צוק לסיטרמן: הנחה את נמל חיפה להמשיך ולקבל מכולות ריקות

נשיא לשכת הספנות: הבעיה היא סירובו של נמל חיפה לקבל מכולות מלאות וריקות מאשדוד. אם זו דרך עקיפה כדי להביא לשינוי התעריף אנו מתנגדים לכך"


00:00 ,15.11.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות מציין כי הבעיה היא סירובו של נמל חיפה לקבל מכולות מלאות וריקות מאשדוד. הוסיף: "אם זו דרך עקיפה כדי להביא לשינוי התעריף אנו מתנגדים לכך"
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, פנה לאחרונה במכתב למנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן, בנושא בעיית המכולות הריקות בנמל חיפה. הבעיה, כותב צוק במכתבו, שעותקים ממנו נשלחו גם לגד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, היא סירובו של נמל חיפה לקבל מכולות מלאות וריקות מאשדוד, וזאת, לטענת צוק, בניגוד למה שהיה מקובל עד לא מזמן.
 
צוק מציין במכתבו כי אין באזור חיפה אפשרות להעברה ברכבת של כמות גדולה של מכולות (מלאות וריקות) אלא לנמל, וכי העברה במשאיות למסופים הפרטיים מעבר להיותה יקרה מאוד איננה ישימה בכמויות שמדובר בהן.
 
לטענת צוק, המכולות המלאות מיועדות ללקוחות צפוניים שמטענם פורק באשדוד מסיבות תפעוליות או מסחריות וחברות הספנות מעוניינות ורוצות להעביר המכולות ללקוחותיהם בנמל היעד המתוכנן. סירוב נמל חיפה לקבל המכולות, כותב צוק במכתבו, גורם לאותם יבואנים נזקים כספיים, עיכוב בזמן ומעל לכל הובלה מסיבית במשאיות מאשדוד לצפון.
 
לדברי צוק, המכולות הריקות מיועדות בין היתר ליצואנים בצפון. בשל חוסר האיזון הקיים בין היבוא והיצוא בנמלי הים התיכון הדרך העיקרית להציב ליצואני הצפון מכולות ריקות ליצוא הינה העברתן מאזור הדרום לחיפה, כפי שהיה נהוג ומקובל מאז ומתמיד. חלק אחר של המכולות הריקות הינו בגדר "ציוד האוניה" שיש להחזירו לחו"ל על מנת להשתמש בו במקומות בהם זקוקים לו כולל יבוא לישראל.
 
צוק מציין במכתבו כי העלאת התעריף לטיפול במכולות אלו, קרוב לוודאי, שתגולגל כולה ליצואנים. "התעריף הקיים מכסה פעילות זו במסגרת אגרת הסבלות הקיימת ואנו איננו רואים כל צורך או מקום לשנותו בעיתוי הנוכחי", כותב צוק.
 
לדברי צוק, אם אכן בעיית נמל חיפה היא מקום, כפי שטוען מנכ"ל הנמל, צריך ואפשר לווסת הכמויות המועברות לנמל.
 
צוק מציין כי "אם זו דרך עקיפה כדי להביא לשינוי התעריף אנו מתנגדים לכך וארגוני הלקוחות השונים צריכים להבין כי הוצאה כזו קרוב לוודאי שתגולגל אליהם על ידי חברות הספנות השונות".
 
צוק ביקש במכתבו אל גדעון סיטרמן כי בשלב זה ינחה את מנכ"ל חברת נמל חיפה להמשיך ולקבל מכולות ריקות ומלאות, כפי שהיה נהוג עד עתה ובעיקר מאחר ואין אלטרנטיבה אחרת בצפון. נושא העלויות הנוספות, מציין צוק,  מוטב לו שייבדק במסגרת הרפורמות המתוכננות בתעריפי הנמלים.