הגידול בעודף הקיבולת בענף הספנות גורם לעלייה במספר אניות המכולה המושבתות מפעילות, והדבר משפיע על כל סוגי אניות המכולה – מגדול ועד קטן. כך על פי סוכנות הייעוץ הימית Drewry. הסוכנות טוענת כי יש סיכוי רב שאניות אלו יימכרו להריסה - בייחוד האניות בגודל Panamax.
העלייה במספר האניות המושבתות מתרחשת כבר מזה זמן רב, ציינה סוכנות Drewry, וכי למעלה מ-300 אניות מכולה, עם נפח קיבולת משותף של למעלה מ-800 אלף TEU, עמדו מושבתות מעבודה בתחילת חודש יולי – מה שאמור להיות תחילתה של עונת השיא ביצוא מאסיה. לשם השוואה, טוענים ב-Drewry, בחודשי יולי בשנתיים האחרונות מספר האניות המושבתות עמד על רבע ממספר זה.
לטענת הסוכנות, מספר גורמים עשויים להשפיע על התפתחויות אלו. בעיקר, עונת השיא בסחר הטרנס-פסיפי חלשה למדי בימים אלו ומושפעות ממחירי הובלה נמוכים ודרישה חלשה, שככל הנראה השפיעו על החלטותיהם של בעלי האניות להעמיד אניות בחודש יולי. בנוסף, קיימות השערות כי חברות הספנות לא רק מנסות להעמיד אניות ללא תעסוקה אלא לגרום לעליית מחירי ההובלה בכך שהם מגדילים את ה-load factors על האניות הפעילות.
עוד נמסר מהסוכנות כי אניות בנפח ממוצע של 3,000 – 5,000 TEU וכן אניות בנפח 5,000 – 8,000 TEU כבר לא נראות חריגות בנוף האניות המובטלות בשנתיים האחרונות וכי קיימות אף 5 אניות גדולות מאוד בנפח 13,000 TEU שסובלות אף הן מחוסר תעסוקה ומושבתות על ידי בעליהן.
כיום נראות יותר ויותר אניות בגדול Panamax שסובלות מחוסר תעסוקה, וזאת בעקבות פתיחת תעלת פנמה המורחבת.
על פי סוכנות הייעוץ הימית Drewry כ-4% מהצי העולמי מושבת כיום מחוסר תעסוקה, וזאת למרות העלייה במספר האניות שעוברות גריטה - עלייה מהנתון של 1% בתקופה המקבילה שנה שעברה.