"תשתיות, תשתיות ועוד תשתיות"

גד שפר בכנס איגוד המשתמשים: אנו רואים את הממשלה ורק אותה כאחראית על המצב הכאוטי בנמלים. ד"ר יורם זבה: עולה בי החשש שהסקטור הציבורי לא מבין את המצב. ראובן צוק קרא לממשלה לקחת אחריות מלאה למצב


00:00 ,08.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

גד שפר בכנס איגוד המשתמשים: אנו רואים את הממשלה ורק אותה כאחראית על המצב הכאוטי בנמלים. ד"ר יורם זבה: עולה בי החשש שהסקטור הציבורי לא מבין את המצב. ראובן צוק קרא לממשלה לקחת אחריות מלאה למצב
 
את כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית שהתקיים הבוקר בת"א פתח גד שפר, יו"ר האיגוד, בתיאור מצבם העגום של נמלי ישראל אך הוא גם הביע אופטימיות זהירה לאור ההחלטה של שר התחבורה מופז ומנכ"ל משרדו להיכנס לעובי הקורה ולחפש פתרונות.
 
"עד לפני שבוע נראה היה שיש איבוד שליטה בנעשה בנמלי ישראל. הגדרנו את זה כאסון טבע - סך נזקי השביתות גדול מנזקי אסונות הטבע בישראל", אמר שפר אך סייג דבריו וציין שבשבוע האחרון יש מעורבות רבה של שר התחבורה שבעקבותה הוקמה ועדת היגוי בעידוד הממשלה, שתגיש המלצות ביניים עד ה-1 יולי. "אנו רואים את הממשלה ורק אותה כאחראית על המצב הכאוטי בנמלים", הכריז שפר.
 
"תקופת החגים הסתיימה וחברת צים הפחיתה את כמות מכולות השטעון העוברות דרך נמל חיפה ועל כך יש לברך. אנו מעודדים את פעילות השטעון אך עד מחצית שנת 2008 (פתיחת נמל הכרמל שלב א') יש למתן את כמות השטעונים בהתאם ליכולת נמל חיפה".
 
שפר קרא לחברת צים, המשמשת כהגדרתו כ"סמן ימני" לחברות הספנות האחרות, לשוב ולבדוק את גובה היטלי הצפיפות שהיא החילה על המשתמשים. "המשתמשים הם אלו שעליהם מטילים היטלים מבלי יכולת לגלגל הלאה. אנו מסירים כפפות".
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, קרא לממשלה לקחת אחריות מלאה למצב. הוא ציין שהספנות גובה רק הוצאות ישירות ולא עקיפות (איבוד סבבים, אי עמידה בלוח זמנים וכד'), בדמות היטלי צפיפות. לדבריו, רק אנשי הספנות חזו את המצב כבר לפני כשנה, אך אף אחד לא הקשיב. "רק כשהמשתמשים ראו את ההיטל הם צעקו. ייתכן שאוניה תעמוד בנמל 7-10 ימים ולא נגבה היטל על נזק. אולי הממשלה תיקח סוף סוף אחריות – זה באחריותה".
 
ד"ר יורם זבה, סגן יו"ר חברת צים, התייחס למצב בנמלים. לדבריו, הרפורמה קמה ללא התייעצות עם אף גורם מקצועי שאינו ממשלתי. "וזה ממשיך", הוסיף. "אני מציע: לפני שמדברים על ביטול מונופול והכנסת גורמים פרטיים, קצת להתייעץ עם גורמים מקצועיים. הממשלה תקבל תמונה שונה ממה שהיא חושבת".
 
ד"ר זבה הוסיף: "עולה בי החשש שהסקטור הציבורי לא מבין את המצב. השאלה המרכזית שעולה היא השאלה של התשתיות. הענין הוא תפקידו של הסקטור הציבורי. איזה תחרות יש אם הנמלים סתומים עד אפס מקום. זה הנושא המרכזי. מאחר ואנו יודעים שאין בהירות מספקת, אני ממליץ מאוד שנחדד את הנושא הזה. תשתיות, תשתיות ועוד תשתיות. זה חייב לקבל עדיפות מספר אחת. חייבים להגיע לנוסחה מי מטפל במה וכיצד".
 
מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, ציין שעובדי הנמל עובדים גם בשבתות והתפוקות שלהם טובות מאלו באשדוד. "הנמל עובד ב-120% תפוסה, אין בעיה של כוח אדם ואין מבחינתנו שום בעיה לקלוט עובדים נוספים. הבעיה היא בשטחי האחסון וזה לא באחריות חברת הנמל או העובדים - תפעילו לחץ על הממשלה שתתן לנו שטחי אחסון נוספים. אני שומע שיש תלונות על נמל חיפה - הנמל צריך להיות מחוץ למשחק הזה".