נמל אשדוד: אושרה תכנית לבניית שכונת מגורים בסמוך לנמל

בעקבות אישור התכנית הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמל ועשויה להשבית את העבודה החל מה-12 ביוני. אבי אבן חיים: לא רוצים להתעורר יום אחד ולגלות שמדינת ישראל הרוויחה 3,000 יחידות דיור אבל הפסידה נמל ואלפי מקומות עבודה


12:45 ,31.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

 

אתמול אושרה הקמתה של תכנית לבניית שכונת מגורים חדשה בשם ״פארק לכיש״ בסמוך לנמל אשדוד. בעקבות אישורה של התכנית הכריזה ביום שני בבוקר ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמל אשדוד, והיא עשויה לנקוט בצעדים ארגוניים – כולל השבתת העבודה בנמל, החל מה-12 ביוני. 

 

התכנית, שנמצאת בסמוך לנמל אשדוד ומתוכננת לקום על שטח של כ-612 דונם, כוללת כ-3,000 יחידות דיור העתידות לאכלס כ-15 אלף תושבים בבניינים בני 8 עד 30 קומות. לצד אזורי המגורים התוכנית כוללת כ-50 אלף מ״ר שטחי תעסוקה וכ-180 אלף מ״ר שטחי ציבור. בנוסף במתחם תוקם קריית ספורט כוללת אצטדיון, היכל ובריכת שחייה. 

 

נציין כי חברת נמלי ישראל טוענת כי חצי מהשטח עליו אמורה לקום השכונה נמצא בבעלותה במסגרת הסכם חכירה לדורות עליו חתמה לפני כשלוש שנים, והוא היה מיועד במקור לטובת פיתוח מתחמים לוגיסטיים באזור נמל אשדוד ובאזור נמל הדרום שאמור להתחיל פעילותו בשנת 2021. 

 

בשנתיים האחרונות ניהלו חברת נמלי ישראל (חנ״י) ורשות מקרקעי ישראל (רמ״י) משא ומתן למציאת עתודת קרקע חלופית לצורכי הנמל, אך למרות ששני הגופים טרם הגיעו להסכמות ביניהם רשות מקרקעי ישראל קידמה את תכניות הבנייה במקום, עד שאתמול, כאמור, אישרה הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה למתחמים מועדפים לדיור במשרד האוצר (ותמ״ל) את התכנית. 

 

אבי אבן חיים, מ״מ יו״ר ועד ציוד מכני בנמל אשדוד, כתב בפוסט פייסבוק שהעלה ביום שלישי בלילה מדוע ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמל והסביר כי אישור של התכנית ובניית השכונה יגרום לסגירת פעילות יצוא הפוספטים והאשלג דרך נמל אשדוד, ויגרום לפגיעה קשה בכי״ל ולפיטורים של אלפי עובדים. ״אנחנו לא רוצים להתעורר יום אחד ולגלות שמדינת ישראל הרוויחה 3,000 יחידות דיור אבל הפסידה נמל ואלפי מקומות עבודה״.

 

אבן חיים הוסיף כי ״התכנית הזו יוצרת שני אינטרסים ציבוריים שמנוגדים אחד לשני. הרעיון היה להקים עוד נמלים כדי שתהיה תחרות וכדי לפתח את המשק. כולנו יודעים שעוד 10 שנים מהיום אם תהיה שם שכונה יהיה לחץ ציבורי להפסיק את פעילות הנמל בתואנות של בריאות הציבור ועם זה אף פוליטיקאי לא יתווכח״.

 

לדברי אבן חיים לנמל אשדוד יש חשיבות לאומית, והוא אף הזכיר כי מדי שנה קיימת עלייה משמעותית בהיקף הפעילות הנמלית וכי סחר החוץ של מדינת ישראל תלוי כמעט כולו בנמלים.

 

לדבריו, ״בשנת 2011 אף אחד לא חלם על רובע כזה בצמוד לנמל. שכונה בצמידות רבה כל כך תפגע בפעילות הנמל עצמו, בחברות הפועלות בעורף הנמל ובשטחים הסמוכים לנמל, וכמובן באפשרות של המשק לפתח את הפעילות הנמלית. 

 

״שכונה ניתן להקים במקומות אחרים ואפשר ללכת לפתרונות נוספים כפינוי בינוי באיזורים הישנים של אשדוד. אבל לנמל אשדוד אין מקום אחר, ולכן ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בנושא ואם יהיה צורך נפנה לבג״ץ״.