סגיס ועוזני: הגיע הזמן לחשוב ברצינות על הפרטה

במסגרת דיון ברפורמה בתעריפים שהתקיים הבוקר בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית תקף סגיס בחריפות את הרפורמה. עוזני: "צריך לטפל עכשיו בהפרטה. זה יפתור את נושא התעריפים וגם את יחסי העבודה"


00:00 ,03.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת דיון ברפורמה בתעריפים שהתקיים הבוקר בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית תקף סגיס בחריפות את הרפורמה. עוזני: "צריך לטפל בהפרטה. זה יפתור את נושא התעריפים וגם את יחסי העבודה"
 
"הגיע הזמן לחשוב ברצינות על הפרטה". כך אמר הבוקר שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, במסגרת דיון על הרפורמה המוצעת בתעריפים הנמליים (ר' ידיעה נפרדת) שהתקיים במסגרת כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית הבוקר בת"א.
 
כאמור, סגיס תקף בחריפות את נושא הרפורמה המוצעת בתעריפים. "התרגלנו להיות מדינת טלאים. הכל בערך, הכל נדבך על נדבך ואז כמובן שכולם בוכים. כולנו התרגלנו כבר שהמילה 'רפורמה' מביאה לכך שהאזרח בסופו של יום משלם יותר. צריך להתמודד בצורה חזיתית".
 
הוא הוסיף: "מה יקרה פה? על נמל אשדוד מדברים שיש עודף תשתיות. איזה תשתיות? אין לנו כסף לקנות מלגזה".
 
על הליך השימוע שקיימו גופי הממשלה בחודשים האחרונים סביב נושא הרפורמה בתעריפים אמר סגיס: "מצחיק אותי 'שקיפות'. הגעתי לשימוע, והצגתי תמונה מאד עגומה על האיתנות הפיננסית של הנמל. משם הגעתי לאוצר ושם לא רצו לחשוף כלום. ככה נראים שימועים?".
 
המסקנה של סגיס היתה נחרצת: "הגיע הזמן לחשוב ברצינות על הפרטה. מה יצא עד עכשיו? מודל שאיתו בעוד 15 שנה אולי תבוא הפרטה. מה זה שווה? המדינה אומרת 'אנחנו לא רוצים לפקח ולנהל' ובפועל הם עושים את זה. בואו ונחשוב איך עושים הפרטה ומהר".
 
לדבריו, הרפורמה גרמה גם לעובדים להבין שזה לא המודל האידיאלי. "אז קדימה, בוא נשנה ונעשה דבר אחד כמו שצריך. פעם רפורמה בנמלים ואחר כך בתעריפים כדי לכסות על בעיות אחרות. מה כולם באמת רוצים? שירות".
 
 "מי יכול להנפיק עם מודל כזה של איתנות פיננסית? מה עשינו? במקום להסתתר מאחורי מודלים וכיסויים צריך ללכת בעוז ובשיתוף עם ההסתדרות והעובדים ולקדם את ההפרטה".
 
עוזני: הפרטה עכשיו
 
גם מנכ"ל חברת נמל חיפה קרא להפריט עכשיו את הנמלים. במסגרת הדיון על הרפורמה המוצעת בתעריפים הנמליים ציין עמוס עוזני כי "אפילו אם העקרונות של הרפורמה בתעריפים הם נכונים, נשאלת השאלה האם זה הזמן הנכון לבצע? אולי כדאי ללכת לקראת הפרטה קודם? אמנם נמל חיפה מאוזן ביבוא וביצוא, אבל אני שואל אולי כדאי להשקיע את המשאבים עכשיו בקידום ההפרטה ולא בנושאים אחרים".
 
עוזני ציין כי "הפתרונות נכונים אולי טקטית אבל הסדר הפנימי ביניהם לא נכון. המחיר שהנמלים גובים עבור השירותים הוא סביר".
 
לדברי עוזני, ישנן שתי בעיות עיקריות: מחסור בתשתיות, ועלות ויעילות העבודה. "אני אומר באחריות שגם בלי להוסיף מטר רציף, אפשר להוסיף עוד 25% של תעבורת מטען. בל נשכח שנמל חיפה יקבל בתוך שנתיים כ-1,300 מטר נוספים של רציף. כך שבתוך שנתיים יהיה מצב אחר למרות הרפורמה. למרות הרבה טענות, ציר הזמן של הרפורמה ארוך יותר".
 
עוזני קרא לא להתעסק כרגע בתעריפים כ'רפורמה', ואמר: "אסטרטגית צריך לטפל עכשיו בהפרטה. זה יפתור את נושא התעריפים וגם את יחסי העבודה".