קרוב לחתימה: מתווה לאסדרה מבנית של נמלי ישראל

משרד התחבורה העביר לאישור משרד האוצר תכנית לאסדרה מבנית של נמלי ישראל. במסגרת המתווה המגבלה של נמל מספנות תוסר במהלך 2025, תורחב ההרשאה למתן שירותי נמל של נמל חיפה, נמל אשדוד יקבל את רציפים 24-25 ועוד. ועד לשכת הספנות: הסכמה עקרונית


14:26 ,09.04.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוציא אתמול חוזר למנכ״ל משרד האוצר שלומי הייזלר שנושאו ״אסדרת נמלי ישראל״. בן זקן כותב בחוזר כי ״כחלק מעבודת המטה קיימנו פגישות עבודה עם נציגי כלל הנמלים בישראל, בישיבות אשר התקיימו בהובלתי ובהשתתפות גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד התחבורה -לשכה משפטית, אגף כלכלה ואסטרטגיה, רספ״ן וחנ״י, ובשיתוף נציגי אג״ת במשרד האוצר. נציגי הנמלים שטחו את מבוקשם והציגו את תפיסת ההפעלה הרצויה עבור הפעילות הנמלית בתאגיד אותו הם מייצגים ועבור כלל נמלי הים בישראל״.

 

בחוזר, עליו חתום מנכ״ל משרד התחבורה ואשר הוגש לאישורו וחתימתו של מנכ״ל משרד האוצר, מוצגת מדיניות משרד התחבורה באשר לשינויים בפעילות התאגידים המוסמכים השונים כפי שיובאו לחתימת שרת התחבורה ושר האוצר:

 

חברת נמל חיפה

 

א. הרחבת ההרשאה למתן שירותי נמל – יינתן אישור לחברת הנמל לספק שירותים נוספים בתחום מטעני ברזל והמלט, זאת לאחר שיוגדר שטח נמלי שיסומן בתשריט כתב ההסמכה ולמשך זמן מוגדר. ככל שיתבקש היתר למטענים נוספים הנושא ייבחן בהתאם לכתב ההסמכה. 

ב. אחסנת כלי רכב – תתאפשר למשך 6 חדשים, בכפוף לאסדרה ואישור אגף המכס ברשות המיסים. יקודם תיקון לצו הפיקוח על מחירי שרותי נמל לקביעת תעריף אחסנה קבוע מיום ה-181 ואילך.

 

נמל מספנות ישראל

 

א. מגבלת ניטול מטענים מלבד כלי רכב בייבוא - הורדה של מגבלת ניטול מטענים ביחס לכלל הנמלים שבמסגרת נספח ב לכתב ההסמכה, כך שבשנת 2024 תעמוד המגבלה על 9% (בטונות) והחל משנת 2025 תוסר המגבלה.

ב. ניטול כלי רכב בייבוא - ביטול המגבלה באופן מדורג כך שבשנת 2027 יתאפשר לפרוק עד 10,000 כלי רכב, החל משנת 2028 -לא תחול מגבלה כלל.

 

נמל המפרץ SIPG

א. בהתייחס למתן שרותי נמל ברציפים 7 ו - 8 (להלן – הרציפים) בהמשך לבקשת החברה למטען כללי וצובר וזאת עד להגעה לתנאי של כמות מכולות הארצית והפעלת חלק ב' של השטח בהתאם לכתב ההסמכה, הבקשה תאושר בתנאים הבאים:

• לא יאושר ניטול כלי רכב או מכולות ברציפים. • התאגיד יוגבל לשני מנופי פריקה ברציפים. • ניטול מטען כללי ייקבע כשירות חובה ברציפים.

 

 נמל הדרום

א. רציף 28 - בהתייחס למתן שרותי נמל ברציף 28 (להלן – הרציף) בהמשך לבקשת החברה למטען כללי וצובר וזאת עד להגעה לתנאי של כמות מכולות הארצית והפעלת חלק ב׳ של השטח בהתאם לכתב ההסמכה, הבקשה תאושר בתנאים הבאים: • לא יאושר ניטול כלי רכב או מכולות ברציף. • התאגיד יוגבל לשני מנופי פריקה ברציף. • ניטול מטען כללי ייקבע כשירות חובה ברציף.

 

חברת נמל אשדוד

א. שטחי אחסון – בקשת החברה לשכירת שטחי אחסנה מחוץ לנמל תיבחן על ידי השרים לכל שטח בצורה פרטנית לאחר קבלת בקשה מנומקת. ב. מערך ניטול ואחסנת גרעינים -העברת המסוע והממגורה לידי החברה תמורת  תשלום לחנ״י בכפוף לכל דין ולאחר חתימת הסכם מקרקעין בין החברות.

ב. רציפים 24-25 - יועמדו לשימוש חברת הנמל לאחר חתימה על הסכם בעניין רציפים אלו עם חברת נמלי ישראל בכפוף לכל דין. ג. אחסנת כלי רכב – תתאפשר למשך 6 חדשים, בכפוף לאסדרה ואישור אגף המכס ברשות המסים. יקודם תיקון לצו הפיקוח על מחירי שרותי נמל לקביעת תעריף אחסנה קבוע מיום ה-181 ואילך.

 

חברת נמל אילת

א. בחינת דחיית דמי שימוש 

ב. בחינת רלוונטיות תצפית נמל -בכפוף לתקנות הנמלים

 

לשכת הספנות: מסכימים עקרונית עם תכנית המתווה 

 

ועד לשכת הספנות דן היום במתווה של מנכ״ל משרד התחבורה וציין במכתב תשובה לבן זקן כי ״אנחנו מסכימים עקרונית עם הנקודות שהעלית שהקו המשותף לכולן תורם לתחרות וליעילות התפקוד בנמלי ישראל״.

 

יחד עם זאת ועד לשכת הספנות ביקש להעיר מספר הערות וכתב כי בנוגע להערה על שני מנופים ברציפי נמל המפרץ והדרום ״אנחנו מבקשים להגדיל את מספר המנופים בהדרגה אם וכאשר מספר האניות יגדל״. לגבי אחסון מכוניות ביקש הוועד להיצמד בקפידה להנחייה כי האחסון לא יתקיים על קו המים ובמעברים וכן ליישם את מסקנות רספ״ן האחרונות בקשר לדמי האחסון. 

 

עוד כתב ועד לשכת הספנות כי ״אנו ממליצים לגשת בהקדם האפשרי להפרטת הניהול בחברת נמל אשדוד ונשמח להשתתף בכל דיון שיקדם את עקרונות התחרות המגולמים בנדון״ והמליץ לחתום באופן מיידי על הארכה זמנית בתנאים הקיימים, כדי לאפשר הגעה מושכלת ויעילה לאסדרה.