ההסכם נחתם: עובדי מחלקת ים בנמל חיפה יועסקו על ידי חנ״י

110 עובדי מחלקת-ים יועסקו בחברה ממשלתית שלא תופרט ויזכו בבלעדיות על פעילות הניתוב והגרירה במפרץ. הפעלת שירותי ים במתכונת זו תאפשר הכנסת אוניות לכל נמלי הים והתאגידים הפועלים במרחב, באופן שוויוני


08:25 ,28.08.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

הסכם היסטורי בנמל חיפה. ראשי ההסתדרות, חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה ונציגי משרדי התחבורה והאוצר, חתמו אמש (ג׳) על הסכם חשוב בעל השלכות משמעותיות ביישום רפורמת התחרות בנמלים, במסגרתו סוכמו התנאים למעבר פעילות מחלקת הים של נמל חיפה, על 110 עובדיה, לחברה-בת ממשלתית חדשה בבעלות מלאה של חברת נמלי ישראל.

 

הצדדים ציינו שהפעלת שירותי ים במתכונת זו תאפשר הכנסת אוניות לכל נמלי הים והתאגידים הפועלים במרחב, באופן שוויוני ולדבריהם מדובר בהסכם היסטורי.

 

בטקס החתימה שנערך אמש (ג׳) בלשכתו של יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה משה מזרחי לקחו חלק יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן, מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, נציגי משרדי התחבורה והאוצר וועדי עובדי מחלקות הגינה והגוררות. מצד ההסתדרות נכחו גם יו״ר איגוד קציני הים אבי לוי, ממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס, יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות מיה פרי-אלתרמן ועו"ד רונן בהרב. 

 

מדובר בצעד נוסף וחשוב להשלמת הרפורמה בנמלי הים, וחיזוקה של חברת נמלי ישראל כLANDLORD- . מהלך זה יביא, לא רק להתייעלות ולמסחר תחרותי, אם כי גם למתן שירות שוויוני למפעילים הבינלאומיים החדשים ולהעלאת רמת השירות לסחר החוץ

עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל

 

על פי ההסכם, כלל עבודות הניתוב והגרירה של האוניות במפרץ חיפה - לרבות בנמל המפרץ החדש - יבוצעו באופן בלעדי על ידי החברה החדשה ועובדיה, לכל הפחות עד שנת 2054. ההסכם מבטיח כי חברה זו תישאר ממשלתית ופעילותה לא תופרט.

 

הצדדים סיכמו כי העובדים ימשיכו להיות מועסקים תחת כל תנאי ההעסקה והשכר הנוכחיים שלהם. בנוסף סוכם כי כל התמורות שהיו אמורות להינתן לעובדים על פי הסכם 2005 בנמלים, יינתנו מיד עם המעבר לחברה-הבת. כמו כן, על פי ההסכם, לעובדי דור ב' יינתן ביטחון תעסוקתי של 10 שנים מפתיחת התחרות במפרץ והחברה החדשה תקים בנק ימי מחלה שישמש עובדים שיאבדו כשירות.

 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר במעמד החתימה: "ההסכם ההיסטורי והייחודי אליו הגענו לאחר מאמצים רבים, יאפשר לייעל את פעילות הספנות במפרץ חיפה כולו ולהרחיבה - מבלי לפגוע במעמדם ובזכויותיהם של עובדי מחלקות הים בנמל חיפה. אני מבקש להודות לכל מי שלקח חלק במו"מ ובטוח שהדף החדש שפתחנו פה היום יוכיח עצמו ויביא לשיפור השירות עבור כלל הציבור ומשתמשי הנמלים".

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ציין: "מדובר בהסכם מצוין שמעביר את עובדי מחלקת ים למקום ההעסקה הכי בטוח שקיים במשק כיום - לחברה שלא תופרט, תישאר חברה ממשלתית ותקבל בלעדיות על כל התנועה הימית לפחות עד 2054. בעיני זהו הישג חסר תקדים לעובדי מחלקות הים".

 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר: "אני מברכת על חתימת הסכם חשוב זה אשר יאפשר מתן שירותי מחלקת ים שוויוניים לכל החברות שיפעלו במרחב הנמל. בתחילת  שנת 2021 עתידים לפעול שני נמלים חדשים ומודרניים (נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד) שיתחרו בנמלים הקיימים (נמל חיפה ונמל אשדוד) וישפרו משמעותית  השירות הניתן למשתמשים".

 

המשנה לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אפי מלכין: "אנו מברכים על ההסכם שנחתם ומודים להסתדרות על שיתוף פעולה מוצלח להצעדה קדימה של ענף הספנות. הסכם זה מהווה אבן דרך חשובה ברפורמה בנמלי הים ומאפשר יציבות לעובדי מחלקת הים והבטחת מתן שירותים יעיל בתחום נמל חיפה".

 

יו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי: "מדובר בצעד נוסף וחשוב להשלמת הרפורמה בנמלי הים, וחיזוקה של חברת נמלי ישראל כLANDLORD- . מהלך זה יביא, לא רק להתייעלות ולמסחר תחרותי, אם כי גם למתן שירות שוויוני למפעילים הבינלאומיים החדשים ולהעלאת רמת השירות לסחר החוץ. ההסכם מותנה בקבלת אישור דירקטוריון חברת נמלי ישראל, וכעת על חברת נמלי ישראל וחברת נמל חיפה לסכם את ההסכם להסדרת העברת הפעילות בין החברות, הכולל, בין היתר, את העברת הנכסים הקשורים לפעילות מחלקת הים והתמורה לה תהיה זכאית חברת הנמל".