סגיס בכנס המשתמשים: יש לפעול במהירות להפרטה

לדברי מנכ"ל חברת נמל אשדוד "הנמלים צריכים וחייבים להיות מופרטים ואפשר לעשות את זה בשיתוף עם העובדים". ראובן צוק: מודל הלנד לורד עלול להחזיר את רשות הנמלים בדלת האחורית


00:00 ,06.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי מנכ"ל חברת נמל אשדוד "הנמלים צריכים וחייבים להיות מופרטים ואפשר לעשות את זה בשיתוף עם העובדים". ראובן צוק: מודל הלנד לורד עלול להחזיר את רשות הנמלים בדלת האחורית
 
במסגרת הכנס השנתי של איגוד המשתמשים שנערך בשעות אלה בתל אביב בהשתתפות מאות מבכירי מגזר הספנות והתחבורה בישראל נשא דברים גם מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, אשר דיבר על הרפורמה בנמלים ותהליך ההפרטה שטרם יצא לדרך.
 
סגיס אמר כי למרות הביקורת על הרפורמה שנעשתה בשנת 2005 טוב כי היא נעשתה, אלא שעתה יש צורך להתקדם עם התהליך. "עד 2011 צריכים להגיע להנפקה פרטית או ציבורית של 49% מחברות הנמל. זה תהליך מורכב ובעייתי במיוחד כשאני יודע שחלק מחברות הנמל לא הוציאו דו"חות כספיים בשנת 2006 ובשנת 2007".
 
לדברי סגיס, בפני חברות הנמל עומדת משימת ההנפקה שאמורה להתחיל בשנת 2010, תהליך שהוא חשוב  לקראת הפרטה מלאה של חברות הנמל. סגיס ציין כי "אני לא רואה חברה שמסוגלת לעמוד בכך עכשיו וחבל מאד. למה? כי כולם עסוקים ברפורמות שבדרך. את העיקר – ההפרטה - כולם שוכחים".
 
לדברי סגיס רפורמה בתעריפים זה "זריית חול בעיניים. זה לא שאני נגד זה, להפך. לאחר רפורמה, הלקוח צריך ליהנות. נכון שיש מטענים שבויים בנמלים אך יש תחרות ב-60 עד 70 אחוז מהמכולות וזה לטובת הלקוח. אמרתי בעבר כי צריך לבחון ולהוציא את המכולות מחוץ לפיקוח. אני מבטיח שהמחירים ירדו. כולם מפחדים ולא נותנים לשוק לפעול. המדינה רוצה לנהל".
 
סגיס אמר לסיכום דבריו כי חבל לבזבז זמן יקר על שטויות. "יש משימה אחת ויחידה והיא להביא להפרטה מלאה מהר ולא לחכות עד 2020. הנמלים צריכים וחייבים להיות מופרטים. אפשר לעשות את זה בשיתוף עם העובדים. אל תשימו לנו מקלות בגלגלים. אם לא נצליח להנפיק אז לאן נגיע?".
 
נציין כי לדברי סגיס קדם נאומו של ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, אשר מתח ביקורת חריפה על מודל הלנד לורד במתכונתו הנוכחית בטענה כי בישראל בחרו מודל ייחודי שעלול להחזיר את רשות הנמלים בדלת האחורית, דבר אשר יעלה לכולם בסופו של דבר מיליארדים של שקלים.
 
צוק גם התריע כי בשנת 2010 יסתיים "השקט התעשייתי" והעובדים יפתחו במשא ומתן על הסכמים חדשים. "תארו לכם, אם כך נראה היום השקט התעשייתי איך הוא ייראה בעוד שנתיים?".