בר יוסף בוועדת הכלכלה: ״לבטל את שמונת ימי הפטור של מטעני הגרעינים״

אלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל נמל אשדוד השתתף בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שעסקה בנושא צמצום זמני ההמתנה בנמלים והסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל. בר יוסף ביקש לבטל את 8 ימי הפטור שיש למטעני הגרעינים ולתת להם פטור של יומיים בלבד


09:23 ,03.04.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

אלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל של חברת נמל אשדוד, השתתף בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת אשר עסקה בנושא ״צמצום זמני ההמתנה בנמלים״, ו״הסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל״, בראשות ח״כ דוד ביטן.

 

במהלך הדיון בוועדה אמר בר יוסף כי ״פעילות נמל אשדוד מעולם לא נעצרה. צוואר הבקבוק העיקרי שפגע מאד בפעילות של נמל אשדוד, בעיקר בתקופת הקורונה, היה בסה״כ ב-8% מהמטענים. המכולות מעולם לא המתינו. היום צוואר הבקבוק הקשה ביותר שהיה לפריקת הגרעינים נפתר. פתחנו את מסוע הגרעינים והוא עובד בקצב של 1.4 מיליון טון בשנה. נמל אשדוד השקיע יחד עם חברת חנ״י 250 מיליון שקל במתקנים ייעודיים לגרעינים. המתקן הזה התחיל לעבוד עם שלושה מדלים, מהמתקדמים ביותר בעולם, הקצב שלו הולך ומשתפר בצורה דרמטית. הדבר היחיד שאני מוטרד ממנו היא הפעילות בתוך הממגורות. קצב הטעינה של הממגורות לעומת קצב הפריקה לא עומד בהלימה. זה ייצור סתימות מפעם לפעם ולעיתים קרובות בקצב התפוקה הנוכחי. לכן, צריך לבטל את 8 ימי הפטור שיש על פי התקנות. יש מספיק מקומות אחסנה אלטרנטיביים. ואני מאד מבקש שהדבר ייבחן על ידי יחידת המחקר של הכנסת ורספ״ן״.

 

בהמשך הדיון היו״ר הסכים עם בר יוסף, ואמר כי ישקול להוריד את זמן הפטור לגרעינים על פי התקנות מ-8 ימים ל-2-3 ימים. 

 

עוד הוסיף בר יוסף בהקשר לשעות ההמתנה של הנהגים: ״שעות ההמתנה הן של הצוותים לנהגים, לא של הנהגים לצוותים. אין מספיק נהגים והם לא מגיעים בזמן. כדי לפתור את עניין ההמתנה של הנהגים בכניסה לנמל, השקענו באוטומציה בשער, שקיצרה את זמן השהייה של הנהג בצורה דרמטית. אם בעבר זמן השהייה הממוצע היה בסביבות 40 דקות כיום ירדנו לאזור ה-20 דקות. זאת התייעלות. הבעיה שלנו עם שעות המתנה היא שהצוות עומד על המנוף, וממתין למשאית כי היא לא מגיעה בקצב המתאים. זה הקושי הגדול ביותר. 60 שעות המתנה במשמרת ב׳ אתמול, לדוגמה״.

 

בהמשך לדברים, יו״ר ועדת כלכלה דוד ביטן אמר לנציגי משרד האוצר כי הם צריכים לפתור את בעיית הנהגים ולנצל את הכסף שהם מקבלים מהנמלים לטובת פתרון הבעיה. בהמשך לכך הוסיף בר יוסף, כי: ״כדי להפעיל את מדיניות הלילה בצורה אפקטיבית צריך לתת תמריצים הרבה יותר גדולים לכל המעורבים. גם למובילים, גם למפעלים. התמריץ לא מאפשר פעילות יעילה״.

 

ביטן ציין מספר פעמים כי ״נראה שנמל אשדוד הוא הנמל היחידי שעובד. למרות זאת איכשהו כולם באים אליו עם תלונות״.

 

בדיון על בעיות בפריסת הרכבת, הסביר בר יוסף כי: ״בסביבות 400 אלף טון נוסע ברכבת מהצפון לדרום. אי אפשר להעביר את זה לדרום כי זה אומר שמהרכבת זה יעבור למשאיות. האבסורד הוא שאנחנו מפעילים ממגורה ומסוע בהשקעה אדירה של 250 מיליון שקל, ובסוף לא יכולים להשתמש ברכבת ואי אפשר להעביר אותם אלינו, כי מהרכבת יש מעבר למשאיות. כמות הקרונות שנכנסת לממגורה בדרום היא בערך 12 קרונות, והם דורשים 24 כמו שיש בצפון. חשוב מאוד לשדרג את זה לרמה של הצפון, בשביל שיהיו תנאים שווים, וכל המדינה תרוויח״.

 

היו״ר ביטן ביקש מחנ״י ורכבת ישראל לתת קדימות לנמל אשדוד ולדגון חיפה.

 

כאשר נשאל על פעילות הגרעינים, ענה בר יוסף כי כמות הסחורה מסוג גרעינים שמיועדת להיות בנמל אשדוד היא כ-25% מכלל הסחורה. 20% מזה עובר ברכבת מהצפון לדרום. נציג רכבת ישראל אמר שברגע שיש מסילה בממגורה באשדוד, אפשר להתחיל ולהפעיל אותה.