עובדי נמל אשדוד פתחו הבוקר בשביתה בגיבוי ההסתדרות

חברת נמל אשדוד: עובדי נמל אשדוד פתחו בשביתה בניגוד להסכמה שבעל פה בין הנהלת החברה וההסתדרות. איגוד המשתמשים בהובלה ימית: אנחנו שוקלים לפנות לערכאות נגד עובדי נמל אשדוד ונגד ההסתדרות על שיבושי העבודה בנמל. נשיא איגוד לשכות המסחר: השביתה בנמל אשדוד - אקט פו


00:00 ,31.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמל אשדוד: עובדי נמל אשדוד פתחו בשביתה בניגוד להסכמה שבעל פה בין הנהלת החברה וההסתדרות. איגוד המשתמשים בהובלה ימית: אנחנו שוקלים לפנות לערכאות נגד עובדי נמל אשדוד ונגד ההסתדרות על שיבושי העבודה בנמל. נשיא איגוד לשכות המסחר: השביתה בנמל אשדוד - אקט פוליטי של העובדים כנגד ההנהלה
 
חברת נמל אשדוד מוסרת כי עובדי נמל אשדוד הפרו את הסכם הרפורמה ופתחו הבוקר בשביתה בנמל וזאת בניגוד להסכמה שבעל פה בין הנהלת החברה וההסתדרות. הנהלת הנמל מסרה בנוסף כי מדובר בניסיון כוחני של העובדים למנוע יישום הסכמי עבודה והפעלת שעוני נוכחות בנמל.
 
לטענת הנהלת הנמל ועד העובדים בסקטור תפעול ובתי מלאכה מתנגד ליישום שורה של סעיפים עקרוניים בהסכם העבודה  שנחתמו בשנים האחרונות כגון חתימה על כרטיס נוכחות ממוחשב. ההנהלה הדגישה כי בדומה למאבק שנושא העסקת קרובי עובדים ובני משפחה שהוכרע בבית הדין הארצי לעבודה ושם נקבע כי נציגי העובדים לא יכהנו בוועדה אם יתברר כי הם נגועים בניגוד עניינים אישי גם במקרה זה נחושה ההנהלה לכפות כללי מנהל תקין בעבודת הנמל, כפי שנהוג בכל מגזר ציבורי.
 
כזכור, ב-7 בינואר הוכרז סכסוך עבודה בנמל אשדוד וכשבוע מאוחר יותר הודיעה ההסתדרות על דחיית הפעלת סכסוכי העבודה בסקטורים השונים בנמל אשדוד בשבוע נוסף עד 30 בינואר 2007. הסכסוך הוכרז עקב טענת ההסתדרות לסחבת במו"מ מצד הנהלת הנמל. סכסוכי עבודה הוכרזו בסקטור עובדי מנהלי העבודה באגף התפעול, במחלקת ים, במחלקת תפזורת, במחלקת בתי מלאכה וציוד ובסקטור תפעול ציוד מכני.
 
חברת נמל אשדוד טוענת כי במסגרת ההסכם שבעל פה הוקפא סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות למשך 3 שבועות והחלו דיונים אינטנסיביים לפתור את המחלוקות הקיימות. חברת נמל אשדוד מסרה כי דיונים אלה החלו ביום חמישי האחרון ונמשכו באופן רציף ויומיומי עד אתמול בשעות המאוחרות של הלילה, וכי, כאמור, ההסתדרות לא כיבדה את הסכם זה.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר כי כינוס דחוף של דירקטוריון החברה ידון בביטול כל המענקים וההטבות שהובטחו לעובדים במסגרת הסכמי הרפורמה בתמורה לשמירה על השקט התעשייתי למשך 5 שנים.
 
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, אמר היום כי "השבתת הנמל היא שביתה פראית ובלתי חוקית המהווה הפרה של התחייבויות ההסתדרות בהסכמי הרפורמה ומהווה המשך לשורה של הפרות ואי קיום הסכמים מצד ועדי הנמל השובתים. ההסתדרות לא כיבדה את ההסכם שסוכם בינינו בעל פה על הקפאת סכסוך העבודה וכניסה לדיונים, תוך קיום הסכמי העבודה הקיימים בנמל".
 
בתגובה להשבתת נמל אשדוד הבוקר קראה הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית לחבריה להפנות את המטענים שלהם מנמל אשדוד לנמל חיפה ולהתייחס לנמל חיפה כאל הנמל היחיד היכול לתת להם שירות בים התיכון. הנהלת האיגוד כינתה את השביתה שפרצה הבוקר באשדוד, "שביתה פראית ובלתי חוקית".
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אמר כי בעקבות יחסי העבודה המשובשים בנמל אשדוד ביקש האיגוד כבר לפני שבועות אחדים שהממשלה תכריז על השבתת מגן בנמל זה. "הממשלה לא נענתה לפנייתנו ואין לנו אלא לבצע השבתת מגן כזו בפועל" אומר שפר "היבואנים והיצואנים אינם יכולים עוד להרשות לעצמם נזקים ישירים של מיליוני דולרים מדי יום ונזקים ארוכי טווח של אובדן לקוחות, אובדן אמינות ואובדן מוניטין".
 
הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית מסרה כי היא תפתח בימים הקרובים במגעים עם נמל חיפה כדי לבדוק את היערכותו לקלוט את כלל המטענים.
 
מהאיגוד נמסר בנוסף כי "איגוד המשתמשים בהובלה ימית שוקל לפנות לערכאות נגד עובדי נמל אשדוד ונגד ההסתדרות על שיבושי העבודה בנמל, המגיעים עתה לשיאם בשביתה הפראית שפרצה הבוקר. העובדים ונציגיהם מפירים בבוטות את ההסכמים עליהם חתמו עם החלת הרפורמה בנמלים, הסכמים בהם התחייבו, תמורת תשלום מכובד, לשמור על שקט תעשייתי" הצהיר גד שפר היום.
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר הבוקר בתגובה להשבתת נמל אשדוד כי השביתה היא אקט פוליטי של העובדים במטרה להחליש את הנהלת הנמל, שנלחמת על עקרונותיה.
 
"העובדים מפרים את ההסכמים שהם עצמם חתמו עליהם. הם לא יכולים לעשות שימוש בנשק השביתה כל אימת שהם רוצים, ובכך לגרום לנזקים רבים ליצואנים וליבואנים ולאיים על הפעילות התקינה של מערך סחר החוץ של ישראל. יש אמצעים אחרים לבירור סכסוכי עבודה פרט להשבתה", הדגיש.
 
להערכת האיגוד, ההפסד למגזר העסקי כתוצאה מיום השביתה הראשון בנמל מסתכם בכ-50 מיליון שקל בממוצע. מבדיקת האיגוד עולה כי בנמל תקועות סחורות מתחומים רבים, בין היתר - מוצרי חקלאות, חומרי גלם לקראת חג הפסח, מוצרי טקסטיל, מוצרי מזון כולל מזון ייעודי לתינוקות ולחולים, תרופות, מוצרי עץ ופלדה.