שביתה כללית בנמלים – עדכון מצב

נכון ליום שישי בבוקר, ישנן 35 אניות הממתינות מחוץ ובתוך הנמלים. בנמל חיפה ישנן 9 אניות מחוץ לנמל (3 אניות מכולה, 5 אניות מטען כללי, מיכלית אחת) ו- 10 אניות בתוך הנמל (5 אניות מכולה, 1 מטען כללי, 1 בדגון, 2 במעגן הדלק, 1 תפזורת). בסה"כ, בנמל חיפה ממתינות כ


00:00 ,14.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
נכון ליום שישי בבוקר, ישנן 35 אניות הממתינות מחוץ ובתוך הנמלים. בנמל חיפה ישנן 9 אניות מחוץ לנמל (3 אניות מכולה, 5 אניות מטען כללי, מיכלית אחת) ו- 10 אניות בתוך הנמל (5 אניות מכולה, 1 מטען כללי, 1 בדגון, 2 במעגן הדלק, 1 תפזורת). בסה"כ, בנמל חיפה ממתינות כ- 19 אניות. בנמל אשדוד ממתינות בסה"כ כ- 15 אניות כשמתוכן 6 אניות מחוץ לנמל ואילו 9 אניות בתוך הנמל.

הסכסוך פרץ ביום חמישי שעבר סמוך לשעה 14:00, עם כניסתה של האניה Shelly לפריקה ברציפי מספנות ישראל, וזאת לראשונה מאז החלטת הממשלה לאפשר למספנות ישראל לפעול כ"נמל חליפי" ובכך לא להסתמך רק על נמלי ישראל. כזכור, החלטת הממשלה התקבלה במהלך השביתה האחרונה, שפרצה במהלך חודש אוקטובר ושנמשכה עשרה ימים.

מהלך זה של כניסתה של האניה אתמול למספנות ישראל, ניתפס בעיני עובדי הנמלים ונציגיהם כצעד חמור שעורר תסיסה רבה בקרבם. מיד עם כניסתה של האניה Shelly, פרצה שביתה בכל שלושת הנמלים, שארכה כשעתיים לערך.

סמוך לשעה 19:00 התקיימה אסיפה בנמל חיפה בין נציגי הועדים לבין מר יגאל כהן יו"ר האגודים המקצועיים בסניף ההסתדרות בחיפה ושם הוחלט להשבית כליל את עבודת הנמל באופן מיידי. בנמל אשדוד השביתה החלה בסביבות השעה 22:00.

על פי מה שידוע עד כה, ראשי הוועדים ממתינים שיזמנו אותם לביה"ד. לטענתם, הממשלה הפרה את הסטטוס קוו.

מר מוני לבהרדט, מנהיג ועד טרנספורט בנמל חיפה, אומר :
" אנחנו שובתים מאתמול בערב, בהנחיית ההסתדרות. אתמול אחה"צ עוד ניהלנו משא ומתן מול בעלי מספנות ישראל. המשא ומתן נכשל שלא כתוצאה מהרצון שלנו. מספנות ישראל היו נחושים לפרוק את המטען מהאניה בכל מקרה ולכן לא נשארה לנו ברירה. אתמול לפני השביתה, הרציפים היו ריקים ומוכנים לקליטת האניה Shelly, שהייתה נפרקת אצלנו תוך משמרת וחצי לעומת חמישה ימים במספנות ישראל.

אנחנו בעיצומו של משא ומתן עם נציגי הממשלה והרשות כבר כחודש וחצי. בכל פגישה שנתקיימה הועלה נושא המספנות ונאמר לנו שלא יהיה שום אקט תוך כדי המו"מ, לא באמצעות חקיקה ולא בשום אופן אחר. בכל זאת נעשתה כאן פרובוקציה ע"י הממשלה.

נושא זה לא יעבור. אנו מקווים שגם בית המשפט ייתן את דברו. האקט שנקטנו הוא אקט של מחאה. עד ליום אתמול עבדנו במלוא המרץ, ללא שום פיגור. אנו רוצים לעבוד ולהתפרנס בכבוד, אך פעולות פרובוקטיביות כמו זו מאתמול אינן מאפשרות לנו לעבור לסדר היום ".

מר עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, קרא לעובדים לחזור לעבודה ולשולחן המשא ומתן.


יוסי שוסטק: "זוהי שערורייה. יש להוציא מייד צווי ריתוק נגד השובתים"

שביתה כללית בנמלים – עדכון מצב"הפסקת העבודה בנמלי הים היא שערורייה. יש הוציא מיד צווי ריתוק כנגד השובתים. אסור להגיע למצב שבו עובדי הנמלים יאחזו שוב ושוב מדינה שלמה בגרוגרת ויהפכו את ציבור המשתמשים לבני ערובה". כך אמר אתמול יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, בתגובה להשבתה הפתאומית של הנמלים.

"לא יתכן שעובדי הנמלים ישבתו מתי שהם רוצים, בכל מקום שהם רוצים ומכל סיבה הנראית להם מוצדקת. ההשבתה המחודשת תמנע שוב את שחרורן של אלפי מכולות, דבר שמכניס את היבואנים והיצואנים לאי ודאות ולסחרור נוסף של הוצאות ונזקים".