פיילוט בן חודש באשדוד: סדרני הובלה מצטרפים להליך קביעת סידור העבודה בנמל

במסגרת הפיילוט חברת הנמל לא תאפשר את כניסת האוניה בהתאם לתור התפעולי אם יתברר כי היבואן אינו מסוגל לקבל את המטען או אם אין מספיק משאיות על מנת לפרוק את המטען. בן הרוש: נוריד את מידת האי תיאום בינינו לפחות ב-60%". לשכת הספנות: על כללי התור התפעולי להישמר ב


00:00 ,17.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת הפיילוט חברת הנמל לא תאפשר את כניסת האוניה בהתאם לתור התפעולי אם יתברר כי היבואן אינו מסוגל לקבל את המטען או אם אין מספיק משאיות על מנת לפרוק את המטען. בן הרוש: נוריד את מידת האי תיאום בינינו לפחות ב-60%". לשכת הספנות: על כללי התור התפעולי להישמר במלואם
 
היום מתחיל בנמל אשדוד פיילוט ניסיוני בן חודש, לפיו, במידה ולא תהייה התחייבות למספר משאיות נדרש ל"יד" עובדת לא תיפתח ה"יד". כמו כן, במידה וחברת הנמל תגיע למסקנה שלמטען לא הוקצה מספר משאיות נדרש - יפורק המטען או חלקו לשטח.
 
בנוסף, חברת הנמל לא תאפשר את כניסת האונייה בהתאם לתור התפעולי אם יתברר כי היבואן אינו מסוגל לקבל את המטען ו/או המטען אינו יכול להיפרק לשטח במידה ויתברר כי לא תהיה אספקה רציפה של משאיות.
 
בנוסף להחלטות אלו יתקיים מפגש קבוע בין כל הגורמים בהליך בהם סוכן האונייה, מוביל, עמיל המכס וחברת הנמל לשם תכנון פריקת המשאיות.
 
הפיילוט נכנס היום לתוקף לאחר פגישת חירום בין נציגי המובילים והנהלת נמל אשדוד.

כזכור, בשבוע שעבר איימו נציגי חברות ההובלה להפסיק ולפקוד את נמל אשדוד בשל המתנות ארוכות ותכנון לקוי של "ידיים עובדות" לטענתם.

על פי טענת המובילים, הנמל פותח "ידיים" על פי דרישת סוכן האונייה אך בפועל מתברר כי לא תמיד ישנן מספיק משאיות לשם פריקת הסחורה והעברתה ללקוח. כך, טוענים נציגי המובילים, נותר מצב לפיו "הידיים" אינן עובדות בתפוקה מלאה והאונייה אינה נפרקת על פי הציפיות של סוכן המכס – כאשר תוצאה מכך נגרמים עיכובים לאורך כל שרשרת האספקה.
 
משמעות הפיילוט היא כי נציגי מועצת המובילים ישהו בנמל אשדוד כחלק מצוות התפעול של הנמל.
 
על פי הודעת חברת נמל אשדוד, הליך זה ייכנס לתקופת ניסיון בת חודש ימים – ובמידה והדבר ישפר את תהליך זרימת שרשרת האספקה הדבר ייקבע כנוהל קבוע.
 
לדברי גבי בן הרוש, הנמלים הגדולים בעולם מתאמים את פעילותם את מול החברות ההובלה הגדולות וכי מדובר בהליך הגיוני ונדרש לשם ייעול העבודה בנמל. לטענת בן הרוש, על הנמל לתכנן מראש את הידיים העובדות לפי מספר המשאיות העומדות לרשותו. "צריך להביט במציאות. לפעמים הלקוח לא מקבל מספקי ידיים, למנהל העבודה אין פרמיה ונוצר חיכוך מיותר. במצב החדש הנמל יקבל מידע והוא יוכל לתכנן את האוניות בצורה יותר חכמה".
 
בן הרוש הוסיף כי הוא אופטימי לגבי הצלחת הפיילוט. "נוריד את מידת האי תיאום בינינו לפחות ב-60%".
 
לטענת בן הרוש, חלק מן העיכובים בפריקת האוניות נובע מהסכם שנחתם בחודש פברואר האחרון עם עובדי נמל אשדוד לפיו ה"יד" נסגרת לאחר המתנה של חצי שעה למשאית. בן הרוש ציין כי לעתים המשאיות ממתינות לשקילה בנמל אשדוד עצמו או תקועות בפקק בדרך לנמל וכי המתנה של חצי שעה – על דעת לשכת הספנות ועל דעת התעשיינים – אינה הגיונית".
 
 
לשכת הספנות: מעורבות של גורמים נוספים בהזמנת "ידיים" אינה מקובלת על לשכת הספנות
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, העביר בשבוע שעבר מכתב לשוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, בנושא תהליך זרימת משאיות בנמל אשדוד ולאור ההחלטות שהתקבלו בפגישה בין נציגי הגורמים המעורבים ב-12 ביוני.
 
לטענת צוק, תיאום מוקדם בין כל הגורמים המעורבים הוא חשוב וחיובי, אך נציגי הסוכנים מבקשים כי התיאום יהיה הדדי בין כל הצדדים, והלשכה דורשת כי במקביל להתחייבות הסוכנים "תינתן גם התחייבות מצד הנמל לכמות הידיים שתוקצה והתפוקה המתוכננת לכל יד".
 
בלשכת הספנות מבקשים בנוסף כי הנמל ישא בהפרשים שבין מסירה ישירה לעקיפה ולהיפך בשל אי עמידה בתכנון המוקדם מצד הנמל אם המשאיות לא תגיע בזמן. נשיא שלכת הספנות הדגיש במכתבו כי "אנו עומדים על כך שכללי התור התפעולי יישמרו במלואם ולא ייעקפו מסיבה זו או אחרת".
 
כמו כן מציין צוק כי הזמנת "ידיים" ותפעול האונייה הייתה והינה בין האונייה (דרך נציגה) למקבל/יצואן (דרך נציגו) וכי "ומעורבות של גורמים נוספים בנושא כזה איננה מקובלת על לשכת הספנות".
 
הכלל המקובל הוא, הדגיש צוק במכתבו לסגיס, כי האונייה אינה מתעכבת והסוורים כמו המובילים והלקוחות מתאימים עצמם לאוניה ולא להפך.
 
צוק סיים את מכתבו בהצעה לפגישה נוספת בין כל הגורמים המעורבים בציינו כי אישור הפיילוט המוצע תוך 24 שעות הוא אינו במקומו לגבי נושא כבד כל כך.