איגוד המשתמשים נגד העברת פריקת גרעינים ומספוא מחיפה לאשדוד

איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת חרד מהחלטת המשרד להגנת הסביבה לאסור פריקה של מטען צובר יבש בנמל חיפה עד מציאת פתרון הולם להגנה על הסביבה


13:43 ,13.04.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

עצירת הפריקות השוטפות של תפזורת גרעינים ומספוא בנמל חיפה משמעותה קטסטרופה עבור משק החי ועבור כל תושבי מדינת ישראל. אי לכך, איגוד המשתמשים בתובלה ימית קורא למשרד להגנת הסביבה ולחברת נמל חיפה להגיע בדחיפות להסדר, שיוודא ש"השיבר" של יבוא התבואות לישראל לא ייסגר.

 

כך עולה ממכתב ששלחו לאחרונה   יו"ר האיגוד ישראל דוגאי ומזכ"ל האיגוד יונה ליכטנשטיין למנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן ולסמנכ"ל בכיר לאכיפה במשרד להגנת הסביבה יצחק בן דוד.

 

דוגאי וליכטנשטיין פנו לזלצמן ולבן דוד "בתחושה קשה", לדבריהם, "בשעה שהנכם מנהלים מלחמות מתישות ומתמשכות ביניכם, כאשר ביודעין נפגע ענף כלכלי חיוני ונפגע ייבוא חומרי גלם למזון אדם ובעלי חיים למדינת ישראל".

 

השניים מנמקים את פנייתם בכך יות שמצד אחד, במשרד להגנת הסביבה החליטו "להכות דווקא במשתמשים כרעם ביום בהיר", בכך שהמשרד הורה על עצירת פריקת תוצרי תבואות חיוניות בנמל חיפה, בטענה שהנמל לא נערך עדיין לפרוק את הסחורות באמצעות הציוד הנדרש על ידי המשרד, כך שישנה פגיעה באיכות הסביבה.

 

לדברי דוגאי וליכטנשטיין, "גם אם הנמל עבריין, או אינו עומד בסיכומים עם המשרד, הוא צריך להיות כתובת מידית ויחידה לפעולות המשרד, חמורות ככל שתהיינה". אולם, לדבריהם, "הלכה למעשה, הכתובת שנמצאה היא שוב החוליה החלשה וחסרת האונים – המשתמשים".

 

מצד שני, כתבו "הנמל ממשיך לכאורה בדרך של התמהמהות וסחבת בהליך ההצטיידות בציוד הנדרש, שיבטיח פריקת סחורות כנדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה".
 

השניים מוסיפים, כי אפילו כעת, לאחר שיצאה ההודעה מנמל חיפה על פרסום המכרז לרכישת הציוד המתאים, צפוי הליך המכרז להמשך כמעט שנתיים, ולהותיר את המשתמשים בערפל, מבלי שיידעו האם יופסק יבוא הגרעינים והמספוא, האם מחויבים המשתמשים להעתיק את פעילותם לנמל אשדוד, והאם נמל חיפה אכן ערוך לקבל באופן יעיל את תופסת הפעילות?

 

דוגאי וליכטנשטיין קוראים למשרד להגנת הסביבה ולנמל חיפה להסדיר באופן בהול את הנושא ולוודא שיימשיך יבוא שוטף של תבואות לישראל דרך נמל חיפה.

 

העתקים מן המכתב נשלחו למנכ"לי משרדי הכלכלה, תחבורה, אוצר וחקלאות, לחנ"י, לשכת הספנות ורספ"ן.

 

מנמל חיפה נמסר בתגובה: ״נמל חיפה מחויב באופן מלא לשמירה על הסביבה, על הנחיות המשרד להגנת הסביבה, ועל השירות הטוב ללקוחות הנמל. אי לכך, אנו פועלים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה למציאת פתרונות״.