פנייה לשר הכלכלה: הגדר את סוכני המכס עובדי ״מפעל חיוני״

אמיר שני, יו״ר ארגון סוכני המכס והמשלחים, מבקש כי שר הכלכלה יגדיר את כלל הגורמים הנוטלים חלק בשרשרת האספקה כ״מפעל חיוני״ לנוכח המצב הבטחוני. מזהיר: כל עיכוב בקבלת האישור לשחרור משלוחי ים ואוויר, יפגע פגיעה ישירה, בתעשיינים, ביצואנים וביבואנים


10:08 ,04.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

אמיר שני, יו״ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, פנה לאחרונה לשר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת בבקשה כי יגדיר את כלל הגורמים הנוטלים חלק בשרשרת האספקה - יבוא ויצוא - כ״מפעל חיוני״ - מל״ח. שני כותב לשר הכלכלה כי ״נוכח ההחמרה במצב הביטחוני והאפשרות שהמשק כולו ייכנס לסגר, עולה שוב הסבירות כי ההחרפה תכלול מגבלות על תנועה עובדים וסגירת מקומות עבודה לא חיוניים. 

 

למותר לציין, מזכיר שני לשר הכלכלה והתעשייה, כי משרדי הממשלה אחראים על מזעור הפגיעה ברציפות התפקודית של המשק החיוני בהיבט של כוח אדם, מכוח חוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-9091. 

 

על פי החוק, כל מפעל הפועל או שאפשר להפעילו לצרכי הגנת המדינה, ביטחון הציבור, הבטחת המשך היצוא והספקת ומתן שירותים חיוניים למשק, רשאי, שר העבודה, לראות בו כמתאים לקבל הגדרת מפעל חיוני. 

 

בעבר, מזכיר שני, כאשר הוגדר מצב חירום בעורף, החריג פיקוד העורף שורה של סקטורים חיוניים לפעילות שרשרת האספקה. הסקטורים כוללים את כל הגורמים הפעילים לאורך השרשרת, לרבות סוכני המכס, משלחים הבינ״ל, סוכני האניות, עובדי הנמלים, חברות בלדרות, מסופים עורפיים ומחסנים רשויים. 

 

שני כותב: ״למותר לציין כי ההחרגה נחוצה במיוחד כאשר מדובר ביבוא תרופות וציוד רפואי חיוני לבתי חולים כמו גם מזון וחומרי גלם. לאור האמור, נבקשך לפעול להחרגתם של כלל העובדים בסקטורים האמורים ולהגדירם כעובדים חיוניים.  

 

״היעדר נציגי חברות אלו בנקודות הממשק, מול הנמלים והמסופים (ים, אוויר) סוכני אניות, חברות תעופה, נטילת בדיקות מדגמיות בעבור רשויות מוסמכות כמו בריאות, חקלאות וכד', יפגע קשות בשרשרת היבוא והיצוא. 

 

שני מזהיר במכתבו כי ״כל עיכוב בקבלת האישור אשר ימנע או יעכב שחרור משלוחי ים ואוויר, יפגע פגיעה ישירה, מיידית ובלתי הפיכה בתעשיינים, ביצואנים וביבואנים, אשר יידרשו לשאת בנטל כספי כבד ועיכוב בקבלת סחורות״. 

 

שני שב ומזכיר לשר הכלכלה כי בעבר נערכו פניות לשורה ארוכה של גורמים במשרד הכלכלה כמו גם לאלוף פיקוד העורף וכן לגורמים במשרד העבודה האחראים על פעילות המשק בשעת חירום - פנייה שאף קיבלה את ברכת מנהל רשות המיסים דאז, מר דורון ארבלי. יחד עם זאת, מזכיר שני, מסיבה בלתי ברורה הבקשות סורבו.