נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה מתריע בפני התדרדרות מסוכנת, לדבריו, בתפקוד נמל אשדוד, בשל המצב בו פועל הנמל בחוסר משווע של כוח אדם.
היום (ג') שלח זבה מכתב למנכ"ל בפועל נמל אשדוד יצחק בלומנטל, ובו כתב: "זה זמן מה אנו מנסים להביא לתשומת לבך, ובאמצעותך לאחראים מטעם הממשלה, על ההתדרדרות המסוכנת המסתמנת בתפקודו של נמל אשדוד. אנחנו לא רק מדברים ומזהירים, אלא גם משלמים את המחיר, יחד עם כל בעלי המטענים, היבואנים והיצואנים, נציגיהם, וכל אלה התלויים בהם".
זבה התריע במכתבו, שאם "לא יילקחו צעדי חרום מידיים, הכלכלה הישראלית כולה תספוג מכה כואבת, שתפגע בתגובת שרשרת בכל אזרחי המדינה".
לדבריו, שר התחבורה יודע שעד הקמת הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה, יהיה הסחר הישראלי תלוי במערכת הקיימת, שלה "תפקיד חיוני וייחודי, שלא ייפסק לעולם. החזון הנכון והצודק הוא שילוב הקיים עם החדש".
למרות זאת, כותב זבה, כי "כאשר כבר תקופה ארוכה 10 אניות מחכות על עוגן לכניסה לנמל, חלקן מעל 7-8 ימים ללא צפי ברור, וכאשר הקצאת הידיים נמצאת בשפל ביחס לביקוש הגדל באופן טבעי, וכאשר התכנון, יומי או שבועי, הופך לכוונות טובות, במקרה הטוב – מתבררת התמונה האמתית: חוסר משווע של כוח אדם".
"אתה", ממשיך זבה וכותב לבלומנטל, "הוא זה שגייסת עשרות עובדים לאחר תקופה חשוכה של הימנעות מכך. פעולה זו תעמוד לזכותך. יחד עם זה, ציינו בפניך כבר אז שעליך לגייס פי 2 עובדים חדשים. התרשמנו שאתה מהסס לאור הצורך בקליטה מסודרת, אבל מאז לא נעשה דבר. כל מי שמתמצא בפעילות נמל אשדוד, כבר יודע בע"פ כמה עובדים יצאו לפנסיה, לחופשות ולגיבוש, כמה שעות נוספות נתקלו בקשיי מימוש, או כמה עובדים סתם עזבו את הנמל.
"לפי הידוע לנו, מספר העובדים שעזבו ויעזבו בשנים 2014-2015 גדול ממספר העובדים שנכנסו. מאזן זה לא ישתנה גם עם גיוס עוד 45 עובדים כמתוכנן היום. יש לגייס עוד מספר כפול מכך. בשורה התחתונה, יש כיום פחות עובדים בסך הכל. איך אפשר להצדיק תופעה כזו? זהו מחדל בלתי נסלח".
זבה מוסיף, כי חברות הספנות אינן יודעות מי האשם במצב הקיים – מי נגד מי, לדבריו – "האם הממשלה, על הרגולטורים הרבים שלה, מונעת ממך שימוש מושכל ונכון של כוח אדם, או שאתה הוא זה שמתנגד לכך, חרף דרישותיהם לגיוס? למה הדירקטוריון, על 3 חבריו הבודדים, ללא יו"ר, סותם את פיו? למה רשות החברות שותקת? למה האוצר דואג רק לדיווידנדים מזויפים? האם הם רוצים שתיכשל חס וחלילה?
"ולחילופין, למה אתה וחבריך לא מוחים ביתר תוקף נגד המגבלות שאתם סובלים מהם? כבר הכריזו על חנ"א כקבוצת ריכוז, מסיבות שונות, התחבורה היבשתית בין הנמלים איננה במיטבה, המטענים הכלליים והצובר סובלים בצורה קיצונית ללא תמונה עתידית ברורה, המו"מ הביזרי וההזוי בין הממשלה וההסתדרות לא מתקדם, וכמו שאמר חיים נחמן ביאליק: השמש זרחה, השטה פרחה והשוחט שחט".
זבה מסיים את מכתבו ומזהיר: " רק גיוס מהיר ומשמעותי, יחד עם הכשרה מהירה ותכנון נכון, הם הפתרון למצב העגום הנוכחי".
בתגובה כתב בלומנטל לזבה: "בהמשך למכתבך המביע דאגה בנוגע למצבת כוח האדם בנמל אשדוד, ברצוני לעדכנך כי פנייתך זו מתפרצת לדלת פתוחה - חברת הנמל נערכת בימים אלו לקליטת עובדים חדשים".
מכאן עובר בלומנטל לסקירת מצב הנמל: "חברת נמל אשדוד נמצאת בתנופה אדירה בשנה וחצי האחרונות. כידוע לך, החברה הצליחה לקדם ולקצר את תהליכי הקליטה של העובדים, תוך פירוק של מוקשים מנהלתיים ובירוקרטיים מורכבים שעמדו בפניה. לאחר קליטת העובדים החדשים עומדת כמות הידיים כיום על ממוצע של 42 ידיים ליום.
"כמו כן, נעשו בנמל צעדים נוספים בכדי לשפר את הקצאת כוח האדם בצורה המדויקת ככל האפשר, כגון המעבר לשימוש במסרים אלקטרוניים, שעומד כיום על 99% מהלקוחות שמשתמשים בשירות זה. בעקבות השינויים הנ"ל, זמני ההמתנה של האניות התקצרו ובשנת 2014 נמל אשדוד רשם מצד אחד ירידה של כ-20% בזמני ההמתנה של אוניות מכולה לעומת שנת 2013 מחד, ומאידך שיא של שינוע מעל 1,250,000 TEU (למרות מבצע צוק איתן). נתון זה הינו בעל משמעות במיוחד, לאור מופע של אניות מטען כללי ענקיות בגודל 50,000 טון שהחלו לאחרונה לפקוד את הנמל. המשמעות הינה שאניית ענק אחת מחליפה פקידות של מספר רב של אוניות קטנות כפי שהיה בעבר. נתון זה מביא באופן טבעי לשהות ארוכה יותר של אניות הענק בנמל ומעלה את זמן ההמתנה. בצד זה, יש גידול משמעותי בהיקף המטען הכללי הנפרק בנמל, וזאת כתוצאה ישירה מקליטת כוח האדם שנעשתה בחודשים האחרונים.
"כמו כן, יש לזכור שחברת הנמל רושמת השנה גידול משמעותי בפעילות הכוללת מצד אחד, ומצד שני עדיין לא סגרה את כל הפערים והעיכובים שנוצרו כתוצאה מהשביתה האחרונה בנמלים.
"אנו, הנהלת החברה, מתחייבים להמשיך ולעשות המיטב בכדי לקדם ולשרת את לקוחות הנמל ולקדם את המשק הישראלי לטובת כל אזרחי מדינת ישראל".