שפר ופלדה: דרישה מהאוצר להעביר 18 מליון שקלים נוספים להחזר נזקי השביתה

להערכת איגוד המשתמשים, 100 מליון השקלים שהקציב האוצר לא יספיקו וידרש סך כולל של 120 מליון ₪ החזר תשלום בגין נזקי השביתה האחרונה בנמלים. הוחלט לפנות לאוצר בדרישה להעביר 18 מליון השקלים שלא הועברו בגין נזקים מהשביתה באוקטובר 2003


00:00 ,21.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

להערכת איגוד המשתמשים, 100 מליון השקלים שהקציב האוצר לא יספיקו וידרש סך כולל של 120 מליון ₪ החזר תשלום בגין נזקי השביתה האחרונה בנמלים. הוחלט לפנות לאוצר בדרישה להעביר 18 מליון השקלים שלא הועברו בגין נזקים מהשביתה באוקטובר 2003

גד שפר- יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית וצבי פלדה יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים צפויים לפנות בימים אלו בדרישה לאוצר לקבל 18 מליון שקלים נוספים לטובת פיצוי המשתמשים להחזר הוצאות בגין השביתה והעיצומים בנמלים במהלך החודשים יולי- אוקטובר 2004. כך נמסר בישיבת איגוד המשתמשים בהובלה ימית שנערכה אתמול.
 
כזכור, על השביתה בנמלי הים באוקטובר 2003 אושר החזר הוצאות "תום מסע" על סך 30 מליון שקלים לבעלי מטענים אשר מטעניהם נפרקו בנמלים אחרים באזור. לצורך קבלת ההחזר מהשביתה הקודמת (אוקטובר 2003) הוגשו כ- 6500 תיקים ובפועל הוחזרו כ- 12 מליון שקלים לערך. כלומר, 18 מליון שקלים נוספים שהקציב האוצר לטובת החזר למשתמשים, נותרו בקופה.
 
בישיבת האיגוד אתמול עדכן דב מרום, מנכ"ל האיגוד, את הנוכחים שבחודשים האחרונים עובד צוות עובדים מטעם לשכת המסחר בחיפה בטיפול בתביעות ההחזר של המשתמשים בהתייחס לשביתה האחרונה שהתקיימה בחודשי יולי-אוקטובר 2004. כזכור, לצורך כך הקציב האוצר סך של 100 מיליון ₪ לטובת החזר הובלה ימית ו/או דמי שהייה בנמלי חיפה ואשדוד. מרום ציין שהטיפול מחייב את עובדי הלשכה לבדוק כל בקשה לגופה על מנת לוודא שהיא עומדת בקריטריונים, כאשר הבדיקה כוללת בין השאר הצלבת נתוני כל שטר מטען וחשבון מטענים לרשימות שהתקבלו מסוכני האניות ואושרו על ידי חברת נמלי ישראל.

דב מרום הדגיש שבלשכה עושים כל מאמץ לזרז עוד יותר את הטיפול בתיקים שהוגשו על ידי חברי איגוד המשתמשים בהובלה ימית, חברי התאחדות התעשיינים, חברי תוא"ם - התנועה הקיבוצית וחברי איגוד לשכות המסחר.

היו"ר גד שפר ציין אתמול בישיבת ההנהלה שנתקיימה שלהערכת האיגוד 100 מליון השקלים שהקציב האוצר לא יספיקו וידרש סך כולל של עד כ- 120 מליון ₪ החזר תשלום למשתמשים. לצורך כך הוחלט לפנות לאוצר בדרישה להעביר את 18 מליון השקלים שלא הועברו למשתמשים בגין נזקים מהשביתה באוקטובר 2003 ולצרפם לאותם 100 מליוני שקלים שהוקצבו להחזר בגין נזקי השביתה האחרונה (יולי-אוקטובר 2004).
 
בשיחה עם כתבנו הבוקר מסר ניר קידר, חשב לשכת המסחר בחיפה, את הנתונים הבאים: עד היום שולמו בפועל כ- 25 מליוני שקלים החזר מתוך ה- 100 מליון שהוקצבו. בתקופה הקרובה מאד יועברו לטיפול חנ"י דרישות תשלום נוספות על סך של 22 מליוני שקלים לטובת החזר. כך שלדברי קידר, בתקופה הקרובה, עם האישור שיתקבל מחנ"י ישולמו סך של 47 מליוני ₪ המהווים, להערכתו, למעלה מ- 50% מסך התיקים שהוגשו.
 
קידר הוסיף שעל פי האומדן של איגוד המשתמשים מדובר במטענים בהיקף של כ- 72 אלף מכולות 20 רגל, כ- 66 אלף מכולות 40 רגל, 8,000 טון מטען כללי ו- 8,300 מכוניות וציוד מכני הנדסי. המקור התקציבי לביצוע ההחזר יבוא ע"ח תמלוגים מיוחדים שרשות הנמלים נדרשה להעביר למדינה, כפי שנקבע במסגרת חוק רשות הספנות והנמלים (חוק הרפורמה בנמלים) , בסך של עד 100 מיליון ש"ח.
 
קידר ציין שבניגוד לשביתה הקודמת, שבה הוגשו כ- 6500 תיקים, מתמודדים בלשכה כיום עם כ- 70,000 תיקים (למעלה מפי 10). לדבריו, במספר לא מבוטל של תיקים נדרשים המשתמשים להציג מסמכים נוספים ולהשלים מידע חסר, על מנת שניתן יהיה לסיים את הטיפול ולהעביר את דרישת התשלום לחנ"י. עובדה זו, ציין קידר, מעכבת את השלמת התהליך באותם התיקים.
 
גד שפר הוסיף וציין שבניגוד להחזרים הקודמים, היתה היענות יוצאת מהכלל של המשתמשים ורמת המודעות לנושא היתה גבוהה ביותר. בהתייחסו לאותם התיקים הנוספים שהוגשו, ציין שפר שבלשכת המסחר הוחלט לקדם ככל האפשר את הטיפול והלשכה חייבה את העובדים לעבוד שעות נוספות לטובת הנושא. "יש לברך את צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים, שבזכות שיתוף הפעולה ההדוק איתו, עולה בידינו לזרז את הטיפול ולהגביר את קצבו".