ה-FMC, הוועדה הימית הפדרלית האמריקאית, מגבירה את הלחץ על שלוש בריתות ימיות גדולות ודורשת כי נתוני סחר ספציפיים יוגשו לה על בסיס חודשי, ולא על בסיס רבעוני כפי שהיה נהוג עד כה. הבריתות הימיות המדוברות הינן 2M, ״הברית״ (THE Alliance) וברית אוקיינוס (Ocean Alliance).
הנתונים מועברים ללשכת ניתוח הסחר של FMC, אשר, לאור ״התנודות האחרונות בשווקים״, מעוניינת במידע בתדירות גבוהה יותר כדי לסייע לו להעריך טוב יותר את השינויים בתחום ההובלה הימית בסחר הטרנס-פסיפי וטרנס-אטלנטי.
נזכיר כי אחד מתפקידי הליבה של ה-FMC הוא פיקוח על הסכמי בריתות, אותו היא עושה באמצעות סקירת כמויות מידע מסחרי רב מגופים מוסדרים אותו היא מנתחת על מנת לקבוע מגמות בשוק לצד התנהגות בלתי חוקית.
מה-FMC נמסר כי ״לשלושת הסכמי הבריתות הללו יש את הפוטנציאל הגדול ביותר לגרום או להקל על השפעות שוק שליליות בהתבסס על סמכויות ההסכמים וההיקף הגיאוגרפי בשילוב עם תנאי השוק הבסיסיים״.
מייקל חורי, יו״ר ה-FMC, הוסיף: ״אם נגלה אינדיקציה כלשהי להתנהגות של חברת ספנות שעשויה להפר את תקן התחרות של סעיף 6 (ז) של חוק הספנות, נבקש מיד לטפל בחששות אלה. במידת הצורך, ה-FMC יבקש צו להורות על הפעלת המשך הסכם הברית״.
נציין כי ה-FMC החל לאחרונה להראות את כוחו וזאת לאחר שהוצף בתלונות בגין התנהגות חברות ספנות, גודש ותעריפים שונים.
בשבוע שעבר הורחבו סמכויותיה של תכנית Fact Finding 29 המאפשרת לנציבה רבקה דיי לחקור חברות ספנות השותפות בבריתות הפועלות בנמלי לונג ביץ׳, לוס אנג׳לס וניו יורק / ניו ג׳רזי, תוך שהיא בודקת תלונות על הקפאת והחרמת מטענים, החזרת מכולות וזמינות מכולות לטובת מטען יצוא. ״הגיע הזמן לפתור את המכשולים החמורים ביותר בביצועי הנמלים״ אמרה הנציבה דיי וציינה את ״התנאים הקיצוניים״ בנמלי הים הגדולים.
מה-FMC נמסר כי ״הוועדה חוששת כי פרקטיקות מסוימות של חברות ספנות ומסופי המטענים שלהן עשויות להעצים את ההשפעה השלילית של צווארי הבקבוק בנמלים אלה ועשויים להיות מנוגדים להוראות בחוק הספנות של שנת 1984. פרקטיקות אלו, שעלולות להיות בלתי סבירות מצד חברות ספנות ומסופים ימיים בכל הנוגע להחזרת מכולות, מכולות ייצוא וותעריפי איחורים בנמלים, מהוות סיכון רציני ליכולתה של ארצות הברית להתמודד עם צמיחת הסחר״.