שפר מתריע: עיקר נפגעי הרפורמה בתעריפים הם בעלי מטענים קטנים ובינוניים

איגוד המשתמשים בהובלה ימית ניסח מכתב עמדה בתגובה לטיוטת תיקון צו תעריפי הנמלים. קובע: בעלי המטענים הקטנים והבינוניים הם הניזוקים העיקריים מהרפורמה בתעריפי הנמלים. עוד נטען: הרפורמה מגדילה משמעותית את התשלומים של חברות הספנות לנמלים ואלה "יגלגלו" תשלומים א


00:00 ,03.08.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים בהובלה ימית ניסח מכתב עמדה בתגובה לטיוטת תיקון צו תעריפי הנמלים. קובע: בעלי המטענים הקטנים והבינוניים הם הניזוקים העיקריים מהרפורמה בתעריפי הנמלים. עוד נטען: הרפורמה מגדילה משמעותית את התשלומים של חברות הספנות לנמלים ואלה "יגלגלו" תשלומים אלה בעיקר על בעלי המטענים הקטנים והבינוניים החלשים יותר בכושר המיקוח
 
בנייר עמדה מפורט בן 7 סעיפים, ששלח יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית גד שפר לאברהם ירושלמי, מנהל אגף מדיניות במשרד התחבורה, הוצגו הנושאים שעדיין שנויים במחלוקת בנושא תיקון צו התעריפים ברפורמה בתעריפי הנמלים. המסמך נשלח כתגובה למכתבו של ירושלמי מיום 18 ביולי אליו צורפה טיוטה מתוקנת לצו.
 
בנייר העמדה טוען שפר כי הניזוקים העיקריים מרפורמת התעריפים בנמלים הם בעלי המטענים הקטנים והבינוניים, החסרים כושר מיקוח כלפי חברות הספנות, והם נדרשים לשלם "לפי הספר", זאת, בעוד שבעלי המטענים "הגדולים", המובילים כמויות הרבה יותר משמעותיות עבור חברות הספנות, משלמים פחות ממה שדרשה הספנות.
 
שפר ציין כי המשמעות של הרפורמה לגבי מטענים המובלים במכולות (שהם עיקר הסחר הימי) היא השתת מחירים גבוהים יותר עבור אגרות כלי שיט ותשלום מלוא דמי הניטול ובכך הופכות למעשה חברות הספנות ל"חברות גבייה" מבעלי המטענים, שישלמו יותר ממה ששילמו עד כה – שכן חברות הספנות ינסו לממן גם את הוצאות המימון והגבייה על הסכומים החדשים, שעליהם "לגבות" מבעלי המטענים והפגיעה העיקרית תהיה בעסקים הבינוניים והקטנים.
 
באמצעות נייר העמדה ביקש האיגוד להציג עיוותים שונים ברפורמה, לרבות עיוותים המצויים גם במטענים כלליים. כך, למשל, מצויין בנייר העמדה, במטעני עץ נסור אין הבחנה (הקיימת לגבי מטענים אחרים), אם מדובר בעץ אחוד או בתפזורת - הבחנה הקיימת במבנה התעריפים הקיים ולפיה עלות הטיפול בעץ האחוד נמוכה בשיעור ניכר, ואין הצדקה, לטענת האיגוד, לתעריף האחיד הגבוה שיונהג.
 
צו התעריפים (הרפורמה בתעריפי הנמלים) קובע עוד כי בעל מטען כללי ישלם את כל דמי הניטול. אך, לטענת יו"ר איגוד המשתמשים גד שפר, הדבר אינו עולה בקנה אחד עם המקובל בסחר הבינלאומי, ואינו מאפשר מו"מ בין בעל המטען לבין חברת הספנות מה שעלול להרתיע אניות מטען כללי מלהגיע לישראל. לדבריו, ישראל אינה מדינה המשופעת בהצעות של אניות צ'רטר למטען כללי מהים השחור ומהים התיכון והדבר הומחש, לאחרונה, בזמן המשבר הכללי עם תורכיה, לה יש חלק נכבד בשוק של אניות אלו, שהשפיע גם על הסחר בין המדינות.
 
שפר מעלה בנייר העמדה מחלוקת נוספת לפיה בצו התעריפים אין פירוט או הבהרות כיצד ומתי תתבצע ההשבה המובטחת לבעלי המטענים הניזוקים באופן משמעותי מהרפורמה, במהלך 10 השנים הראשונות לביצועה. בהיעדר הבהרה כזו, טוען שפר, ובלא שיוסדר הדבר כחלק אינטגראלי בצו התעריפים – אין כל ודאות כי בעלי המטענים, שתחול "קפיצה" גדולה בתשלומיהם לנמל עם יישום הרפורמה בתעריפים, אכן יזכו לשיפוי מוחשי ומיידי.
 
"אנחנו, באיגוד המשתמשים בהובלה ימית, מברכים על הרצון לתקן עיוותים שהיו במערכת תעריפי הנמלים, אבל אין לתקן עיוות על ידי יצירת עיוות אחר" אומר גד שפר, ומביא כדוגמא יצואן של חול לחתולים, המייצא 2000 מכולות בשנה, מטען צובר שמחירו נמוך. כתוצאה מהרפורמה, יתייקרו מחירי ההובלה שלו ביותר מ-10% - רק בשל ייקור אגרות הנמל למטען. בנוסף יגדלו גם תשלומיו לחברת הספנות. זה הופך את היצוא הזה ללא כדאי. "ישראל, הנלחמת על בציפורניים על הגדלת היצוא, פוגעת בו, באמצעות הרפורמה, פגיעה קשה. פגיעה שתורגש במשק כולו".