נשיא לשכת הספנות: לחדש ההרשאה למטענים קונבנציונליים בנמלי המפרץ והדרום

ההרשאה לנמלי המפרץ והדרום לטיפול באניות מטען כללי עומד לפוג באפריל. ד״ר זבה למנכ״ל משרד התחבורה משה בן זקן: בשנתיים האחרונות עזרו נמלי המפרץ והדרום בהפחת העומס הרב של אניות המטען הכללי. יש לחדש בדחיפות את ההרשאה


09:50 ,07.03.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

לקראת תום תוקף ההרשאה שניתנה לנמלי המפרץ והדרום לטפל במטענים קונבנציונליים, פנה בראשית החודש נשיא לשכת הספנות ד״ר יורם זבה, אל מנכ״ל משרד התחבורה משה בן זקן בקריאה דחופה לחדש את ההרשאה לתקופה נוספת.

 

כאמור, ההרשאה לנמלי המפרץ והדרום ניתנה לשנתיים והיא עומדת לפוג ב-13 לאפריל 2024.

 

״מדובר בתקופה של שנתיים ברוכות שעזרו להפחית את העומס הרב של אניות מטען כללי, ותרמו להורדה משמעותית בעלויות האניות, ובשרשור טבעי להורדה ביוקר המחיה״, כתב ד״ר זבה.

 

לטענת ד״ר זבה יש לחדש מידית את ההרשאה לטיפול במטענים קונבציונליים לנמלי המפרץ והדרום לתקופה ארוכה יותר, עד ליום שבו הרציפים 7,8 בנמל המפרץ ו-28 בנמל הדרום יעמדו בתנאים של כתב ההסמכה המקורי. ״אנו שומעים שהנהלות נמלים אלו מדברות על עצירת התחייבויות מתוך חשש שההרשאה לא תחודש״.

 

נשיא לשכת הספנות ציין שאמנם בראשית מלחמת חרבות הברזל היבוא ירד באופן משמעותי והקיפאון בשוק הבנייה הביא לשפל ביבוא הברזל והמלט וסירוב של 40% מבעלי אניות לפקוד את ישראל, אולם המצב משתנה בימים האחרונים עמדו 17 אניות על עוגן בנמלי ישראל ומכאן הדחיפות בטיפול בנושא.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשיתוף אגף תקציבים של משרד האוצר ביצע עבודת מטה ודיונים בנושא בחינת בקשת מספנות ישראל תוך שמיעת הגורמים הרלוונטיים. 

 

עבודת המטה שנעשתה בוחנת את כלל ההשלכות, בין השאר ההחלטה בין עקרון התחרות ושוק חופשי לצד ההסכמים הקיימים בעניין. 

 

בזמן הקרוב תתקבל החלטה של שרי התחבורה והאוצר, שתועבר לחברת מספנות ישראל.