עודד טירה: על הממשלה להנהיג ועל ההסתדרות לשמור חוק ולסיים את המשבר בנמלים עוד הלילה

במסיבת כתבים מיוחדת של ראשי המגזר העסקי, שהתקיימה היום בת"א (28.7), בעקבות מה שהוגדר על ידם כ"אנרכיה בנמלים", קראו כל הדוברים לסיים


00:00 ,28.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ראשי המגזר העסקי במסיבת כתבים: הנזק המצטבר עד כה מהנמלים 3.3 מיליארד שקל; אוריאל לין - אם עד מחר עובדי הנמלים לא יחזרו לעבודה מלאה יש להפעיל הליכים של ביזיון בית משפט כולל סעיף 160 על הכרזת מצב חרום בנמלים; שרגא ברוש - הממשלה איננה וההסתדרות כנראה מעולם לא היתה. בשל השביתה נפסיד מיליארד דולר יצוא כל שנה; יהודה אלחדיף - רוקנו את המלאים, התפתח שוק שחור, משלמים הרבה יותר מעל עלות חומר הגלם; אייל מלמוד - 22 אלף מכולות נמצאות בנמלים זרים, בנמלי מצרים "חוגגים" על חשבוננו; גבי בן הרוש - 10,000 משאיות מושבתות ביום ואף אחד לא מבטיח לפצותם; יונתן מלמד - התעשייה מופקרת, איש הישר בעיניו יעשה.

במסיבת כתבים מיוחדת של ראשי המגזר העסקי, שהתקיימה היום בת"א (28.7), בעקבות מה שהוגדר על ידם כ"אנרכיה בנמלים", קראו כל הדוברים לסיים את המשבר עוד היום ולא - המשק יקרוס.

עודד טירה, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכלים ונשיא התאחדות התעשיינים אמר, כי הנזק הכספי המצטבר מהשביתה בנמלים כולל היום מגיע ל-3.3 מיליארד שקלים, למעשה המשק הישראלי עומד בפני שיתוק. לדבריו, אוניות אינן מגיעות, העבודה במפעלים, הבנויים על חומרי גלם מיובאים, הולכת ומושבתת, אספקת המוצרים לעולם נעצרת, תוך אובדן אמינות ואובדן לקוחות. ערך סחורות בכ-2.3 מיליארד שקלים מוקפאים בנמלים באזור ובנמלי הארץ. הוא ציין כי ישנן כ-22,000 מכולות תקועות בעולם ובמפעלים.

עוד אמר טירה, כי מפעל נגב קרמיקה ישלח 120 עובדים לחופשה מאולצת תוך שבועיים באם השביתה לא תפסק; מפעל דורות – מצוי בפני סגירה – מטעני יצוא של מזון קפוא נמצאים בשטח המפעל; מנכ"ל סופריור כבלים נסע לאנגליה כדי להסביר ללקוח גדול שלו את האנרכיה בנמלים; מפעל ספן – על סף סגירה; מפעל סהל אלובין – איבד 85% משוק היצוא שלו; מפעל צלף תעשיות צפוי לתביעת נזיקין בשל אי עמידה בלוח זמנים; מפעל אורטל המייצא חלקים מתעשיית הרכב פולסווגאן צפוי לתביעה של 10 מליון יורו, בגלל אי עמידה בלוח זמנים.

"אנו יוצאים בדרך חדשה תוך ביקורת הן כלפי ההסתדרות והן כלפי הממשלה. פנינו ליועץ המשפטי לממשלה שיפעיל השפעתו על ההסתדרות, לפעול להחזרת העובדים לעבודה מלאה, שאם לא כן יתבעו על בזיון בית הדין", אמר טירה.

"ההסתדרות עצמה, חייבת לפעול, שאם לא כן לא תוכל לשמש כגוף יציג. 11 מפעלים הגישו תביעות נזיקין בבית הדין המחוזי נגד וועדי העובדים בנמלים. ביום ב' אנחנו יוצאים לרחובות. כלפי הממשלה - הממשלה חייבת לשלוט ולאפשר לשלטון החוק לפעול; יש לסייע למגזר העסקי לפעול ושביתה בנמלים מהווה כישלון של הצמרת, של הממשלה וההסתדרות כאחד", הוסיף טירה.

"אנו ניפגש תוך 24 שעות עם ראש הממשלה ונקרא לו לאחוז בהגהה השלטון. אין זמן, חייבים לנהל משא ומתן תוך נכונות למחוות, אם כי לא לפסול את הרפורמה".

