אין פריקה, לספקים נמאס, המסים משולמים, מזהמים נפלטים והכבישים פקוקים

לאחר שהתריע בפני נמל חיפה התלונן יו"ר איגוד המשמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר על אי פריקת מטעני תפזורת במסירה ישירה גם לשר להגנת הסביבה


00:00 ,23.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר שהתריע על אי פריקת מטעני תפזורת במסירה ישירה בנמל חיפה, ביקש הבוקר (א') יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר את עזרתו של השר להגנתה סביבה בנושא.

שפר פנה לשר עמיר פרץ עקב נזקים כבדים, לטענתו, לסביבה ולמשק עקב איסור פריקת מטעני תפזורת בנמל חיפה.

כתב שפר לפרץ: "ב-29 במאי פניתי אליך בבקשה לפתור לאלתר את הבעיה החמורה שנוצרה בנמל חיפה, שבעקבותיה אין פורקים בנמל מטעני תפזורת במסירה ישירה.

"כזכור, בשעתו נקט המשרד להגנת הסביבה בצעדים משפטיים נגד מנהלים בכירים בחברת נמל חיפה, עקב החשש לזיהום הים בפריקת מטעני תפזורת... עובדי נמל חיפה הפסיקו כליל פריקת מטעני התפזורת במסירה ישירה עד לקבלת היתר הזרמה מהמשרד להגנת הסביבה, מחשש שייחשפו לתביעות. בית הדין לעבודה קיבל את עמדתם.

"למרבה הצער, עד היום, קרוב לחודש מאז שנפסקה פריקת מטעני הצובר בנמל חיפה, לא נפתרה הבעיה. חמור מזאת: הטיפול בנושא מתנהל בעצלתיים, דבר בלתי מובן לנוכח הנזקים הכבדים שהמצב גורם.

"המשמעות של אי פריקתם של מטעני התפזורת היא כי אוניות שהגיעו לנמל עומדות בו (העלות של כל יום השהייה כזה בנמל היא 5,000-10,000 דולר ליום לכל אונייה). מפעלים הזקוקים למטענים אלה להמשך הייצור עומדים בסכנת השבתה, ספקים מחו"ל כבר הודיעו לנו שהם מאסו בשיבושי העבודה בנמל חיפה ואינם מתכוונים להוסיף ולשלוח אלינו חומרי גלם ומוצרים המגיעים בתפזורת. הנזקים הכוללים למשק הם אדירים. המצב הולך ומחמיר".

בנוסף קבל שפר על כך שאוניות פורקות רק חלק מזערי ממרכולתן בדגון, ממנו הן ממשיכות לנמל אשדוד ובו פורקות את רוב הסחורה, כשעשרות משאיות משנעות את מטעני התפזורת בחזרה לצפון ופולטות עקב כך כמות גדולה של מזהמים לאוויר.

"להפתעתנו ולאכזבתנו, נקבע הדיון בוועדה למתן היתר הזרמה לים רק ל-9 ביולי. פירושו של דבר המשך והחרפה של הנזקים שמניתי לעיל. אבקש את התערבותך הדחופה לכינוס מידי של הוועדה ולמציאת פתרון לבעיה".

העתקים של המכתב נשלחו למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מנהל רספ"ן ר"ח יגאל מאור, מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן ונשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה.