המשתמשים בהובלה ימית מבקשים התערבות שר התמ"ת בדחיית הרפורמה בתעריפים

טוענים: יש לדחות את יישום רפורמת תעריפי הנמלים עד לתיקון הכשלים בשל הנזקים האדירים שתגרום ליצואנים וליבואנים


00:00 ,02.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

טוענים: יש לדחות את יישום רפורמת תעריפי הנמלים עד לתיקון הכשלים בשל הנזקים האדירים שתגרום ליצואנים וליבואנים. גד שפר: ראשי הארגונים הכלכליים שהסכימו לרפורמה לא הבינו את השלכותיה החמורות
 
הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית התכנסה לישיבת חירום מיוחדת לקראת יישום הרפורמה בתעריפי הנמלים, הצפויה להיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר הקרוב. בישיבה השתתפו נציגי מפעלים גדולים שהציגו את הגידול העצום בעלויות ההובלה הימית בעקבות הרפורמה, בין השאר השתתפו בישיבה נציגי פניציה אמריקה - ישראל, חיפה כימיקלים, איסכור מתכת, מפעלי נייר אמריקאים ישראליים, ומפעלי המלט נשר.
 
המשתתפים התריעו על נזקים שעלולים לסכן את היצוא הישראלי ואף לאיים על עתידם של מפעלים שונים במשק.
 
דוגמאות אחדות לנזקים של בעלי מטענים שעלו בישיבה: מפעל המייצא מוצרי פלסטיק במכולות ומשלם כיום אגרות נמל בשיעור של 15 מיליון שקל, ישלם בעוד 10 שנים 33 מיליון שקל. מפעל המייצא מוצרי זכוכית במכולות ומשלם כיום 2 מיליון שקל באגרות, ישלם משנת 2020 כ-5.2 מיליון שקל. במטענים כלליים, שאינם מובלים במכולות, ההוצאה על אגרות נמל תגדל עד 10% מעלות המטען ותפגע בכדאיות הפעילות העסקית של המפעל.
 
מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר כי בשל המשתנים הרבים שנקבעו ברפורמה לתעריפים ולאגרות השונות לספנות, אין לחברות הספנות אפשרות לתת לבעלי המטענים מידע מדויק לגבי עלות הטיפול במטעניהם והיצואנים והיבואנים אינם יכולים לתכנן את תמחור ההובלה. עוד נמסר כי מנגנון הפיצוי שהובטח לבעלי המטענים הניזוקים באופן משמעותי מהרפורמה ייתן רק פיצוי חלקי להוצאות אלה, מנגנון זה יילך ויצטמצם עד תום תוך מספר שנים. הוא אף אינו חלק אינטגרלי מצו התעריפים ואין בהירות כיצד ייושם.
 
בנוסף, באיגוד המשתמשים מציינים כי במהלך הדיון עלה כשל נוסף של הרפורמה והוא - הרפורמה אינה כוללת התחייבות מצד חברות הנמלים להתייעלות וגידול בתפוקות שהיו עשויים לקזז את הגידול בעלויות בעלי המטענים.
 
"ראשי התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר חתמו על הרפורמה עם כשליה הנוכחיים, מתוך חוסר הבנה והכרת החומר. הם לא הבינו את חומרת ההשלכות על המפעלים והחברות שהם מייצגים", אמר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר.
 
נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, שהוזמן לישיבה כדי להבהיר את התמונה מההיבט של חברות הספנות, ציין כי גביית הממשלה מהספנות תעלה כבר בשנה הראשונה ליישום הרפורמה ב-150 מיליון דולר. העלויות נוספות הללו יוטלו על בעלי המטענים.
 
לנוכח כשלים אלה, שאיגוד המשתמשים בהובלה ימית מתריע עליהם כבר זמן רב, אמר שפר כי הוא מתקשה להאמין שניתן יהיה ליישם את רפורמת התעריפים, והזכיר כי טרם יישומה יש לדון עוד במוכנות המכס לתנאים החדשים והיעדר הידברות מוקדמת עם עובדי הנמלים לגבי יישום הרפורמה.
 
"אנחנו תומכים בכל לבנו בצורך ברפורמה ובתיקון העיוותים הקיימים היום בתעריפי הנמלים, אך חייבים לדאוג שהרפורמה לא תיצור עיוותים אחרים, קשים מאלה. יש לדחות את הרפורמה בתעריפי הנמלים עד שייפתרו הכשלים החמורים שיש בה", אמר שפר.
 
שפר הוא קרא לשר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, להתערב לאלתר בנושא: "משרדי האוצר ותחבורה הכינו את ההצעה בלא להתחשב בפגיעה החמורה הצפויה בבעלי המטענים. אנו קוראים לשר התמ"ת, השר האמון על עידוד הייצור וסחר החוץ של ישראל, למנוע את הפגיעה הזו ולעכב את יישומה של הרפורמה עד לתיקון הכשלים".