חוגגים את יום הספנות הישראלית

לשכת הספנות השיקה ארוע ייחודי בהשתתפות בכירי הענף. נשיא הלשכה שיבח את שר התחבורה על הנחישות בפיתוח הנמלים אך ביקר על כשלים בניהול הנמלים. אוריאל לין מתח ביקורת על המחסור בעובדים בנמלים. וגד שפר קרא לכולם לתמוך בהסדר החוב של צים


15:24 ,20.05.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

יום הספנות הישראלית – אירוע ראשון מסוגו שיזמה לשכת הספנות הישראלית – נסתיים היום (ג') בחיפה במעמד שר התחבורה ישראל כץ וראש העיר של חיפה עו"ד יונה יהב ובהשתתפות מאות מוזמנים.

 

במסגרת המפגש הוענקו תעודות הסמכה ל- 21 סוכני אניה, חברי לשכת הספנות, מטעם ארגון FONASBA.

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, הודה לאורחים וציין כי ארוע זה מהווה תחילתה של מסורת שנתית. הוא התייחס לחשיבות ענף הספנות כעמוד התווך של הכלכלה בישראל ובפרט לאור העובדה שנמלי ישראל נמצאים "על הכביש הראשי והסואן של הספנות העולמית".

 

"אנו מקיימים את דבריו של בן גוריון שאמר ש'הים אינו גבול אלא שער לעולם'. קיים פוטנציאל אדיר לפיתוח ושכלול הענף, שחייב להתיישר עם הסטנדרטים העולמיים".

 

ד"ר זבה מתח ביקורת על הממשלה שנכשלת, לדבריו, בתחומים מסויימים כמו ניהול כח אדם. כדוגמא הביא נשיא הלשכה את הנסיון הכושל לגייס כח אדם בנמל אשדוד, מזה כשנתיים. "אלפים ניגשו ומזה תקופה ארוכה התהליך לא הבשיל ואנו צופים שזה ייקח עד לסוף השנה. בינתיים, מספר הידיים היומי הולך פוחת מממוצע של 50 עד לרמות של 35.

 

"וכמו בתיבת פנדורה", הוסיף," יש גם תקווה. אנו עדים בנחישות בפיתוח הנמלים. מעין רוח רעננה. ברצוננו להצהיר שאנו מאמצים את ידי השר ובטוחים שבהתנהלות נבונה נגיע לחוף מבטחים".

 

נשיא הלשכה תקף את הרכבת על ההחלטה על העלאת התעריפים, על דעת עצמה, מבלי להיוועד עם הלקוחות. ״קשה להבין את הרכבת שמעלה את המחירים בפתאומיות. לשכת הספנות הכריזה שהיא מוכנה לסייע ולתמוך ולעזור להגדלת מטעני הרכבת אולי בתנאי שיתייחסו אל חבריה כלקוחות ולא כשבויי מלחמה״.

 

הוא סיכם דבריו בהתייחסו לחברת צים: "ראוי להזכיר את חברת צים. מסיבות של הערכה, כבוד ורגש אנו מקווים בכל לב ובטוחים שחברת צים בהנהגתו של רפי דניאלי תיחלץ מצרותיה ותחזור להיות כפי שהייתה".

 

לדבריו אלה הצטרף גם ד"ר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית שבירך את צים על הסיום המוצלח של המו״מ עם בעלי המניות. "כולנו מאחלים לצים תקופה חדשה ופורחת. קיים היבט חשוב לקיומה של ספנות לאומית - להבטיח שמוצרים חיוניים ימשיכו להגיע לישראל בעיתות חרום. זה מה שעמד בבסיס מניית הזהב של צים. מאחורי הויכוח הסוער עומדת השאלה האם הצורך בספנות עברית רלוונטי גם היום. יש להתייחס להיבט שמדינת ישראל היא כלכלת אי. במסגרת ההבנה עם משרד הבטחון יבוצעו שינויים במניית הזהב, שתמשיך להחזיק במניית הזהב בצים. עלינו לתמוך בהסדר".

 

נשיא איגוד לשכות המסחר עו״ד אוריאל לין שיבח את השר כץ: "אל תמוש ממשרתך הנוכחית כשר התחבורה בישראל עד שלא יהיו כאן נמלי ים חדשים. כשיהיו, זו תהיה הגשמתו האמיתית של חזון כלכלי במדינת ישראל וזה יהיה כתוב על שמך ותוכל להרגיש תחושת סיפוק אדירה".

 

עו"ד לין מתח ביקורת על המחסור הכח אדם בנמלים. "אניות מתעכבות בנמלי ישראל בגלל הטענה למחסור בכח אדם. מאות ואלפי צעירים רוצים לעבוד בנמלים, אולם הועדים מונעים כניסת עובדים חדשים. אי אפשר להתעלם מהשליטה המוחלטת של הועדים בנמלי ישראל. אנו צריכים לחשוב על מצב שונה לחלוטין לפיו אנו רואים התגשמות של חזון שנמלי הים עובדים ביעילות, עם תחרות אמיתית ושאנו מקבלים שירותים יעילים. זה אחד מהמנופים הכלכליים של ישראל. אנו יכולים, אם כולנו נשתף פעולה ונתמוך בשר התחבורה. אז אנו נגשים את זה. צריך את התמיכה של כולנו. זה ניתן להיעשות וגם לפעמים תוך סיכונים פוליטיים".

 

את הארוע הנחה הפרופ' יהודה חיות.