שפר תוקף בחריפות את צים בנוגע להיטלים החדשים

למרות שאת היטל המשקל הטילו מרבית חברות הספנות, בחר יו"ר איגוד המשתמשים למקד את התקפותיו על חברת צים, המהווה לדבריו "סמן ימני". "לא הצלחנו למצוא תקדים לכך בהיטלים שהוטלו על ההובלה לישראל וממנה בעבר". תגובת צים: טענותיו של גד שפר תמוהות ואינן סבירות


00:00 ,20.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

למרות שאת היטל המשקל הטילו מרבית חברות הספנות, בחר יו"ר איגוד המשתמשים למקד את התקפותיו על חברת צים, המהווה לדבריו "סמן ימני". "לא הצלחנו למצוא תקדים לכך בהיטלים שהוטלו על ההובלה לישראל וממנה בעבר". תגובת צים: טענותיו של גד שפר תמוהות ואינן סבירות
 
ההחלטה של חברות הספנות השונות להחיל כמעט מיידית היטל משקל על ציבור היבואנים בישראל, אשר מייבאים מכולות מהזרח הרחוק לישראל, כמו גם הודעת צים מהשבוע שעבר על החלת היטל נוסף - היטל Peak Season, עוררה זעם רב אצל הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית.
 
באיגוד טוענים שסך התעריפים שהוטלו רק בשבועות האחרונים (היטל צפיפות בנמלים, היטל משקל והיטל Peak Season) מסתכמים לסך של 515 דולר למכולת 20 רגל ביבוא מהמזרח הרחוק, המתווספים כמובן לדמי ההובלה.
 
גד שפר- יו"ר האיגוד, הביע את תדהמתו הרבה, במכתב חריף ששיגר ביום חמישי בבוקר לרב חובל יגאל מאור- סמנכ"ל לספנות בחברת צים. שפר בחר להפנות אצבע מאשימה דווקא כלפי צים, למרות שאת היטל המשקל מטילות גם חברות הספנות האחרות. לטענת שפר, "גם במקרה זה חברת 'צים' מהווה 'סמן ימני' לחברות אחרות, וכבר נתבשרנו כי חברות נוספות מטילות היטל זה".
 
שפר כותב למאור: "לא הצלחנו למצוא תקדים לכך בהיטלים שהוטלו על ההובלה לישראל וממנה בעבר. היטל כזה  (היטל משקל) משליך על כל הסחר של ישראל עם המזרח הרחוק ועל כל המשק. היבוא מתייקר ובמקרים מסוימים מאבד מכדאיותו. להיטל השלכות גם על היצוא, בגין עליית תשומות הייצור בשל ייקור של יבוא חומרי גלם".
 
לטענת שפר, להיטל המשקל אין שום קשר להיבטים כלכליים שוטפים – כמו מצב מלחמה, מחירי הדלק וכו', ולכן בעל מטען, שחתם הסכמים עם לקוחותיו עם התחייבות למחירים קבועים, לא יכל להגן על עצמו בהסכמים אלו  בפני היטל מסוג זה.
 
שפר קרא לחברת צים בראש ובראשונה לדחות את מועד יישום ההיטל בטיעון שהדחייה תאפשר גמישות מסוימת וניסיון לצמצם את ממדי הנזק.
 
אך בזאת לא תמו טענותיו של שפר שהוסיף: "עוד טרם הספקנו לעכל את היטל המשקל החדש, וקיבלנו את הודעתכם על היטל Peak Seasonמאסיה בסך 135$ ל-TEU".
 
"איני מבין איזה שיא עונה קיים בחודשי הקיץ. למיטב ידיעתי, מאסיה ומסין בחודשים יולי אוגוסט יש ירידה בכמות המטענים ולא גידול. האם בעלי המטענים הופכים להיות 'פרה חולבת' של צים? איזה היטל צפוי לנו מחר?", תקף שפר.
 
 
תגובת צים: טענותיו של גד שפר תמוהות ואינן סבירות
 
לגבי היטל משקל היתר, נמסר מחברת צים שמדובר על היטל מוכר ומקובל בשוק הבינלאומי שחברות הספנות הגדולות בעולם הטילו אותו זה מכבר בגין מכולות כבדות. "הדבר מקובל במסגרת הספנות העולמית, וצים הטילה את ההיטל אחרי שמרבית חברות הספנות הגדולות עשו זאת כולל הצגתו בשוק הישראלי. יתרה מזו, הסתבר לצים לאחרונה, כי מכולות כבדות "נדדו" אליה אולי משום שמשלחיהן נדרשו לשלם את ההיטל בחברות ספנות אחרות. ראוי לזכור כי להעמסת מכולות כבדות יש השלכה ישירה על הוצאות התפעול של האוניה לרבות הוצאות הדלק, הוצאות תובלה יבשתית ובמקרים רבים השלכות בטיחותיות משמעותיות וחמורות בהמשך ההובלה, ולכן אין דינן כמכולות רגילות".
 
אשר לנושא היטל עונת השיא נמסר מצים בתגובה שגם היטל זה נהוג בכל העולם זה שנים על ידי כלל חברות הספנות הבינלאומיות הגדולות. בצים ציינו שההיטל מוטל במצב של ביקוש יתר, והינו חלק בלתי נפרד מהתנהגות שווקי  ההובלה, במיוחד בנתיבי האוקינוס השקט, ולאחרונה בנתיבים העמוסים מאסיה מערבה. השוק הישראלי הינו נגזרת של נתיבים אלו, צויין בתגובה, ועל כן ישנה ההשפעה של כוחות השוק הבינלאומיים.
 
"צים רואה בהיטלים אלו היטלים עונתיים, זמניים בחלקם, ובהעלאוֹת המחירים חלק משמעותי וחיוני הנדרש לשיפור השירות המתמיד ללקוחותיה. צים מקפידה, עם זאת, להתחשב בצרכיו המיוחדים של השוק הישראלי, כפי שהוכח חזור ונשנה במגוון הארועים אשר פקדו לצערנו שוק זה במרוצת 12 החודשים האחרונים בפרט, ולאורך השנים בכלל".
 
"צים מניחה שגד שפר אינו מתלונן על כך שבגין טיסה בעונת התיירות עמוסת הביקושים הוא משלם סכום גבוה בהרבה מזה המשולם על ידו בחודשים שמחוץ לעונה".
 
"טענותיו של גד שפר תמוהות ואינן סבירות. הן מנותקות מהנוהג המקובל בספנות העולמית, והנסיון לבוא בטענות אל צים בהקשר זה אינו ראוי ומצדיק התבוננות אצל המובילים הימיים השונים בשוק, בטרם נקיטת עמדה זו או אחרת".