דב מרום: ההוראות בנמל חיפה עלולות לגרום לעיכובים במטעני הצובר

מנכ"ל איגוד המשתמשים בהובלה ימית קורא להנהלת חברת נמל חיפה לבטל ההוראה, לפיה שינוע מטעני צובר ייעשה לאחר תיאום בין סוכן האוניה למשרד ההגנה לסביבה, בכדי למנוע השבתת קווי ייצור בשל עיכובים


00:00 ,09.12.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל איגוד המשתמשים בהובלה ימית קורא להנהלת חברת נמל חיפה לבטל ההוראה, לפיה שינוע מטעני צובר ייעשה לאחר תיאום בין סוכן האוניה למשרד ההגנה לסביבה, בכדי למנוע השבתת קווי ייצור בשל עיכובים
 
מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר כי, בעלי מטעני הצובר לא יוכלו להשלים עם ההוראות החדשות שהוציאה הנהלת חברת נמל חיפה, לפיהן החל מה-1 בינואר הקרוב שינוע מטעני צובר ייעשה בנמל חיפה רק לאחר שסוכן האוניה יתאם את השינוע עם המשרד להגנת הסביבה, על אופן שינוע המטען, כדי למנוע חקירה של עובדי הנמל במקרה של זיהום הסביבה.
 
מנכ"ל איגוד המשתמשים בהובלה ימית, דב מרום, אומר כי לא ייתכן להטיל על הלקוחות את האחריות המוטלת על חברת הנמל לביצוע פריקת המטענים.
 
"ראויים עובדי הנמל להגנה מפני חקירה, אבל יש להגן עליהם באמצעות העמדת ציוד הולם לעבודות פריקה של חומרים מזהמים. כיום, הציוד של חברת נמל חיפה דולף. הנזק בשל הציוד הפגום מסכן לא רק את העובדים החוששים מחקירה. זה גורם לנזק סביבתי שחובת הנמל למנוע אותו. ועד שיגיע הציוד ההולם, איגוד המשתמשים בהובלה ימית מצפה למעורבות של המשרד להגנת הסביבה ורשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, שיקבעו מייד (הם, ולא חברת הנמל), את התקנות המתאימות כדי שניתן יהיה להמשיך בעבודה כנהוג עתה" מסר מרום.
 
מרום הזהיר כי אם לא יאפשרו פריקה ישירה של מטענים כאלה למפעלים, עלולים להתעכב חומרי גלם אף עד השבתת קווי ייצור. הוא קרא להנהלת חברת נמל חיפה לבטל לאלתר את ההוראה ולהמתין למסקנות הוועדה המיוחדת לנושא זה שהקימה רשות הספנות והנמלים.
 
מרום ציין עוד כי בנמל אשדוד, שם פורקים מטעני צובר עם חומרים מסוכנים, אין הוראות מחמירות כאלה, וקרא למשרדי הממשלה להשוות בין הנמלים.
 
מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי , נמל חיפה שם לו למטרה לעמוד בכל התנאים והדרישות של המשרד להגנת הסביבה בנוגע לפריקת צוברים במדינת ישראל וזאת ע"פ הנחיות רספ"ן. יצוין כי, נמל חיפה כבר הטמיע שיפורים רבים ברציפי הפריקה, ובנוהלי חברת נמל חיפה המשפרים מאוד את פריקת מטעני הצובר בנמל. השיפורים ועבודת המטה בעניין נמשכים גם בימים אלה.
 
עוד נמסר כי,  נמל חיפה הודיע לסוכני האוניות כי עליהם להתכונן למצב החדש, והפנה אותם בעניין לקבלת מידע מהמשרד להגנת הסביבה לגבי דרישות המשרד. דיונים בעניין התקיימו גם עם איגוד המשתמשים בהובלה הימית.
 
נזכיר כי, בעקבות ההודעה של נמל חיפה לסוכני האוניות אמר ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות כי הבקשה מנוגדת למחויבות החוקית לפרוק המטענים בנמל חיפה. צוק דרש מנמל חיפה לבטל את הבקשה מסוכני האוניות. "לא יעלה על הדעת שתנסו עתה להתחמק מאחריותכם זו על ידי הטלת עול "האישורים והתיאומים" על ציבור סוכני האוניות, וזאת עוד טרם קבלת מסקנותיה של הוועדה המשותפת לכם, למשרד לאיכות הסביבה ולרספ"ן הדנה בדיוק בנושא שינוע הצוברים בחיפה ומציאת הפתרונות הנדרשים" אמר צוק.