"העיצומים בנמל אשדוד פוגעים קשות בלוח ההפלגות"

לאחר שהנהלת הנמל הגיעה להסכם בחודש שעבר עם עובדי בתי המלאכה, הגיע תורם של עובדי התפעול לנקוט בעיצומים, שהתרחבו גם לאוניות תפזורת ומטען כללי ולפריקה ולטעינה של מכולות מהרכבת. גבי בן הרוש: "שוב פעם הציבור בן ערובה"


00:00 ,13.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

אחרי עובדי בתי המלאכה בנמל אשדוד, הגיעו תורם של עובדי מינהל התפעול לנקוט בעיצומים, המאיימים על הפעילות הסדירה של הנמל.

בעקבות העיצומים פנתה הנהלת הנמל לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בבקשה כי זה יכריז על העיצומים כשביתה בלתי חוקית ויורה לעובדים לשוב לעבודה סדירה.

במכתב שהוציא היום (א') יו"ר ועדת התפעול של לשכת הספנות יורם הופמן לחברי הלשכה, הוא מעדכן על העיצומים הננקטים בנמל, שהתפשטו, לדבריו לאחרונה גם לפריקה ולטעינת מכולות מהרכבת.

הבוקר קראה התאחדות התעשיינים לישיבה דחופה עם אנשי הספנות. לטענת הופמן, לשכת הספנות אינה מעורבת ביוזמה.

הופמן המליץ במכתבו שבעלי אוניות יקבלו את "ההחלטות המתאימות, בכדי לצמצם את הנזקים הכבדים שנגרמו ועדיין צפויים להיגרם".

היום אמר הופמן, מנכ"ל ובעלים של חברת א.מ.א סוכנויות ים מאוגדות, למערכת "PORT2PORT": "אני רוצה לקבל את השירות שמגיע לי כדין ושיעזבו אותי במנוחה. הספנות צריכה להחליט מה היא עושה כדי לזרז את הפתרון של הבעיה. הספנות יודעת לעשות את זה טוב אם היא רוצה. והמבין יבין".

 

והיה והעיצומים ימשיכו, תשקלו להעביר אוניות לנמל חיפה?

דאי שכן".

 

בתוך כמה זמן?

"ימים ספורים".

   

במכתבו לחברי הלשכה כתב הופמן: "ההמתנה על עוגן הולכת ומתארכת ואין כרגע צפי לגבי גמר העיצומים, שפוגעים קשות בלוח ההפלגות של האוניות. ההספקים ברציפי המכולות ממשיכים להיות מוגבלים".

הוא הוסיף, שהעיצומים של עובדי התפעול התרחבו גם לאוניות התפזורת והמטען הכללי ובהוראות הוועדים לא עוברים העובדים את פרמיית 10 השעות הנוספות לעובד במשמרת, וכן שהבוקר (א') פתחו העובדים רק מספר מוגבל של 10 ידיים, "פחות ממה שניתן היה לספק לאוניות במשמרת הראשונה".

בשעות הבוקר ציין הופמן כי הלשכה ניסתה "שוב ושוב" לקבל תגובה רשמית מהנהלת הנמל, אולם זו מסרבת בכל תקוף לפרט את הסיבות לעיצומים. מספר שעות אח"כ, בחוזר שהפיץ הופמן לחברי הלשכה, הוא ציין שעפ"י גורם בכיר בהנהלת נמל אשדוד הסיבה בעקבותיה נוקטים העובדים בנמל בעיצומים היא "חילוקי דעות על נהלים בהעסקת בני משפחה של עובדים". על כך הוסיף הופמן: "להערכתנו, איננו רואים פתרון למצב המתסכל בימים הקרובים".

  

גם יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש, התייחס בחריפות רבה לעיצומים אותם נוקטים עובדי נמל אשדוד: "בוא נראה איך זה מתפתח, כי נצטרך לעשות מהלך. אין לעובדים אלוהים, כי אין בעל בית".

יש מעליהם הנהלה ודירקטוריון.

"הכל קישקשתא. לראייה, תראה מה קורה: כל בוקר יש שם משהו חדש. אז אומרים לך שזה האוצר, החשב הכללי. כל עוד שלפוליטיקאים אין עמוד שדרה, לא יקרה כלום. ההנהלה מסורסת.

"מניסיון של 20 השנה האחרונות, העובדים יצאו עם ידם על העליונה, כי הם מזהים שאף אחד לא יוצא מולם. אז בשביל מה כל המשחק המטומטם הזה? והציבור עוד פעם יוצא בן ערובה".

 

יצוין שרק בתחילת חוד דצמבר 2012 חתמה הנהלת הנמל על הסכם עבודה קיבוצי חדש עם סקטור בתי המלאכה, לאחר שש שנים של משא ומתן, שגרמו לשיבושים רבים בעבודת הנמל.

בתגובה נמסר מנמל אשדוד: "ביום חמישי האחרון פנתה הנהלת נמל אשדוד לבית הדין האזורי לעבודה בעקבות החלטת ועד עובדי המינהל לנקוט בעיצומים. ההנהלה ציינה בפנייתה לבית הדין שמדובר בנזקים חמורים, הן לצדדים שלישיים והן לכלל המשק, ובתוך כך פגיעה קשה במוניטין הנמל. ועד עובדי המינהל פועל באופן חסר אחריות ונוקט בעיצומים, על אף שלא הוכרז סכסוך עבודה ולמרות שנציגותו התחייבה לקיומם של סעיפי שקט תעשייתי. חברת נמל אשדוד מצרה על החלטת ועד עובדי המנהל לבצע עיצומים. בכוונתה לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה על מנת להשיב את העבודה לסדרה לאלתר".