במונחי המנהיגות שלי, אמר טירה, הממשלה אינה מנהיגה וההסתדרות אינה מקיימת דין. לא נרשה שהאנרכיה תימשך. ראש הממשלה, שר האוצר וההסתדרות חייבים לפתור לאלתר את הבעיה המצויה במגרשם.

אוריאל לין - נשיא איגוד לשכות המסחר אמר, כי העובדים בנמלים אינם נאבקים על תנאי עבודתם במסגרת הרפורמה בנמלים. הם נאבקים על שימור כוחם המונופליסטי. עוד אמר, כי ישנה פגיעה בסחר הבינלאומי ובמעמדה של ישראל וייקח הרבה זמן לתקן זאת. ב-2003 השביתות בנמלים הסבו נזקים של 4.4 מיליארד שקל. זה אינו מאבק לחידוש הסחר והנורמליזציה, זהו מאבק על שלטון החוק, המצוי בסכנה. לדבריו, אם קבוצת עובדים מחליטה להפר את צו בית הדין באופן חד משמעי לעיני כולם, אזי שלטון החוק בסכנה. "על היועץ המשפטי לממשלה להפעיל את סמכותו, זאת באם עד מחר בבוקר העובדים לא יחזרו לעבודה, ולהפעיל את צו בזיון בית המשפט כנגד אלו המפרים את הצווים. לא יתכן מצב שבו ישעבדו את נכסי הנמלים למען העובדים, זו פגיעה קשה בעקרונות הדמוקרטיה. יש להפעיל גם את מספנות ישראל ואת נמל היובל".

שרגא ברוש - יו"ר מכון היצוא אמר, כי לאף אחד לא איכפת שהחלק הכי מרכזי של המדינה – היצוא, מושמד. "אף אחד לא יסמוך עלינו יותר, התדמית חוסלה. אין לנו יותר תדמית של ספק רציני, שיכול לספק סחורה בזמן, הממשלה איננה וההסתדרות כנראה מעולם לא היתה", אמר ברוש והוסיף כי עובדי הנמלים גורמים נזק למדינת ישראל, למאות אלפי עובדים במפעלים. "נפסיד יצוא של מיליארד דולר לשנה לאורך שנים, בגין השביתה בנמלים. המשמעות פחות 15 אלף מועסקים כל שנה. אין לנו את הפריבילגיה שהמפעלים לא יעבדו והיצוא לא יגיע ליעדו. עקרונית אנו תומכים במהלכי הממשלה, אך חייבים להכין תוכנית מגירה מה עושים וכיצד נפעל במצב של שביתה מתמשכת".

יהודה אלחדיף – נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה אמר כי איש לא מחזיק במלאים. "מה שקרה הוא שרוקנו את המלאים והתפתח שוק שחור, כאשר משלמים הרבה מעל לעלות חומר הגלם, על מנת לעמוד בלוח הזמנים מול הלקוחות".

אייל מלמוד - יו"ר ארגון המשתמשים בתובלה ימית אמר, כי 22 אלף מכולות נמצאות בנמלים זרים וכי נמלי מצרים "חוגגים על חשבוננו ועושים כסף רב", סחורות בשווי של 2.5 מיליארד שקל במצרים. לדבריו, החלופה לנמלי ישראל, נמל עקבה - סתומה לחלוטין. מעבר ניצנה, גם הוא אינו ישים "לוקח 8 עד 10 ימים לעבור את הגבול". אין פתרון חלופי לנמלי ישראל למעט נמל היובל, "עומד נמל שבוי בידי העובדים והעובדים אינם מאפשרים להפעילו".

גבי בן הרוש – יו"ר ארגון המובילים אמר, כי 10,000 משאיות ביום מושבתות וכי איש אינו מבטיח לפצותם. לדבריו, אנשים איבדו את הסבלנות, הבנקים לוקחים את המשאיות וחייבים ביטחונות. אנו למעשה בני ערובה למשבר בנמלים. יש לקחת את המחלוקת לבוררות מוסכמת.

יונתן מלמד – יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית אמר, כי המצב ששורר הוא מצב של הפקרות. איש הישר בעיניו יעשה, כאשר התעשייה מופקרת. האחריות היא על הממשלה והתביעה צריכה להיות כלפי הממשלה על נזקין בלתי הפיכים למגזר העסקי. הוא קרא לפתוח את הנמלים עוד היום, "אחרת נירה לעצמנו ברגליים".