שפר לגנות: עיכובים וצפיפות בנמלים בשל בעיות באחריות משרד התחבורה

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית פנה במכתב למנכ"ל משרד התחבורה בו הוא טוען כי למשתמשים בנמלי ישראל נגרמים עקב עיצומי המפקחים ברספ"ן והחמרת דרישות בטיחות השיט מהנתבים בנמלים


00:00 ,10.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית פנה במכתב למנכ"ל משרד התחבורה בו הוא טוען כי למשתמשים בנמלי ישראל נגרמים עקב עיצומי המפקחים ברספ"ן והחמרת דרישות בטיחות השיט מהנתבים בנמלים
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, פנה היום במכתב ליעקב גנות, מנכ"ל משרד התחבורה, בו הוא מציין כי לאחרונה מתרבות התלונות המגיעות למשרדי האיגוד המלינות על עיכובים קשים בטיפול באוניות בנמלי ישראל היוצרים צפיפות בנמלים ועקב כך, לדרישות של חברות הספנות להטיל על בעלי המטענים היטלי צפיפות גבוהים.
 
לדברי שפר, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ערך בירור ממנו עולה כי "העיכובים והצפיפות מקורם בשתי בעיות, הנמצאות באחריות משרד התחבורה", והן החמרת דרישות בטיחות השיט מהנתבים בנמלים והעיצומים בהם נוקטים מפקחי משרד התחבורה.
 
לטענת יו"ר איגוד המשתמשים, משרד התחבורה מחמיר לאחרונה בדרישות בטיחות השיט מהנתבים בנמלים. הוא מציין במכתבו למר גנות כי "מזה מספר חודשים טוענים הנתבים בנמל אשדוד, כי עקב הקפדת יתר של מפקחי משרד התחבורה על תקנות בטיחות השיט, עליהם לפעול בדיוק נמרץ על פי ההנחיות הכתובות בתקנות בטיחות השיט, ללא שיקול דעת מקצועי, וכתוצאה מכך התארכו פי שניים זמני הניתוב של אניות בכניסה לנמל. בפועל הזמן הממוצע לניתוב אנייה עלה מ-45 דקות לשעה וחצי, ולכן, בשעות היום מצליחים לנתב רק כ-7 אניות בממוצע במקום 15 אניות.
 
שפר מציין כי הדבר "גורם לעיכובים ממושכים והשיבוש פוגע יותר באניות מטען כללי, כאשר במהלך התור שנוצר מגיעות אניות גדולות יותר, שיש להן עדיפות עפ"י כללי התור התפעולי".
 
שפר מציין כי בנוסף, מפקחי משרד התחבורה נוקטים עיצומים, מכיוון שהממשלה אינה נענית לדרישותיהם.
 
"לפי המידע שיש בידינו, מפקחים אלה עובדים בין השעות 13:00-08:00 ורק בשעות אלה הם בודקים את האניות. כלומר, אם אנייה סיימה לעבוד לאחר השעה 13:00, היא חייבת להמתין עד למחרת להגעת המפקח על מנת להפליג עם מטענה.
 
"העיצומים כוללים דרישה לפיקוח פיזי בשטח לכל אנייה של חומרים מסוכנים, כך שזו הופכת להיות בעיה קבועה. בנוסף, כל פיקוח פיזי כזה עולה על פי התקנות 5,000 שקל. המצב יוצר עיכובים, צפיפות והוצאות נוספות, וחברות הספנות פונות לבעלי המטען על מנת שיפצה אותם על הנזקים".
 
שפר מציין בסיום מכתבו כי מנכ"ל משרד התחבורה יתייחס לבעיות שהעלה ויטפל בהן בהקדם האפשרי, והוסיף כי חגי האביב הנמצאים בפתח צפויים להחריף את הבעיות.