראלי הארוזים בעץ שלא עבר חיטוי כנדרש. נוכח העלויות הכבדות לא ניתן לאתר את המשלוחים ולארזם מחדש".
 
"בנוסף", מציין שני, "במועד כתיבת שורות אלה עושים את דרכם ארצה משלוחים ממדינות רחוקות, כמו דרום אמריקה, דרום מזרח אסיה או מרכז אסיה שלא עברו, להערכתנו, את הטיפול הנדרש. לגבי משלוחים אלו משך זמן ההובלה הינו בסדר גודל של 7-8 שבועות, וברור, מעל לכל ספק, כי משלוחים אלה לא יספיקו לעבור את הטיפול הנדרש במועד".
 
שני מציין במכתבו לשר כי "מן הראוי היה שהצוות אשר תיקן את התקנות היה שוקל תקופת סובלנות של 6 חודשים לפחות אשר במסגרתה ניתן להטמיע את התקן שהרי מדובר לא רק בישראל אלא במתן התראות לספקים בחו"ל".
 
שני מוסיף וכותב כי "כסוכני מכס ומשלחים בינלאומיים צברנו ניסיון רב ביישום הנושא במהלך יצוא מישראל למדינות אשר עברו תהליך הטמעה דומה ואנו מודעים היטב לבעיות התקינה והעלויות הישירות והעקיפות הנובעות ממנה. הניסיון המצטבר מראה כי במרבית המקרים ההטמעה מחייבת  היערכות מחודשת של כל החוליות הלוגיסטיות הפועלות לאורך שרשרת האספקה הגלובלית".
 
שני מציין כי לנוכח המשבר העמוק בה נתון מגזר היבוא בישראל חייבת הממשלה ושר החקלאות לתת את הדעת ולמנוע הכבדה מיותרת על המגזר אשר, לדבריו, מניע את גלגלי המשק.
 
דסקל: עמידה בדרישות התקנה מחייבת היערכות משמעותית של ציבור היבואנים

גם יחזקאל דסקל, יו"ר איגוד לשכות המסחר, פנה הבוקר לשר החקלאות וביקש התערבותו בדחיית כניסתה לתוקף של תקנה ISPM15 בישראל לתקופה של חצי שנה לפחות.
 
לדברי דסקל, עמידה בדרישות התקנה מחייבת היערכות משמעותית של ציבור היבואנים, אשר אינם בקיאים בהליך המתבקש. יתרה מכך, מציין דסקל, ישנם משלוחים הנמצאים כבר בדרכם לישראל ויגיעו אחרי ה-23 ביוני ללא האישור הנדרש.
 
דסקל מוסיף ומציין כי "מאחר ומדובר בתקנה בינלאומית, ניתן ללמוד מניסיון יתר מדינות העולם אשר בחרו לאמצה ונתנו התראות של שנה מראש לפחות , טרם החלת התקנה ואכיפתה"