צים: הסכם עם Shell לאספקת LNG בשווי מיליארד דולר

בין החברות נחתם הסכם לעשר שנים לטובת תדלוק עשר אניות מכולה המונעות בגז טבעי נוזלי שיפעלו בקו מרכזי של צים בין אסיה לחוף המזרחי של ארה״ב. אלי גליקמן, נשיא ומנכ״ל צים: מיצבנו את צים כמובילה בהפחתת פליטות הפחמן בקרב חברות ספנות גלובליות


11:45 ,01.09.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

צים הודיעה על חתימת הסכם לעשר שנים לרכישת גז טבעי נוזלי (LNG) לאניות החברה בהיקף המוערך בלמעלה ממיליארד דולר, עם חברת SHELL, לתדלוק עשר אוניות מכולה המונעות בגז טבעי נוזלי שיפעלו בקו מרכזי של צים, ZIM Container Service Pacific (ZCP), בין אסיה לחוף המזרחי של ארה״ב. עשר אוניות אלו, של 15,000 TEU כל אחת, צפויות להיכנס לשירות בשנים 2023-2024, ויובילו מטען מסין ודרום קוריאה לחוף המזרחי של ארה״ב ולאזור הים הקאריבי.

 

כ-23% מכלל פליטות הפחמן בתעשיית הספנות הן ממגזר הובלת המכולות לבדו, ועם הצמיחה בסחר העולמי, נדרשת פעולה מיידית בנוגע לכך. LNG הינו הדלק בעל פליטות הפחמן הנמוכות ביותר הזמין כיום בהיקף נרחב, והוא מביא להפחתה של כ-20% בפליטת גזי חממה (GHG) בהשוואה לדלקים ימיים קונבנציונליים. בנוסף, גז טבעי נוזלי כמעט ולא פולט תחמוצות גופרית (SOx) וחומר חלקיקי (PM), ומפחית משמעותית פליטת תחמוצות חנקן (NOx).

 

עבור צים, הפחתה של 20% בפליטת גזי חממה בהשוואה לדלק רגיל ב-10 האוניות היא שוות ערך לשיעור של אפס פליטות בשתיים מתוך עשר האוניות החדשות.

 

אלי גליקמן, נשיא ומנכ״ל צים, ציין כי ״עם הוספת יכולת הובלה משמעותית המונעת בגז טבעי נוזלי (LNG) לצי שלנו, החל משנת 2023, מיצבנו את צים כמובילה בהפחתת פליטות הפחמן בקרב חברות ספנות גלובליות. אנו שמחים להוציא לפועל את הסכם האספקה ארוך הטווח הזה על מנת לספק גז טבעי נוזלי בתנאים תחרותיים ומצפים לשתף פעולה עם Shell, מובילה עולמית בתעשייה, בעוד אנו נוקטים צעד חשוב כדי להבטיח שמיקור הדלק שלנו מתוכנן היטב ובאיכות הגבוהה ביותר. הצי הגדל שלנו המונע בגז טבעי נוזלי יאפשר לצמצם פליטת פחמן ולהתייעל, תוך שיפור מעמדנו התחרותי, בייחוד בסחר האסטרטגי בין אסיה והחוף המזרחי של ארה״ב, ויאפשר ללקוחות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם״.

 

סטיב היל, סגן נשיא בכיר לשיווק אנרגיה בחברת Shell, אמר: ״אנו רוצים לברך את צים על הצגת הצי הראשון בעולם של אוניות מכולות גדולות (VLCS) המונעות בגז טבעי נוזלי שיפעל בנתיב הסחר צפון אסיה-צפון אמריקה. אנו שמחים לשתף איתם פעולה במאמציהם המרשימים להפחית את הפליטות בשרשרת האספקה הימית שלהם. דה-קרבוניזציה של תעשיית הספנות חייבת להתחיל היום, וגז טבעי נוזלי הוא בחירה בדלק בעל טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר הזמין כיום בכמויות משמעותיות; ובאמצעות ביו-מתאן נוזלי ומתאן נוזלי נטול פחמן, מציע נתיב אמין לאפס פליטות״.

 

מחברת צים נמסר עוד כי ההסכם עם Shell עשוי לכסות גם עסקאות אחרות שבהן ניתן יהיה לכלול ספינות גז טבעי נוזלי של צים.