קונפרנס צפון מערב אירופה בוחן את ביצועי הנמלים

EMTA להנהלות הנמלים: ביצועי חיפה ואשדוד יבחנו ב- 30 הימים הקרובים. ביצועים ותפוקות נמוכים יחייבו החלת היטלי צפיפות. לטענת הקונפרנס: בחיפה אין שטחי אחסון ובאשדוד יש מחסור בציוד וכ"א. באיגוד המשתמשים דוחים הטענות ומציינים שמדובר בתנודתיות עונתית של הגברת בי


00:00 ,17.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

EMTA הודיע להנהלות הנמלים: ביצועי חיפה ואשדוד יבחנו ב- 30 הימים הקרובים. ביצועים ותפוקות נמוכים יחייבו החלת היטלי צפיפות. לטענת הקונפרנס: בחיפה אין שטחי אחסון ובאשדוד יש מחסור בציוד וכ"א. באיגוד המשתמשים דוחים הטענות ומציינים שמדובר בתנודתיות עונתית של הגברת ביקושים. נמל אשדוד: מקוים שהישגי הנמל ייבחנו על פני שנה שלמה
 
ייתכן וקונפרנס EMTA ישוב וידרוש להחיל על ציבור המשתמשים היטלי צפיפות בנמלי אשדוד וחיפה. פטר וובר, מנהל קונפרנס צפון מערב אירופה (EMTA) שיגר ממש לפני כניסת החג (10 אפריל) מכתבים לגד שפר- יו"ר איגוד המשמשים בהובלה ימית, כמו גם לעמוס עוזני מנמל חיפה ולאיריס שטרק מנמל אשדוד בו מתריע וובר שבמידה ובשלושים הימים הקרובים לא יחול שיפור משמעותי בביצועי הנמלים, לא תיוותר בידי חברי הקונפרנס שום ברירה זולת הטלת היטל צפיפות.
 
כפי שכבר דווח, נציגי החברות המשתייכות לקונפרנס אשר מייצגים 12 מובילים ימיים מרכזיים, התכנסו ב-6 באפריל כשאחד הנושאים שעלו על הפרק הוא נושא הצפיפות בנמלי חיפה ואשדוד. זאת לאחר שבחודשים האחרונים התלוננו סוכני האניות על צפיפות רבה בנמלי אשדוד וחיפה, מה שאילץ אותם לטענתם לספוג עלויות נוספות, לתמרן בין הנמלים ולעתים לדלג על פקידה בחיפה או באשדוד.
 
לעמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה, כתב וובר שהמחסור החמור בשטחי אחסנה, לאור העובדה שערוגות הנמל מלאות במכולות שטעון הממתינות לטעינה, גורם, לטענת וובר, לעיכובים משמעותיים הפוגעים קשות בתפעול הרגיל של האניות ומייקר את עלויות התפעול של חברות הספנות.
 
ליו"ר חברת נמל אשדוד, איריס שטרק, כתב וובר שתקופה קצרה לאחר שהופחת היטל הצפיפות ל- 0% (ב- 15 בינואר 2006), תקופה שבמהלכה התנהלה עבודה תקינה בנמל, חברי הקופרנס הביעו את אכזבתם נוכח ההתדרדרות החמורה בפעילות התפעולית מרגע כניסת האניה וקשירתה ועד לרגע יציאתה. לטענת וובר, הסיבה לכך לא נעוצה בצורך להמתין לרציף פנוי אלא בתפוקות נמוכות מרגע שהאניה נקשרה לרציף. "המחסור החמור והמתמשך בציוד ובכח אדם גורם להארכה שאינה מתקבלת על הדעת בשהות של האניה בנמל וכתוצאה מכך לתוספת בעלויות התפעוליות לחברות הספנות".
 
פטר וובר הדגיש במכתבו שמדובר באזהרה ראשונית ושבמהלך 30 הימים הקרובים (החל מ- 10 אפריל) הם יעקבו אחר התפוקות של נמלי חיפה ואשדוד, כמו גם הביצועים שלהם. במידה ולא יחול שיפור משמעותי, כותב וובר, יאלצו חברי הקונפרנס לגבות היטל צפיפות בחיפה ו/או באשדוד על מנת לפצות על הנזק הכספי שנגרם להם.
 
 
איגוד המשתמשים: מקורה של הצפיפות בתנודות עונתיות ידועות מראש
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, פסל נחרצות את טענותיו של וובר. לטענת שפר, מדובר בתנודות עונתיות ידועות מראש של שיא בפעילות הנמלים, שאותן ניתן לשייך לחג הפסח המביא עימו גידול ניכר בצריכה וביבוא מוצרים, כמו גם לבחירות הכלליות שהיו בסוף חודש מרץ.
 
"אנו משוכנעים שבחינה עתידית של תפוקות וביצועי הנמלים תפסול לחלוטין את טענותיכם. אנו ממתינים לתוצאות הבחינה שלכם ואנו מצויים בקשר יומי עם הנהלות הנמלים".
 
שפר איזכר במכתבו לוובר את העקרונות הקשורים לנושא היטלי הצפיפות, במידה ובדיקה עתידית אכן תאושש את טענותיהם. העקרונות כוללים הגדרת פרק זמן שבמהלכו אכן סבלו הנמלים מצפיפות יתר;כיסוי של 50% מעלויות ההמתנה והצפיפות על ידי המוביל הימי וה- 50% הנותרים על ידי בעלי המטענים;היטל הצפיפות יהיה לתקופה מוגדרת מראש;גובה ההיטל לא יעלה על 2-3% מדמי ההובלה;במידה ועולה מחלוקת בין הצדדים ישמש מכון "וידרא" כבורר.
 
"עקרונות אלו התקבלו כבר לפני שנים רבות והן בשימוש גם כיום. לא נסבול כל הפרה של עקרונות אלו".
 
 
נמל אשדוד: מקוים שהישגי הנמל ייבחנו על פני שנה שלמה
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה לדברים: "בשנה האחרונה הגיעה הנהלת החברה בשיתוף עם העובדים להישגים מרשימים וביניהם קיצור זמני המתנה והגדלת התפוקות, שהביאו לביטול היטל הצפיפות, המהווה את אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של שנה זו. ממוצע זמני ההמתנה התפעולית בחודשים ינואר – פברואר 2006, בהשוואה לחודשים אלה בשנה שעברה, ירד בשיעור ניכר של מעל ל – 80%".
 
"החודש האחרון התאפיין בפעילות שיא בנמל אשדוד, בכלל זה, לאחרונה הציגה חברת הנמל נתוני שיא בתנועת מכולות בחודש מרץ 06. חברת נמל אשדוד משקיעה את כל המשאבים על מנת להמשיך ולשפר את השירות ללקוחותיה ולהקטין את התור התפעולי הנובע מעליה בהיקף הפעילות בחודש האחרון".
 
"חברת נמל אשדוד הציגה הישגים מרשימים בראיה שנתית ואנו מקווים כי נציגי EMTA יבחנו את הישגי הנמל על פני שנה שלמה ולא על פי החודש האחרון שאופיין בחגים, יום שבתון ופעילות שיא".