ועדת הכספים דנה בהתנהלות נמל אשדוד – והחליטה על דיון המשך

ח"כ מיקי זוהר: רשות החברות צריכה לשקול ולשנות את מטרת חברת הנמל כך שאיכות השירות שהיא מעניקה יעמוד בראש מטרותיה ולא שורת הרווח. איציק בלומנטל: אנחנו נותנים הנחות בשווי עשרות מיליונים בתעריפים


14:27 ,02.08.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה הבוקר על מנת לדון בהתנהלות נמל אשדוד אשר "גורמת לעלייה ביוקר המחייה" – כך לפי  מכתבם של שבעה חברי כנסת שדרשו לקיים דיון מהיר בנושא.

 

הדיון, שאליו הוזמנו בכירים כגון יגאל מאור, ראש רספ"ן במשרד התחבורה, שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, ובכירים נוספים הסתיים לאחר כשעה והמסקנות בסופו לא היו רבות – דיון המשך שתאריך לו טרם נקבע, ותשובות בכתב מכלל הגורמים המעורבים שינסה להסביר מדוע נגרמים עיכובים בלתי סבירים בנמל אשדוד.

 

מנכ"ל נמל אשדוד ששמע בדיון טענות רבות ומגוונות המופנות כלפי חברת הנמל שבראשו הוא עומד ציין כי חברת נמל אשדוד הינה חברה עסקית שמתקיימת בשוק תחרותי ומטרתה הסופית הינה רווח. בלומנטל הדגיש כי חברת נמל אשדוד עובדת על פי נוהל התור התפעולי שנכתב על ידי משרד התחבורה ורספ"ן והוסיף כי קיים פיקוח על התעריפים הנגבים בנמלים "קיימים תעריפי מקסימום שנקבעים על ידי מדינת ישראל, וחברת נמל אשדוד נותנת הנחות ללקוחות בשווי של עשרות מיליוני שקלים".

 

בלומנטל הוסיף כי "קיימים גורמים שנמצאים שסביב לנמל אך לא קשורים אלינו כמו משרד הבריאות ורשות המסים וגם הם קשורים בשחרור הסחורה. "מרגע שפרקנו את הסחורה סיימנו את העבודה שלנו".

 

אלי גורדון, מפקח על שירות המזון במשרד הבריאות, נכח גם הוא בדיון והודה כי בשבועיים האחרונים אכן היה לחץ בלתי צפוי על מחלקת משרד הבריאות בנמלים. גורדון רמז כי הדבר קשור ככל הנראה לרפורמה בפיקוח על יבוא מזון והדגיש כי מערכת מקוונת של משרד הבריאות נכנסה לא מזמן לפעילות וכי לקח מספר שבועות ליבואנים ללמוד להשתמש בה. "העיכוב בשחרור משלוחי מזון ממשיך וכיום אנחנו משחררים מזון שהגיע ב-21 וב-24 ביולי. אנחנו מתגברים כרגע את תחנת ההסגר, ומאמינים כי נחזור לשחרור משלוחי מזון בתוך 48 שעות תוך שבוע.

 

ח"כ מכלוף מיקי זוהר, שהיה בין יוזמי הדיון ואשר ניהל את הדיון בהיעדרו של ח"כ גפני, היו"ר הקבוע של ועדת הכספים, חזר והדגיש כי רשות החברות – אשר אחראית על חברת נמל אשדוד – והעומד בראשה, אורי יוגב, צריכים לשקול ולשנות את מטרת חברת הנמל כך שאיכות השירות שהיא מעניקה יעמוד בראש מטרותיה ולא שורת הרווח. "מטרת העל שלנו כנבחרים היא להקל על אזרחי ישראל. ייתכן שצריך לשקול לייעל את השירות גם על חשבון הפחתת הרווחים.

 

נציג איגוד המשתמשים בתפזורת, מספוא וגרעינים, אלי סיוון, ציין כי הנזקים הישירים שנגרמים ליבואני הגרעינים והמספוא נאמד ב-150 מיליון שקל בשנה – וזאת מתוך עלות יבוא שנתית של 1.5 מיליארד שקל.

 

ח"כ מיקי זוהר ציין בתגובה לדברי סיוון: " אם נוכל לצמצם את העלויות הללו – שהם עשרה אחוזים – כבר מחיר המוצרים ירד ואזרחי ישראל לא יסבלו יותר מיוקר מחייה".

 

ח"כ גפני, אשר הגיע לקראת סיון הדיון ולקח את מושכות הובלת הדיון מידיו של ח"כ זוהר, סיכם את הדיון בהחלטה לקיים דיון המשך בקרוב, וכן ביקש מכל הגורמים הנוגעים בדבר להשיב בכתב מדוע נגרמים עיכובים בלתי סבירים בנמל אשדוד.