הסתיים קורס סוכני המכס הראשון עבור פלשתינאים מעזה, יהודה ושומרון

את הקורס בן החצי שנה העבירה המכללה העסקית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז בשיתוף ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים


00:00 ,01.08.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

26 פלשתינאים מעזה ומאזור יהודה ושומרון סיימו בתחילת השבוע את המחזור הראשון בקורס סוכני המכס שהעבירה המכללה העסקית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז.

מדובר בקורס ייחודי, בין 189 שעות אקדמיות ,שהועבר על ידי המכללה העסקית בשיתוף ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים של ישראל, במימון הארגון האמריקאי USAID (The U.S. Agency for International Development).

המשתתפים בקורס היו אנשי עסקים פלשתינאים העוסקים בתחומי היבוא, יצוא וסחר בינלאומי ברשות הפלשתינאית.

מטרת הקורס הראשון מסוגו היתה ללמד את המשתתפים, שרובם פועלים מול סוכני מכס ישראליים, אודות תהליכי המכס והשילוח הבינלאומיים הישראלים, הסכמי הסחר, חוקיות היבוא וביטוח, על מנת לייעל את עבודתם מול אנשי המקצוע בישראל ולבנות עתודה ניהולית ברשות, שתהווה את התשתית לפעולת המכס הפלשתינאי בעתיד.

הקורס נועד להקנות למשתתפים ידע, שיסייע להם לשפר את איכות השירות הניתן כיום ליבואנים מאזור עזה ויהודה ושומרון, כמו גם יפחית את העלויות שנדרשים יבואנים פלשתינאים לשאת בגין אישורי מסמכים ושינוע סחורות וצמצום הביורוקרטיה הכרוכה במעבר בנקודות המכס.

הקורס שנערך במשך חצי שנה במזרח ירושלים. הוא שילב לימודים אקדמיים שכללו סיווג טובין, הערכה וחוקיות, יחד עם סיורים מודרכים בנקודות יבוא ויצוא בארץ - נמלי הים והאוויר ומעברי הגבול. על המרצים בקורס נמנו אנשי אקדמיה ושטח, בהם נציגים ממשרדי הממשלה כמו המכס, משרד התמ"ת, מכון התקנים ועוד.

מנהלת המכללה העסקית לבנת קיזנר: "מדובר במודל שיהווה את הדרך הנכונה לשיתוף פעולה בתחום סחר החוץ, חיזוק הקשר עם המגזר העסקי ברשות הפלשתינאית והתווית כיוון נכון וסיוע ביצירת מקומות עבודה ברשות".

בדברי הסיכום, שנאמרו בנוכחות מנהל המכס ברשות הפלשתינאית פואד שובאקי ונציגים בכירים ממשרד האוצר, ציין הרכז האקדמי של הקורס ומנכ"ל ארגון התאגידים ברי פינטוב את רמתם המקצועית של המשתתפים. הוא הביע תקווה שהתוכנית תעניק לגורמי המכס ברשות יכולת להתעדכן לגבי תהליכי היבוא והיצוא, תייעל משמעותית את שרשרת האספקה לרשות הפלשתינאית ותביא לשיפור משמעותי בעלויות היבוא.