עובדי דגון עדיין שובתים למרות הוראת ביה"ד לעבודה

אתמול בבקר הכריזו עובדי ממגורות דגון על שביתה בממגורות, בהמשך למאבקם להשוואת תנאיהם לאלו של עובדי נמל חיפה בעקבות הרפורמה בנמלים. השביתה גרמה לעצירה מוחלטת של פריקת גרעינים מהאניות, מצד אחד והפסקת אספקתם למשאיות ולקרונות הרכבת בדרכם למקבלי המטענים, מהצד ה


00:00 ,15.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול בבקר הכריזו עובדי ממגורות דגון על שביתה בממגורות, בהמשך למאבקם להשוואת תנאי שכרם לאלו של עובדי נמל חיפה בעקבות הרפורמה בנמלים. השביתה גרמה לעצירה מוחלטת של פריקת גרעינים מהאניות, מצד אחד והפסקת אספקתם למשאיות ולקרונות הרכבת בדרכם למקבלי המטענים, מהצד האחר.
 
במסגרת הסכם הרפורמה בנמלים סוכם עם עובדי הנמלים על 50 אלף ₪ מענק מיידי ו- 50 אלף ₪ נוספים בתום חמש שנים. בנוסף, יזכו עובדי הנמלים לתוספות שכר בגובה 21%. עובדי דגון טוענים שלמרות שהם עובדי דגון, הרי שהם מצויים בשטח נמל חיפה ושכרם צמוד לתוספות שכר הניתנות לעובדי נמל חיפה. לכן, הם דורשים מהנהלת הממגורות לסכם על תנאים זהים לאלו של עובדי הנמלים.
 
מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, יונה ליכטנשטיין, ציין הבוקר כי העובדים התפזרו למרות שאנית גרעינים עוגנת סמוך לרציף, באמצע שלב הפריקה כש-20,000 טון עדיין לא נפרקו, ולדבריו כל יום של אניה בנמל עולה כ-40,000 דולר. ליכטנשטיין ציין כי אמש התנהל דיון בבית הדין לעבודה בחיפה, שהורה לעובדים לחזור לעבודה, אך למרות כך העובדים התפזרו.
 
ליכטנשטיין שיגר הבוקר מכתב אל שר התחבורה, מאיר שטרית, בו הוא קורא לשר להתערב מיד בנעשה בממגורות דגון בחיפה ולהטיל על חנ"י להבטיח פעולה שוטפת ומלאה של כל מערך הפריקה והמסירה. הוא ציין שאת חילוקי הדעות בין לבין גורמים אחרים, עליה לפתור בהליכים ובמקומות המתאימים ולא על גבם של המשתמשים.
 
מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת ציין במכתבו לשר כי עמוס רון, מנכ"ל חנ"י, בתגובה לפנייה קודמת שלהם ציין כי חנ"י אינה המעביד של עובדי דגון. "רון בוחר להתעלם מהאופי הנדיר למדי של מקרה עובדי דגון בנוף הישראלי. כידוע, אין כאן בעל מניות המוכר עסקו ברווח לאחר ועובדים הרואים עצמם זכאים לחלק מהשבח של העסק הנמכר. כאן המפעיל הנוכחי מיועד לפרוש ואחר לבוא במקומו. מקרה מיוחד, המחייב אחריות מיוחדת וחד משמעית מצד חנ"י. היא זו שממשיכה לקבל לכיסה חלק נכבד ביותר ממכלול הגביה מהמשתמשים בשרותי פריקת הגרעינים והמספוא והיא גם זו שבלבושה הקודם ניהלה, קבעה ומסרה את ההפעלה והיא מתיימרת עתה, לפקח עליה במסגרת האחריות המוטלת עליה לאספקת השירותים החיוניים של הממגורות", כתב. 
 
יגאל כהן, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות במחוז חיפה, מסר בתגובה כי השביתה אכן קיבלה את אישור ההסתדרות, אך עם זאת ההסתדרות לא מפירה צו של בית משפט וכי העובדים לא התפזרו, אלא ממתינים במקום לתשובת ועד העובדים שנמצא אצל היועץ המשפטי שלהם.
 
עוד מסר יגאל כהן כי העובדים מקווים שהמפעיל החדש יבין שמי שזכה במכרז חייב לקבל את ההסכמים הקיימים בדגון. לדבריו תנאי השכר של העובדים עד היום ובעשר השנים האחרונות הושוו עם שכרם של עובדי נמל חיפה.
 
מיקי שרן, מנכ"ל ממגורות דגון, אישר שהממגורות מושבתות, ואת העובדה שבנמל חיפה עוגנת אניה הנמצאת בתהליך של פריקה אך ציין כי העובדים נמצאים בהתייעצות אצל עו"ד שלהם הנמצאת בתל-אביב בדיון שנקבע לשעה 12:30 ומקווה שלאחר מכן יגיעו לעבודה.
 
לדבריו, מקור הסכסוך נובע מהעובדה שהעובדים מתוסכלים משום שאף אחד לא מנהל עימם מו"מ או עם ההסתדרות על חידוש הסכמי העבודה שיהיו מושווים להסכמי העבודה שנחתמו עם עובדי נמלי חיפה ואשדוד. עוד ציין שרן כי הנהלת ממגורות דגון אינה רשאית על פי הסכם שלהם עם חנ"י לנהל מו"מ עם העובדים תוך התייחסות להסכמים שנחתמו עם עובדי הנמלים לאחר הרפורמה. "מה עוד שהמפעיל החדש הודיע להם, לדבריו, שאינו מתכוון ואף אינו יכול להשוות את התנאים כפי שהם דורשים".
 
מיקי שרן סיכם ואמר כי הוא מבין את מקור הסכסוך אבל הוא מיצר שהסכסוך מתנהל על גבם של ממגורות דגון.
 
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "האחריות להפעלתן התקינה של הממגורות הינה של המפעיל -דגון. למרות שעובדי הממגורות אינם עובדי רשות הנמלים (כיום חברת נמלי ישראל) , הובטחו זכויותיהם בתנאי המכרז, בתאום עימם ועם ההסתדרות. זאת ועוד, נושא מרכזי המופיע בעילות להכרזת סכסוך העבודה (הגדלת פיצויי פרישה) יפתר בבוררות בין דגון לחברת נמלי ישראל.   על העובדים לכבד את החלטת ביה"ד לעבודה ,לשוב לעבודה מלאה ולמו"מ עם הזכיינים".