שרגא ברוש דורש מהנהלת הנמל ומראשי הוועדים בנמל אשדוד לשוב לעבודה סדירה לאלתר

מוסיף כי המשתמשים לא יהיו מוכנים לשלם מיליוני שקלים עבור היטלי צפיפות. בנמל אשדוד קיבלו בהפתעה את פניית נשיא התעשיינים וטוענים כי ההסתדרות וברוש לא עמדו בהבטחותיהם. הנהלת הנמל הודיעה בנוסף כי תנקוט בצעדים משמעתיים כנגד מפירי הסכמי העבודה


00:00 ,30.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מוסיף כי המשתמשים לא יהיו מוכנים לשלם מיליוני שקלים עבור היטלי צפיפות. בנמל אשדוד קיבלו בהפתעה את פניית נשיא התעשיינים וטוענים כי ההסתדרות וברוש לא עמדו בהבטחותיהם. הנהלת הנמל הודיעה בנוסף כי תנקוט בצעדים משמעתיים כנגד מפירי הסכמי העבודה  
 
"השיבושים בימים האחרונים בנמל אשדוד גורמים להאטה משמעותית בפריקה ובטעינת אוניות העוגנות בנמל וקיים חשש לאובדן אמינות היצוא והיבוא כלפי לקוחות וספקים". כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
 
במכתב אל הנהלת נמל אשדוד ואל ועד עובדי הנמל מתריע ברוש, כי באם אכן תתממש כוונת ראשי הספנות להטיל היטלי צפיפות בשל המצב שנוצר - המשתמשים לא יסכימו לשלם התוספות הללו, היכולות להגיע למיליוני שקלים לכלל המגזר העסקי.
 
ברוש טוען במכתבו כי ידרוש מהנמל לשאת בהיטלים אלה, היות והם נגרמים ממעשים ומחדלים שהמשתמשים אינם צד להם.
 
נשיא התעשיינים מוסיף כי הוא יפנה ליבואנים וליצואנים וימליץ בפניהם להפנות את מטעני היבוא והיצוא לנמלים חלופיים כגון חיפה ואילת.
 
ברוש דורש מהנהלת הנמל ומראשי הוועדים בנמל אשדוד להחזיר לאלתר את עבודת הנמל לסדרה, זאת כדי למנוע נזקים כספיים ופגיעה במשק הישראלי כולו.
 
נשיא התאחדות התעשיינים דורש מההנהלה ומוועד העובדים בנמל אשדוד לקיים את הסיכומים וההבנות בדבר שמירה על שקט תעשייתי בנמל.
 
"ויכוחים ואי הסכמות, ככל שיהיו", טוען ברוש במכתבו, "חייבים להיפתר במשא ומתן כן ואמיתי וזאת על מנת לקיים סדרי עבודה תקינים ומבלי לפגוע ולגרום לנזקים שעלולים לסכן את הצמיחה במשק".

סגיס מופתע מברוש 

שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, הוציא מכתב בתגובה למכתבו של שרגא ברוש בו הוא כתב כי הוא "הופתע" לקבל את מכתבו של ברוש.
 
סגיס כותב במכתבו כי הנהלת הנמל נמנעה באחרונה להפעיל את מלוא סמכותה בבלימת ההפרעות בעבודה שנגרמו במכוון על ידי העובדים, וזאת, כותב סגיס, על סמך פנייתו האישית של ברוש והתחייבותו להפעיל את השפעתו יחד עם יו"ר ההסתדרות הכללית עופר עיני כדי לוודא שהפרעות אלה לא יישנו.
 
סגיס כותב כי לצערו התברר כי הבטחות אלה לא מומשו. סגיס מזכיר לברוש במכתבו כי ההסתדרות והעובדים התחייבו להימנע מהשבתת הנמל במסגרת הסכמי הרפורמה שנחתמו עם הממשלה לפני כשנה. סגיס טוען כי לצערו ההסתדרות נמנעה בחודש האחרון לממש את סמכותה ולמנוע הפרעות לעבודה הסדירה בנמל. סגיס אף טוען כי נציגי ההסתדרות נתנו גיבוי לוועדי העובדים שיזמו היעדרויות מאורגנות גם מבלי להכריז על שביתה פורמלית, זאת למרות שהפרעות העבודה התרחשו למרות שהנהלת הנמל לא עשתה דבר שיש בו הפרה של הסכמי העבודה.
 
סגיס מודיע במכתבו לברוש כי הנהלת הנמל החליטה כי היא לא תוכל עוד להשלים עם מצב זה, ועל כן הוחלט בימים האחרונים לממש את מלוא הסמכויות בהתאם להסכמי העבודה כדי לבלום את הפרות המשמעת וההיעדרויות הבלתי מאושרות מעבודה סדירה. סגיס מודיע לברוש כי בימים הקרובים יתקיימו הבירורים המשמעתיים המתחייבים.
 
בקשר לנושא היטל הצפיפות כותב סגיס כי "הנהלת הנמל דוחה מכל וכל את תביעתך, לפיה אם יושת מחדש היטל צפיפות תישא בו הנהלת הנמל. הנהלת הנמל היתה זו שהשקיעה מאמץ רב ויזמה את ביטול היטל הצפיפות, וזאת לאחר שזמני ההמתנה בנמל קוצרו בלמעלה מ-50% בשנת 2005 בהשוואה לשנה הקודמת. אם וכאשר יוחלט להשית מחדש את היטל הצפיפות, ואני עדיין מקווה כי הדבר לא יקרה, ייאלצו היבואנים והיצואנים לשאת בו כבעבר".
 
סגיס חותם את מכתבו כשהוא מציין כי תקופה זו היא תקופת שיא בפעילות הנמל בה נדרשים העובדים לשעות עבודה נוספות רבות. הוא מזכיר לברוש כי בעקבות פניית חברת נמל אשדוד ובסיוע התעשיינים התקבל אתמול היתר עבודה בשעות נוספות ממשרד התמ"ת שיאפשר הגדלה מ-5 ל-8 משמרות. 

הופמן: "הזנב מכשכש בכלב"

 

יורם הופמן, מנכ"ל א.מ.א ויו"ר ועדת התפעול בלשכת הספנות, מביע בנוסף את כעסו על התנהלות העניינים בנמל אשדוד וטוען כי המתרחש בנמל הוא כאוס. לטענתו, ההנהלה חסרת אונים ונראה כי בסופו של דבר "הזנב מכשכש בכלב".

 

הופמן: "לחברת א.מ.א כרגע ארבע אוניות בנמל ולמזלנו החמישית מאחרת. 3 כרגע בעבודה ואחת האוניות לטעינת תוצרת חקלאית ממתינה מאתמול על עוגן, קצב העבודה אינו מתקבל על הדעת כאשר התפוקות במכולות כ-40 / 50 פעולות למשמרת, קצב שהוא בלתי סביר. נראה שההנהלה מקצה ידיים לכל האוניות במשורה כדי לנסות להרגיע סוכנים במקום לעבוד בקצב מקסימלי ומספר מירבי של ידיים על אונייה לגמר בעבודה יעילה".

המצב בנמל הוא שיוביל בסופו של יום את חברות הספנות לנקוט פעולה ושהדבר לא יפתיע אף אחד."