תיכון על הרפורמה בנמלים: צריך לבקר אותה ולא להסתיר מתחת לשטיח

יו"ר חברת נמלי ישראל- דן תיכון אינו מסתיר את חוסר שביעות רצונו מהרפורמה בנמלים. הבוקר בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שב ותקף תיכון את הרפורמה שלשיטתו, לא מובילה את הנמלים אל המקום אליו כולם קיוו שהיא תוביל – תחרות אמיתית


00:00 ,18.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר חברת נמלי ישראל- דן תיכון אינו מסתיר את חוסר שביעות רצונו מהרפורמה בנמלים. הבוקר בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שב ותקף תיכון את הרפורמה שלשיטתו, לא מובילה את הנמלים אל המקום אליו כולם קיוו שהיא תוביל – תחרות אמיתית.
 
תיכון אמר הבוקר בנושא התעריפים, שאם בעבר, כל שינוי היה מותנה באישור ועדת הכספים, הרי שהיום "המכשיר הזה נלקח והזירה הציבורית אינה קיימת עפ"י החוק החדש. ענין התעריפים עומד על סדר התעריפים. אני מצטער שלא משתפים אתכם במו"מ. זה לא תקין ולא טוב".
 
בהקשר לרפורמה בנמלים טען תיכון שראשית היה צורך לבדוק מה היתה הבעיה האמיתית בנמלים. לטענתו, ישנה מסורת ארוכה של ניהול "ברמה בינונית ומטה" כשבעצם הרציפים מופקרים בידי החלטות העובדים. הוא אמר: "כל עוד בעית הניהול לא תיפטר וידעו מיהו העובד, מיהו המעביד ומיהו המנהל – הבעיות בנמלים ימשכו. כל הסיפורים: 'תהיה שביתה...' זה לא דבר רציני. כלומר, ברגע שנכנסים למאבק – העובדים זוכים כי כח העמידה שלהם ארוך יותר מאלו של המשתמשים והממשלה".
 
לטענתו היו ניצנים ראשונים של התחרות עוד לפני הרפורמה. "כשראיתי כיצד חשוב לאנשי חיפה להציג את הנתונים הפיננסים שלהם – הבנתי שנתוני התחרות נזרעו".
 
לתיכון היה גם כמה מילים טובות לומר על הרפורמה: "הלקוחות היו תמיד גורם זניח שלא צריך להתחשב בו כי הרשות היתה מונופול דורסני. טוב עשו המחוקקים והרפורמה שידעו לתחום תחום בין הרשות כמנופול לבין המבנה החדש – אך אל להבין שאני תומך ברפורמה".
 
הוא הוסיף: "אמרו לנו מומחי הבנק העולמי – אנו לא מבינים מה עשיתם. זה צעד ראשון בכיוון נכון בתנאי שתהיה המשכיות, אך כאן אני לא רואה המשך".
 
תיכון גם הציג את הקשר ההדוק בין הנמלים והפוליטיקה. לדבריו, המאבק בנמלים ישיפיע על דמותה של הפוליטיקה הישראלית בשנים הבאות. "אמרתי לשר האוצר הקודם – אתה משדרג את מזכיר ההסתדרות. הוא, שנבחר בראשית ה-90, עמד בראש מוסד חלש בלשון המעטה. המאבק בנמלים שדרג את ההסתדרות והעלה בדרגה את פרץ. אם אני קורא נכון, בסיס הכח של עמיר פרץ היה בנמלים, כמו גם סוד הכשלון של נתניהו בהצבעה במרכז הליכוד לפני מספר חודשים בנושא הקדמת הפריימריז. אי אפשר להוציא את הפוליטיקה מהנמלים".
 
בהתייחסו לתחרות בין הנמלים אמר תיכון שלאה יש "הגנה טבעית", כלומר, לקוחות אשדוד ישארו לפעול באשדוד, כמו גם אלו של חיפה. "אם תיקחו מחוגה ותעשו עיגולים שמרכזן באשדוד וחיפה, שני הנמלים ישיקו באזור נתניה דרום. זה אזור התחרות של שני הנמלים. לכל נמל יש הגנה טבעית עם לקוחות שבויים וזה בעיקר בגלל יוקר ההובלה היבשתית. גם בין נמלי רוטרדם, אנטוורפן והמבורג אין ממש תחרות. הנמלים נמצאים עדין בתהליך של התארגנות. לצערי, אני לא מוצא שום סממן של תחרות. אני מקוה שיש שיפור בשירות, אך המשתמשים, בלשון המעטה, עדיין פסימיים".
 
לדבריו, בחלוקת המטענים בין הנמלים עדיין אין שינוי. "מספנות ישראל הוא צעד קטן וחשוב קדימה לתחרות". הוא ציין שתחזית המטענים לשנת 2030 מצביעה על גידול עצום מ- 1.5 מליון TEU ב- 2005 ל- 7 מליון TEU ב- 2030. "זה לדעתי יהיה הרבה לפני. בשלב הראשון – יש לשפר את השירות ללקוחות. אני חוזר וקורא: רמת השירות לא השתפרה. אני מודאג".