שפר: "הרפורמה בתעריפים תקעקע בוודאות את הצמיחה במשק"

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית שב ומזהיר מפני השלכות הרפורמה וטוען: "רוב קברניטי המשק הפרטי לא ערים מספיק לנזקים הצפויים", "נמל חיפה יהפוך לנמל דייגים", "היצוא ייפגע באופן קטלני"


00:00 ,08.04.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית שב ומזהיר מפני השלכות הרפורמה וטוען: "רוב קברניטי המשק הפרטי לא ערים מספיק לנזקים הצפויים", "נמל חיפה יהפוך לנמל דייגים", "היצוא ייפגע באופן קטלני"
 
לאור ההודעה שיצאה היום ממשרד האוצר וממשרד התחבורה על חתימת הצווים המסדירים את הרפורמה בתעריפים, ובעקבות טענות לשכת הספנות על הפרת הבטחות מצד שר התחבורה עצמו ומצד סגן שר האוצר, מצטרף למסע האזהרות גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, אשר שב ומזהיר כי לרפורמה בתעריפים תהיינה השלכות מרחיקות לכת על מגזר הספנות הישראלי בפרט ועל הצמיחה במשק הישראלי בכלל.
 
שפר התראיין במסגרת האולפן הפתוח של ועידת port2port אצל נפתלי בן סימון.
 
- יש לכם בטן מלאה על התנהלות הממשלה בכל מה שקשור לרפורמה בתעריפים?
 
גד שפר: "יש השתאות על חוסר הבנה מוחלט של הממשלה ומי מטעמה שמנהל את המשא ומתן – חוסר הבנה של הנושא, חוסר מקצועיות, חוסר שקיפות, שערורייה ו'החיפזון מהשטן'. למעשה, רוצים להשית עלינו רפורמה שלמעשה לא בדקו עד היום את ההשלכות הקשות הצפויות למשק הישראלי באופן מיידי בעקבותיה".
 
- שר התחבורה לא מבין את ההשלכות הללו?
 
שפר: "הרפורמה הזאת מתבצעת כשמובילים אותה שני ראשים – משרד האוצר ומשרד התחבורה. אף אחד ממי שעומד בראשי המשרדים האלה לא נכנס לרזי נושא הרפורמה, שניהם נכנסו לתפקידם כשהרפורמה כבר היתה בשלבים שונים של פיתוח – זו כבר הוורסיה השלישית או הרביעית. רק אנשים מאוד מקצועיים יכולים להיכנס לנושא. גם העומד בראש רספ"ן במשרד התחבורה התחלף ויש לו דעות שונות משל קודמו, שזה לגיטימי, אך בכלל לא מתאים לקונספט הקודם, כך שיש תוהו ובוהו מוחלט".
 
- לאן הרפורמה הזאת אמורה להוביל את המשק, בדוגמאות ספציפיות?
 
שפר: "אתן לך מספר דוגמאות. נמל חיפה ייהפך לנמל דייגים. אחרי שמשקיעים בנמל חיפה כספים כה רבים על מנת שיהיה נמל שטעונים חברות הספנות לא ירצו להגיע לכאן ולבצע כאן שטעונים עם אוניות גדולות בגלל ההחלטות החדשות של הרפורמה בתעריפים, והם יעשו זאת בנמלים שכנים שהם יותר זולים ויותר יעילים. השפעה נוספת של הרפורמה בתעריפים היא השפעה מיידית על אינדקס המחירים במשק, מאחר והתשומות היותר זולות כמו חול, עצים וברזל מובאים לארץ באוניות קטנות – וההיטלים יתייקרו פי שש באופן מיידי בעקבות הרפורמה בתעריפים – מובן שאת זה יהיה צריך להשית על המשק וזה אומר העלאת מדד יוקר המחייה באופן מיידי. דוגמה נוספת, פגיעה קטלנית ביצוא משני טעמים – כל היצוא שיוצא היום במכולות קירור יעמוד במצב בלתי אפשרי בגלל הגדלת התעריפים בסכומים של מאות דולרים. בנוסף לכך, סביר להניח שבעקבות ההתייקרות המיידית של התעריפים פחות אוניות יפקדו את ישראל באופן ישיר והמשמעות היא שהיצוא יצטרך לעבור קודם דרך מצרים או יוון, וההשלכות הן ברורות – יותר עלויות, יותר זמן עד שהיצוא יגיע ליעדו. כל אלה יפגעו ביצוא שגם ככה סובל היום משחיקה של הדולר. אף אחד שהאנשים שמטפלים בנושא לא נתן דעתו לעניין".
 
- מה איגוד המשתמשים בהובלה ימית עושה בנידון?
 
שפר: "הממשלה נוקטת בשיטה לפיה הכלבים נובחים והשיירה עוברת. לממשלה חשוב להראות שהיא מבצעת משהו. אבל זוהי טעות חמורה כי הם חושבים שהרפורמה בתעריפים תפתור את נושא הפרטת הנמלים. אבל בנמלים יש בעיות של תעסוקה, הסכמי שכר וכולי. קודם תפתרו את זה אחר כך תטפלו ברפורמה. היום הנמלים עובדים, היצוא עובד – אז למה לפגוע בזה? אבל אצלנו עושים צעד קדימה ושניים לאחור. זו תהיה קטסטרופה, בכייה לדורות. גם רוב קברניטי המשק הפרטי לא ערים מספיק לנזקים הצפויים".
 
- האם שר התחבורה שמע טענות אלה מפיך?
 
שפר: "לא, לאיגוד המשתמשים בהובלה ימית יש שליחים בוועדות שהקמנו, והם מייצגים אותנו, אבל אנחנו העברנו לו את הדברים על הכתב. הבעיות ידועות, הטענות ידועות - אבל התגובה לא רצינית".
 
- רצינו לסיים בנימה אופטימית, אבל אתה לא חושב שההשלכות הופנמו בקרב מקבלי ההחלטות. 
 
שפר: "אם רפורמת התעריפים תצא לדרך כפי שהיא נראית כיום היא תקעקע בוודאות את הצמיחה במשק"