גד שפר: הטיפול בביטוח סיכוני מלחמה כישלון מחפיר של המדינה

כנס המשתמשים בהובלה ימית שנערך אתמול עסק בבעיות הלחימה בדרום ובחוסר ההתייחסות מצד המדינה, כמו גם לבעיה המתגלגלת של חוסר בנהגי רכב כבד


00:00 ,21.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שנערך אתמול (ג') בתל אבי, עמד בסימן הלחימה בדרום.

כאשר מתרחשים מעשי איבה באזור, מזנקים דמי הביטוח הימי לאוניות המגיעות לישראל, וחברות הספנות משיתות את עלות התוספת על בעלי המטענים כהיטל סיכוני מלחמה. במלחמת לבנון השנייה הגיעו הנזקים של תוספת סיכוני המלחמה לדמי ההובלה הימית, בזמן המלחמה ולאחריה, לכ-74 מיליון שקל.

איגוד המשתמשים בהובלה ימית מתריע כבר יותר מעשור על הצורך לפתור בעיה זו. לנוכח הסחבת אמר בכנס יו"ר האיגוד ד"ר גד שפר: "מדינת ישראל נכשלה כישלון חרוץ בהשגת פוליסת ביטוח בזמן מלחמה לאניות המפליגות אל ישראל וממנה. המדינה משדרת שאין לה כל ענין בנושא. חוסר האחריות הוא שערורייתי. איני רוצה לחשוב מה היה קורה אם כלי שיט היה נפגע כעת".

בהיבט של המצב בדרום, אמר יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש, המתריע זה מכבר על המחסור בנהגי רכב כבד שהפך לבעיה לאומית. בישראל חסרים היום 3,700 נהגי רכב כבד, כשב-2015 יחסרו 7,500 נהגים. המצוקה מחריפה היום, כשנדרשים נהגי רכב כבד להובלת ציוד לדרום במסגרת ההיערכות לכניסה קרקעית לעזה.

"יש לנו טנק המרכבה, המפואר בעולם ואין לי עם מי להעביר אותו", אמר בן הרוש, "היו ועדות רבות, שהמליצו המלצות רבות לגבי המחסור בנהגי רכב כבד, ודבר לא נעשה. דו"ח של ועדת רח"ל (רשות חירום לאומית) קבע שיש פה מחדל לא רגיל. המחסור בנהגים וביכולת העברת ציוד גרוע מאשר במלחמת יום כיפור. דיברו כאן על גידול באוניות ובמטענים – אין לי במה להוביל את המטענים. זו החוליה החלשה שלנו הן מהצד המשקי והן מהצד הביטחוני".