ארה״ב: זקוקים למידע נוסף לגבי ״ברית ג׳מיני״

הנציבות הפדרלית הימית של ארה״ב (FMC) הודיעה כי זקוקה למידע נוסף על מנת להעריך את השפעות התחרותיות הפוטנציאליות של הסכם שיתוף הפעולה של ברית ג׳מיני שהוכרזה בין האפאג לויד ומארסק


13:46 ,14.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

הנציבות הפדרלית הימית של ארה״ב (FMC) הודיעה כי זקוקה למידע נוסף על מנת להעריך את השפעות התחרותיות הפוטנציאליות של הסכם שיתוף הפעולה של ברית ג׳מיני שהוכרזה בין האפאג לויד ומארסק. עקב כך, הברית התפעולית העולמית בין שתיים מחברות שילוח המכולות הגדולות בעולם לא תיכנס לתוקף בשבוע הבא. 

 

הסכם שיתוף הפעולה של תאומים הוגש ל-FMC ב-31 במאי 2024, ומטרתו לאפשר לשתי חברות הספנות  לחלוק אניות במסחר בין ארצות הברית לאסיה, המזרח התיכון ואירופה. בדרך כלל, הסכמים כאלה נכנסים לתוקף 45 יום לאחר הגשתם, אלא אם הנציבות מוציאה בקשה למידע נוסף (RFAI) - כפי שהתרחש במקרה זה.

 

הניתוח של ה-FMC יבחן ״האם הסכם עשוי, על ידי הפחתת התחרות, לייצר הפחתה בלתי סבירה בשירות ההובלה או עלייה בלתי סבירה בעלות ההובלה או להפחית באופן משמעותי את התחרות ברכישת שירותים מכוסים מסוימים״.

 

תהליך RFAI מסייע לנציבות להשיג מידע ברור בנושאים שלא טופלו על ידי הצדדים המגישים או שבהם לא סופק מספיק מידע. ה-FMC מצאה שהסכם שיתוף הפעולה של ברית ג׳מיני חסר פירוט מספיק כדי לנתח את ההשפעות התחרותיות שלו. המידע המבוקש כחלק מ-RFAI הוא רגיש מבחינה מסחרית ואינו מפורסם בפומבי.

 

בדיקה מחדש של ההסכם לא תתחיל עד שהנציבות תקבל תשובה תואמת מלאה לפנייתה. לאחר מכן יהיו לנציבות 45 ימים לבדוק את ההסכם מבחינת חששות תחרותיים ומשפטיים לפני שהוא ייכנס לתוקף.

 

תקופת הערות פומבית של 15 יום תיפתח ברגע שההודעה הפומבית של ה-RFAI תתפרסם ברישום הפדרלי בשבוע הבא. הסכם שיתוף הפעולה ברית ג׳מיני היה אמור להיכנס לתוקף מחר, 15 ביולי 2024, אלמלא פעולה זו של הנציבות הפדרלית הימית.

 

דובר מטעם מארסק הגיב לבקשה של ה-FMC ואמר: ״״זה צעד די סטנדרטי מה-FMC. אנחנו לא צופים השפעה כלשהי על רשת ג׳מיני ומצפים להמשיך לעבוד עם ה-FMC״. 

 

מארסק והאפאג-לויד שואפות להשיק את שיתוף הפעולה של ברית ג׳מיני בפברואר 2025, תוך שילוב צי אניותיהם כדי ליצור רשת גלובלית עם קרוב ל-300 כלי שיט ויכולת של יותר מ-3 מיליון TEU. השותפות שואפת ליותר מ-90% מהימנות בלוח הזמנים.

 

הרשת החדשה תכסה שבעה נתיבי סחר, כולל אסיה/צפון אירופה, אסיה/ים התיכון, המזרח התיכון – הודו/אירופה, אסיה/מזרח התיכון, אסיה/חוף המזרחי של אסיה/ארה״ב, החוף המערבי של אסיה/ארה״ב והטרנס-אטלנטי, המורכבת מ-26 קווים מרכזיים. 

 

כחלק מההסכם, חברת הפאג-לויד תצא מברית THE Alliance בסוף ינואר 2025, במקביל לסיום ברית 2M על ידי Maersk ו-MSC.