שר האוצר ושר התחבורה חתמו על הצווים המסדירים את הרפורמה בתעריפים

הרפורמה תיכנס לתוקף החל מ-1 באוקטובר 2010. ראובן צוק: הספנות לא תספוג את הסכומים האדירים האלה. השוק ייפגע, הלקוחות ישלמו הרבה יותר, וכל זאת בלי התייעלות בשירות. התאחדות התעשיינים בתגובה: הצו הוא שלב ראשון לביצוע ההנפקה בחיפה ואשדוד


00:00 ,08.04.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

הרפורמה תיכנס לתוקף החל מ-1 באוקטובר 2010. ראובן צוק: הספנות לא תספוג את הסכומים האדירים האלה. השוק ייפגע, הלקוחות ישלמו הרבה יותר, וכל זאת בלי התייעלות בשירות. התאחדות התעשיינים בתגובה: הצו הוא שלב ראשון לביצוע ההנפקה בחיפה ואשדוד
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ושר האוצר יובל שטייניץ חתמו היום (חמישי) על הצווים המסדירים את הרפורמה בתעריפים של נמלי הים, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה שהתקבלה בחודש מאי 2009.
 
הצווים המסדירים את הרפורמה כוללים את צו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (שירותי נמל התש"ע 2010) וכן את צו רשות הספנות והנמלים (קביעת דמי שימוש משתנים ראויים, שתשלם חברת נמל לחברת הפיתוח והנכסים) (תיקון), התש"ע 2010. הרפורמה תיכנס לתוקף החל מ-1 באוקטובר 2010.
 
ממשרד התחבורה נמסר כי עקרונות הרפורמה קובעים כי מחירי שירותי הנמל יתבססו על עלות מתן השירות; הסבסוד הצולב בין שירותי הנמל השונים ובין השירותים הניתנים למטעני יבוא ולמטעני יצוא יבוטל בהדרגה במהלך 10 השנים הקרובות. כמן כן, תישמר האיתנות הפיננסית של חברות הנמל, לצד הקצאת מקורות לפיתוח הנמלים.
 
ממשרד התחבורה נמסר עוד כי הרפורמה סוכמה עם כל הגורמים העיקריים המעורבים בדבר ובכללם חברות הנמל, העובדים והמשתמשים בשירותי הנמל.
 
השר כץ ציין כי הרפורמה תציב את מדינת ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות והמודרניות באגן הים התיכון. לדבריו, היא תביא לחיסכון של יותר ממיליארד שקל למשק הישראלי וליציבות פיננסית לחברות הנמל ותהווה בסיס להגברת התחרות בענף הנמלים.
 
לשכת הספנות בתגובה: הספנות לא תסכים לספוג את הסכומים האלה
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, הגיב על הפרסום ואמר כי "הטקסט הזה שמוגדר כרפורמה בתעריפים הוא לא רפורמה אלא אגרת רציף - גווייה שמעבירים עכשיו לספנות. לקחו סכום כסף אדיר והעבירו אותו בבת אחת לספנות כאשר ההבדל היחיד הוא מי גובה את הכסף. במקביל, היא גם לא נותנת שום דבר בתמורה להעלאה הדרסטית הזאת".
 
לדברי נשיא לשכת הספנות הישראלית, "אם הספנות לא תגלגל את הסכום הזה לשוק אזי הלקוחות באמת יקבלו התייעלות, אבל אני לא מאמין שזה יקרה כי הספנות לא תסכים לספוג את הסכומים האלה".
 
צוק התרעם וציין כי "בתקופה כזאת בה הספנות סובלת וכל הנמלים חושבים איך לשפר את השירות, להתייעל ואף להוזיל תעריפים על מנת להקל על קיומו של הסחר העולמי, במדינת ישראל לא מקלים, לא משפרים ואף באים ומטילים על הספנות סכום אדיר שהיא צריכה לשלם. היות ומדובר בעסק מסחרי לכל דבר, כל חברת ספנות תברר בשביל עצמה איך היא מתמודדת עם העניין הזה".
 
צוק הוסיף וציין כי להערכתו "השוק ייפגע וישלם הרבה יותר, הלקוחות ישלמו הרבה יותר, השירות למדינת ישראל ייפגע והגרוע מכל – לא תהיה התייעלות בשירות, ולכן זאת לא רפורמה".
 
התאחדות התעשיינים בתגובה: הצו הוא שלב ראשון לביצוע ההנפקה בחיפה ואשדוד
 
מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה כי "התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, כמייצגי המשתמשים בנמלים, היו שותפים לניסוח צו התעריפים החדש שנחתם היום על ידי שר האוצר ושר התחבורה. התאחדות התעשיינים רואה בצו שלב ראשון לביצוע ההנפקה בנמלי חיפה ואשדוד ובהמשך לביצוע ההפרטה. המשתמשים המיוצגים על ידי התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר פעלו על מנת להקטין את העלויות על המשתמשים בכלל ולפרוס את השינויים על פני 10 שנים".